مدیران خودروعصر اعتبار

در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛

گزارش رسولی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران

عصر ساختمان-خزانه‌دار شورای شهر تهران گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در سال ۹۸ را قرائت کرد.

گزارش رسولی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، گزارش حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در مهر 98 در دستور کار یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت.

    حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران در ارائه گزارش حساب‌های درآمد هزینه شهرداری تهران گفت: در اجرای مفاد ماده 79 قانون شهرداری‌ها و تبصره ذیل ماده 6 آیین نامه نحوه هزینه بودجه شورا‌های اسلامی کشور مصوب سال 92 هیئت وزیران به عنوان خزانه‌دار شورا گزارش حساب‌های درآمد شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب سال 98 را در مهر به اطلاع همکارانم در شورا می‌رسانم.

    خزانه‌دار شورای شهر تهران در تشریح عملکرد حساب درآمد و هزینه مهر در بخش عملکرد حساب درآمد گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بود در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 15 هزار و 689 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند.

    او ادامه داد: در مهر سال 98 شهرداری تهران توانست مبلغ 12 هزار و 177 میلیارد ریال معادل 78 درصد درآمد با 22 درصد عدم تحقق را تحصیل کند.

    رسولی ادامه داد: از کل درآمد‌های مهر ماه 12 هزار و 177 میلیارد ریال، مبلغ 10 هزار و 545 میلیارد ریال آن معادل 87 درصد نقد و 13 درصد آن غیرنقد است و آن قسمت از درآمد‌ها و منابع شهرداری تهران که بالفعل قابلیت نقد شدن نداشت، منابع غیرنقد است.

    خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: از کل درآمد نقدی وصولی (10 هزار و 545 میلیارد ریال) 52 درصد آن (5 هزار و 546 میلیارد ریال) پایدار و 47 درصد آن (4 هزار و 999 میلیارد ریال) ناپایدار است و درآمد‌های ناپایدار آن دسته از درآمد‌های شهرداری هستند که از دو خصیصه تداوم پذیری و حفظ کیفیت محیط شهری برخوردار باشند.

    رسولی بیان کرد: دریافت عوارض نوسازی، توسعه عمران و عوارض مشاغل، عوارض پسماند و عوارض خودرو از سرفصل‌های درآمد پایدار هستند و درآمد‌های ناپایدار ثبات ندارد و وابسته به وضعیت ساخت و ساز و سایر شرایط اقتصادی کشور است.

    او تأکید کرد: عوارض ساختمانی تثبیت تجاری، تخلفات ساختمانی و جرائم ماده 100 از جمله مهم‌ترین درآمد‌های ناپایدار تلقی می‌شود.

    خزانه‌دار شورای شهر تهران در تشریح عملکرد هزینه‌ای گفت: شهرداری تهران در بخش مصارف تا سقف 14 هزار و 438 میلیارد ریال اجازه هزینه کرد داشته است و با اعلام مبلغ 11 هزار و 277 میلیارد هزینه صرف شده در این ماه معادل 78 درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است.

    رسولی تأکید کرد: از این مبلغ 95 درصد به صورت پرداخت نقدی و 5 درصد به صورت غیرنقدی است.

    او در تشریح عملکرد حساب درآمد 7 ماهه گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بود در برش عملکردی 7 ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 109 هزار و 823 میلیارد ریال اقدام کند و شهرداری در این دوره 7 ماهه توانست مبلغ 89 هزار و 79 میلیارد ریال معادل 81 درصد درآمد داشته باشد.

    خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: در 7 ماهه مذکور کسری عملکرد 20 هزار و 744 میلیارد ریالی معادل 19 درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

    رسولی ادامه داد: از کل درآمد 7 ماهه (89 هزار و 79 میلیارد ریال) مبلغ 71 هزار و 829 میلیارد ریال آن معادل (81 درصد نقد) و 19 درصد آن (17 هزار و 229 میلیارد ریال) غیر نقد است و از کل درآمد نقدی وصولی 37 درصد آن درآمد پایدار و 63 درصد آن ناپایدار است.

    خزانه‌دار شورای شهر تهران در تشریح عملکرد هزینه‌ای 7 ماهه گفت: در این دوره شهرداری تهران اجازه داشت، حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 101 هزار و 66 میلیارد ریال هزینه کند و در دوره مذکور مبلغ 77 هزار و 538 میلیارد ریال (77 درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ 98 درصد به صورت پرداخت‌های نقدی و 2 درصد هزینه غیرنقدی است.

    رسولی در تشریح تحلیل و ارزیابی خود گفت:

    1- کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 4 درصد افزایش پیدا کرده است (از 77 درصد به 81 درصد).

    2- صرف هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته در همین بازه زمانی 18 درصد بوده که در 7 ماهه اخیر این شاخص به 77 درصد افزایش پیدا کرده است.

    3- هزینه جاری حقوق سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات مستقل نسبت به بودجه مصوب 112 درصد است که این شاخص نشان دهنده این نکته است که ارقام مندرج در سند بودجه سالیانه واقع بینانه نبوده و صرفه‌جویی‌های لازم انجام نشده است.

    4- افزایش شاخص ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی در دوره مشابه سال قبل به میزان 59 درصد علامت امیدوارکننده‌ای برای تحقق انضباط مالی مورد هدف شورای شهر است.

    5- ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها 769 درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی 204 درصد نسبت به پیش‌بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد.

    6- سهم مصارف هزینه‌ای 65 درصد و سهم تملک سرمایه‌ای و تملک مالی به میزان 35 درصد مصارف در 7 ماهه اول سال جاری را نشان می‌دهد.

    7- تحقق بودجه غیرنقد نیز در مقایسه با نیمه اول سال از 20 به 19 درصد کاهش پیدا کرده است و جبران این عقب افتادگی در سطح 30 درصد سهم بودجه مصوب مستلزم فعالیت‌های جبرانی عاجل و مؤثر شهرداری تهران است.

    8- عدم تحقق درآمد یک ماهه مهر نسبت به 6 ماهه اول سال با یک درصد افزایش از 18 درصد به 19 درصد افزایش یافته است که در صورت تداوم رشد این شاخص منفی در ماه‌های باقی مانده سال مالی جاری با کسری بودجه 30 درصدی معادل 3 هزار و 690 میلیارد تومان مواجه می‌شویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو