مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران:

فرونشست یکی از سه بحران اصلی پایتخت

عصر ساختمان- عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران فرونشست را یکی از سه مسئله اصلی در پایتخت برشمرد.

فرونشست یکی از سه بحران اصلی پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، زهرا نژادبهرام در نشست تخصصی کاهش خطرپذیری پدیده فرونشست ناشی از تغییرات آب زیرزمینی در شهر تهران که صبح امروز در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: فرونشست مسئله‌ای جدی است که کمتر به آن توجه شده است و آنقدر که ما برای حوادث و بلایایی نظیر زلزله و سیل برنامه‌ریزی کرده و سازوکار داشتیم دغدغه جدی برای فرونشست نداریم در حالی که فرونشست پس از زلزله و سیل جدی‌ترین خطری است که تهران را تهدید می‌کند.

    نژادبهرام فرونشست را یک پدیده عارضی دانست و گفت: طی دو تا سه دهه است که با این پدیده روبرو شده‌ایم و مواردی چون افزایش جمعیت، خشکسالی، استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه ناپایدار و... از جمله دلایل آن است.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران نیز در رده شهرهایی نیز کالیفرنیا و کشور اندونزی دارای فرونشست بالایی است، گفت: فرونشست می‌توان پل‌ها، ریل‌ها، راه‌ها و ... را تحت تأثیر قرار دهد.

    وی با بیان اینکه فرونشست مسئله‌ای جدی است و نباید ساده از کنار آن گذشت، گفت: فرونشست از جنوب تهران آغاز شده و در حال پیش‌روی به داخل شهر است. متأسفانه موارد قانونی و حقوقی ما نیز در مورد فرونشست بسیار کمیاب و نادر است و فکر می‌کنم تنها دو مصوبه از سوی شورای عالی شهرسازی و یک اصل 150 قانون اساسی در این زمینه وجود دارد.

    نژاد بهرام با تأکید بر اینکه نخستین گام برای مقابله با فرونشست ایجاد حساسیت است، تصریح کرد: ما باید مردم، مسئولان و مدیران را نسبت به فرونشست حساس کنیم. یک زمان وقتی من مسائل مربوط به فرونشست را مطرح می‌کردم حتی برخی از اساتید هم می‌گفتند که این مسئله مهمی نیست بنابراین لازم است ما ابتدا اهمیت این موضوع را تشدید کرده و با ایجاد حساسیت به سمت تدوین مقررات و راهکاریی برای مقابله با آن برویم.

    فرونشست یکی از سه مسئله و بحران اصلی شهر تهران

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران فرونشست را یکی از سه مسئله و بحران اصلی شهر تهران دانست و گفت: دومین گام پس از حساس‌سازی، تصویب مفاد و مقررات قانونی است. ما باید قوانین بهینه‌ای در این زمینه داشته باشیم و در همین راستا نیز باید از ظرفیت هیأت دولت، مجلس و شوراها استفاده کنیم.

    لزوم ایجاد مرکز مانیتورینگ فرونشست در مدیریت بحران

    وی با بیان اینکه جان شهروندان در حاشیه جنوبی تهران در خطر است، گفت: متأسفانه در گذشته مدیریت بحران نیز توجه چندانی به مسئله فرونشست نداشت. ما لازم داریم که مرکز مانیتورینگ فرونشست در مدیریت بحران ایجاد شود. همچنین لازم است سازمان نظام مهندسی نیز دستورالعمل‌های لازم را برای ساخت و ساز در زمین‌هایی که احتمال فرونشست در آن وجود دارد، تدوین کند.

    وی با اشاره به پیامدهای توسعه در بروز فرونشست، اظهارکرد: 12 میلیون نفر در یک محدوده 700 کیلومتر مربعی ساکن هستند. برای این‌ها باید آب شرب تأمین می‌کردیم و به همین دلیل پنج سد در اطراف تهران ایجاد کردیم و تمام آب ورودی به شهر را که باید جذب لایه‌های زیرزمینی می‌شد پشت سدها نگه داشتیم تا آب این جمعیت را تأمین کنیم. البته چاره دیگری هم وجود نداشت. از طرف دیگر متأسفانه تمام خیابان‌ها و معابر ما آسفالت شده و به جز پارک‌ها هیچ امکان نفوذپذیری برای خاک قرار ندادیم. قنات‌ها به روش‌های مختلف و در توسعه شهرها مسدود شدند و این‌ها و بسیاری دیگر جزو مواردی است که منجر به فرونشست می‌شود.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز در دنیا بسیاری از شهرها و مدیران شهری به دنبال استفاده از سازه‌های نفوذپذیر آب رفته‌اند، گفت: ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های جدیدی استفاده کنیم که امکان نفوذپذیری آب را افزایش دهیم.

    نژادبهرام با تأکید بر اینکه با راهکارهای ساده می‌توان از فرونشست جلوگیری کرد، تصریح کرد: در دیدار با وزیر نیرو نیز مواردی را مطرح کردم و ایشان نیز آمادگی خود را برای تشکیل کارگروهی مشترک با شهرداری تهران اعلام کرد که البته لازم است این اقدامات اجرایی شود.

    وی با بیان اینکه لوله‌های گاز، خطوط انتقال آب، خطوط مترو، پل‌ها و... می‌توانند در طی فرونشست آسیب ببینند، گفت: لازم است با استفاده از ظرفیت‌های مهندسی ساختمان و عمران ، سازه‌ها را طوری کنترل و طراحی کنیم که از بروز بحران جلوگیری کنیم.

    وی در پایان با تأکید بر اینکه زلزله، سیل و دیگر حوادث این چنینی هشدار زمین به شهروندان است، افزود: باید با طبیعت آشتی کنیم و با آن دوست باشیم. شهر دوستدار زمین شهر دوستدار طبیعت است و می‌توان به آن شهری توسعه‌گرا گفت. الگوی ما باید توسعه با توجه به طبیعت باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار