مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس:

مدیریت بحران در زلزله آذربایجان شرقی عملکرد به‌ موقعی داشت

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌ها و نهادهای استانی و کشوری بلافاصله پس از وقوع زلزله به محل اعزام شدند و کار امدادرسانی به زلزله‌دیدگان به‌موقع صورت گرفت که این حاکی از آمادگی خیلی خوب مدیریت بحران کشور است.

مدیریت بحران در زلزله آذربایجان شرقی عملکرد به‌ موقعی داشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، سیدابوالفضل موسوی بیوکی با تشریح جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در جلسه امروز کمیسیون اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد بحران در زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی بررسی شد.

    وی با اشاره به حضور نمایندگان ستاد بحران کشور، بنیاد مسکن، اورژانس،  هلال احمر و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها و همچنین 2 نفر نماینده از کمیسیون عمران به همراه فرج‌الله رجبی رئیس نظام مهندسی کشور در مناطق زلزله زده گفت:در جلسه امروز در ابتدا نماینده‌ها و سپس دستگاه‌های اجرایی گزارشی از وضعیت مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی به کمیسیون ارائه کردند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دستگاه‌ها و نهادهای استانی و کشوری بلافاصله پس از وقوع زلزله در این مناطق حضور یافتند و کار امدادرسانی هم به‌موقع صورت گرفت.  که این موضوع حاکی از آمادگی خیلی خوب مدیریت بحران کشور است.

    موسوی بیوکی عنوان داشت: به دلیل سرمای هوا در این مناطق، اکنون مهمترین مساله اسکان موقت این هموطنان است که البته در این خصوص، بنیاد مسکن کار آواربرداری و اسکان موقت را آغاز کرده است ولی درجه حرارت زیرصفر در هنگام شب، کار بتن‌ریزی را با مشکلاتی مواجه کرده و در طول روز هم، مدت زمان بتن‌ریزی محدود است.

    وی به ارائه گزارشی از بنیاد مسکن به مجلس اشاره کرد و یادآور شد: گزارش بنیاد مسکن از مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی حاکی از آن است، در این مناطق در سال‌های گذشته نیز سابقه زلزله وجود داشته که از حدود 300 واحد در روستاهای مربوطه، 200 واحد آن در سال‌های گذشته، نوسازی و مقاوم‌سازی صورت گرفته و هیچگونه صدمه‌ای به این 200 واحد وارده نشده و یا خسارات بسیار اندک بوده است.

    نماینده یزد و اشک ذر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه عمده خسارات ناشی از زلزله به 100 واحدی بوده که مقاوم‌سازی و نوسازی در آنها انجام نشده و یا ساختمان‌هایی که با مصالح سنتی مانند سنگ و غیره ساخته شده بودند، که به دلیل سنگینی این ساختمان‌ها، صدمات زیادی با آنها وارد شده بود.  خوشبختانه برخی از ساختمان‌های تخریب شده‌ به واسطه زلزله نیز خالی از سکنه بودند.

    موسوی بیوکی خاطرنشان کرد:کمیسیون عمران در گزارش خود خصوص زلزله اخیر، ستاد بحران کشور و بنیاد مسکن را مکلف به ارائه طرحی برای تامین اعتبار کرد، که در یک پروسه 2 یا نهایتا 4 ساله، هر سال 500 هزار واحد و نهایتا تمامی واحدهای روستایی کشور مورد نوسازی و مقاوم‌سازی قرار بگیرند.

    وی خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، سالانه 200 هزار واحد نوسازی انجام می‌شود.

    وی با اشاره به بازدید نمایندگان از مناطق زلزله زده کرمان هم گفت: در بازدیدی هم که در زمان زلزله کرمان داشتیم، مشاهده کردیم که به ساختمان‌های روستایی که نوسازی و مقاوم‌سازی شده بودند، هیچگونه خساراتی وارد نشده بود.

    این نماینده مجلس یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد در کل کشور بیش از 5 میلیون واحد روستایی داریم، که تاکنون 3 میلیون واحد مقاوم‌سازی شده و فقط کار نوسازی 2 میلیون واحد باقی مانده است.

    موسویی بیوکی اضافه کرد: بنیاد مسکن هم اعلام آمادگی کرده که می‌تواند توان خود را برای نوسازی و مقاوم‌سازی از 200 هزار واحد به 500 هزار واحد افزایش دهد.

    عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: از آنجایی که عمده کار مقاوم‌سازی و نوسازی توسط مردم انجام می‌شود و بنیاد مسکن مدیریت، پشتیبانی، نظارت و مسائل فنی ارائه می‌دهد این بنیاد می‌تواند این آمار را به این تعداد واحد مسکونی برساند و  امیدوار هستیم بتوانیم این میزان بودجه را برای آنها تامین کنیم.

    وی افزود: از آنجایی که کشور بر روی نوار زلزله قرار دارد، انشاالله با انجام نوسازی و مقاوم‌سازی در تمامی واحدهای روستایی، در زلزله‌های بعدی شاهد تلفات کمتری در روستاها باشیم.

     زلزله‌ای به بزرگی 5.9 دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 2 و 17 دقیقه و 3 ثانیه بامداد جمعه 17 آبان حوالی شهر ترک از توابع شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند.

    این زمین لرزه در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان نیز احساس شد.

    در اثر زمین لرزه و حوادث مرتبط با آن هفت نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و بیش از 700 نفر مصدوم شدند 32 نفر از مصدومان، بستری و بقیه به صورت سرپایی معالجه شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار