مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر مسکن

عصر ساختمان- گمانه زنی‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی آغاز شده و این موضوع، یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن عنوان شده است.

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صبحانه، بازار مسکن همواره از شاخص‌های مهم اقتصادی تاثیرپذیر بوده و یکی از پیشران‌های اقتصادی به شمار می‌رود. به همین دلیل یکی از مهمترین بخش‌هایی است که به طور مستقیم از تصمیمات دولتی تاثیر گرفته و با نوسان روبرو می‌شود.

    هرچند که دولت یازدهم سعی کرده تا تصمیمات اقتصادی را بر مبنای کنترل بازار مسکن پایه گذاری کند تا این بازار بازهم دچار افزایش قیمت ها نشود اما همواره یکی از پرسش های مهم فعالان اقتصادی این بوده که سیاست های دولت چه تاثیری را بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

    یکی از مهمترین فاکتورهایی که به گفته کارشناسان بر کنترل و رکود بازار مسکن موثر بوده، نرخ سود بانکی است که در سال‌های گذشته تا سقف های بالاتر از 22 درصد هم به سپرده گذاران، سود پرداخت می کرد. باوجودی که شورای پول و اعتبار در آخرین تصمیم گیری خود نرخ سود سپرده ها را به 18 درصد کاهش داده است اما هنوز هم فعالان اقتصادی معتقدند باید بیش از این کاهش پیدا کند.

    سال گذشته آبان ماه بود که حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی به سود بالای سپرده ها در بانک ها انتقاد کرده بود. وی در گفتگو با مهر دلیل وضعیت کنونی بازار مسکن سود کمتر به نسبت سرمایه گذاری در بخش ساختمان دانست و گفته بود: باید تغییرات جدی در این بخش انجام گیرد تا سپرده گذاری سود کمتری نسبت به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف تولید داشته باشد.

    به گفته وی باید نرخ سود سپرده گذاری در این بخش کاهش پیدا کند تا افراد وارد چرخه تولید شوند، در غیراین صورت ترجیح می‌دهند با سپرده‌گذاری و تلاش کم همان سود تولید را به دست بیاورند.

    تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر بازار اجاره

    مظاهریان با تاکید بر اینکه بالابودن نرخ سود سپرده‌های بانکی، بازار را به اشتباه می‌اندازد، ادامه داد: بالابودن نرخ سود سپرده‌ها به دلیل سیاست‌های ضدتورمی دولت است. برهمین اساس، دولتمردان قصد دارند تا یک توازنی را بین رکود و تورم برقرار کنند.

    هرچند که نرخ سود بانکی برای سپرده‌های یکساله به 20 درصد رسیده است، اما گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این نرخ به حدود 18 درصد کاهش پیدا می‌کند و شورای پول و اعتبار در حال بررسی این موضوع است.

    در واقع کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، سرمایه گذاران پول های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت بازارهای سرمایه‌ای می‌روند که همین امر هم می‌تواند یکی از عوامل تورم زا در بخش‌های مختلف از جمله بازار مسکن باشد.

    براساس این گزارش، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار اجاره بها هم تاثیر زیادی دارد، چراکه هرساله بازار اجاره متاثر از نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشور تغییر می‌کند بنابراین نرخ سود سپرده ها هم بطور مستقیم بر این موضوع اثرگذار است.

    در این خصوص حسام عقبائی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک گفته بود: کاهش نرخ سپرده‌های بانکی می‌تواند موج‌های افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن را برطرف کند و اجاره‌بهای مسکن در سال95 با کاهش نرخ سود بانکی متعادل می‌شود.

    به گفته وی در سال‌های اخیر با وجود کاهش قیمت مسکن، اجاره‌بها افزایش یافته که نشان می‌دهد عوامل دیگری در تعیین اجاره موثر بوده است. برخی از مردم و مالکان، رشد اجاره‌بها را با منافع سپرده‌های بانکی خود قیاس میکنند، یعنی ارزش ملک خود را با سپرده بانکی تطبیق می‌دهند و آن وقت اجاره‌بها را تعیین می‌کنند. کاهش سود بانکی می‌تواند این موج به‌وجودآمده در اجاره‌بها را برطرف کند.

    بنابراین باید دید که آیا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند، سرمایه گذاران را به سمت بازار مسکن سوق دهد و این بازار پس از 4 سال از رکود حارج می‌شود یا نه؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو