مدیران خودروعصر اعتبار

اصول شهرسازی در برخی پروژه‌های مسکن مهر رعایت نشد

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی از ساخت و سازهای صورت گرفته در پروژه مسکن مهر ایرادات اصول شهرسازی را رعایت نکرده‌اند، گفت: برای بازنگری طرح تفصیلی تهران ابتدا باید مشکلات طرح و مغایرت آن با طرح جامع احصاء شود، سپس بازنگری صورت گیرد.

اصول شهرسازی در برخی پروژه‌های مسکن مهر رعایت نشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، فرزانه صادق مالواجرد با اشاره به اینکه توجه ویژه به حقوق شهروندان در شورای عالی شهرسازی بسیار حائز اهمیت است، گفت: توجه ویژه در تهیه طرح‌ها و در تصویب و انتشار مواردی که تصویب شده است، باعث می‌شود شهروندمداری و توجه به حقوق عمومی مورد توجه قرار گیرد، چرا که بسیاری از سوداگری‌ها در حقوق عمومی رخ می‌دهد.

    وی با بیان اینکه در ذیل شورای عالی شهرسازی در گذشته تنها یک کمیته تخصصی بود که بازوی فکری این شورا بود، گفت: در حال حاضر این کمیته تخصصی به 5 کمیته ارتقاء یافته است.

    صادق مالواجرد ادامه داد: طرح جامعه 55 متری شهر اراک در شورای عالی و شهرسازی بررسی شد، چرا که این طرح مطالبه مردمی داشت، به همین منظور با مطالبه مردم و بررسی‌های تخصصی که رخ داد، تغییرات مصوبه طرح 55 متری قبلی ملغی شد و ما منتظر اصلاح آن هستیم.

    وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش شورای عالی شهرسازی، شفافیت در ابلاغ مصوبات است، تأکید کرد: تلاش ما در خصوص بافت‌های تاریخی این است که توجه ویژه‌ای در خصوص بافت‌های تاریخی صورت بگیرد، مصداق عینی معماری ایرانی - اسلامی را باید در همین بافت‌های تاریخی جستجو کرد.

    معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص توجه به باغات و اصلاحیه ماده 14 قانون زمین شهری، گفت:‌در خصوص باغات کن، این باغات دارای مصوبات شورای عالی شهرسازی شده‌اند و منطقه 22 منطقه‌ای است که نقش ویژه برای آن تعریف شده بود، اما متأسفانه فرصت زیادی گرفته شد و ما سعی کردیم اقدامات قبلی را نگذاریم تکرار شود.

    وی با بیان اینکه با ابلاغ بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مهمترین حلقه ارتباطی با شهرسازی و تولید مسکن ایجاد شد، گفت: در طرح اقدام ملی تلاش شده مکان‌یابی اراضی که باید تولید مسکن بنا بر نیاز واقعی که در شهرهای مختلف وجود دارد، در نظر گرفته شود، پس اولویت طرح اقدام ملی این است که جانمایی مناسبی در خصوص تولید مسکن در اراضی صورت گیرد، یعنی خدمات لازم و سرانه خدماتی مدنظر قرار گیرد.

    صادق مالواجرد تأکید کرد: تفاوت طرح اقدام ملی با مسکن مهر این است که تولید مسکن در اراضی‌ای صورت گیرد که آن واحدهای مسکونی دارای خدمات زیربنایی باشند.

    وی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه تهران نیز گفت: ساماندهی دانشگاه تهران مصوبه هیأت وزیران مربوط به سال 82 را دارد که از شمال به بلوار کشاورز، از جنوب به انقلاب، از شرق به وصال و از غرب به 16 آذر متصل خواهد شد، به هر حال تا قبل از طرح این مسئله در اردیبهشت ماه طرحی به شورای عالی شهرسازی نرسیده است.

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح در اردیبهشت امسال در شورای عالی شهرسازی مطرح شد، به هر حال اگر مصوب نشده است، دلیل آن این است که باید این طرح به تمام ملاحظات تخصصی پاسخ دهد، پس این طرح، طرحی نبود که بتواند مصوبه شورای عالی شهرسازی را بگیرد.

    وی تأکید کرد: موضوع دیگری هم که وجود دارد این است که بلاتکلیفی وجود داشت و بنابر حدود اربعه، حتما باید املاک مردم تملک می‌شد، پس طبق قانون از این به بعد لزومی به تملک وجود ندارد.

    معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آنچه که در طرح ساماندهی دانشگاه تهران رخ داده این است که باید به پیرامون خود احترام بگذارد، چرا که کاربری‌های مسکونی و تجاری در آنجا وجود دارد و از سوی دیگر ساکنان نیز باید به دانشگاه تهران احترام بگذارند، پس رویکرد ما تخریب نیست.

    وی در خصوص نوسازی وبازسازی پیرامون حرم حضرت امام رضا(ع) گفت: آنچه که مصوبه شورای عالی شهرسازی بود، مماشات از سوی وزیر نبوده است، بلکه ما همچنان پیگیر این موضوع بوده و به اجرای مصوبه اصرار داریم،‌اما اگر کار متوقف شده است، شکایتی بوده که شهرداری مشهد کرده و دستور توقفی که دیوان عدالت اداری داده است.

    به گفته وی، مدیریت جدید آستان قدس از مصوبه شورای عالی شهرسازی پشتیبانی می‌کند.

    معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه آیا برای پروژه سیروس در تهران که قرار بود که پروژه 100 واحدی در آنجا احداث شود، آیا تغییر نقشه‌ای صورت خواهد گرفت، گفت: پروژه صد واحدی سیروس مصوبه شورای عالی شهرسازی نداشت، اول کلنگ‌زنی شد و سپس مراحل خود را در کمیسیون ماده 5 طی کرد، اما تغییر در خصوص نقشه مطرح نیست.

    وی در پاسخ به سؤالی که پرسید آیا طرح تفصیلی تهران بازنگری خواهد شد یا خیر، گفت: بازنگری نه به آن شکل، اما اول باید مشکلات طرح تفصیلی و مغایرت آن با طرح جامع تهران احصا شود، البته شهرداری تهران در این خصوص مشاوری گرفته که آن را آسیب‌شناسی کنت.

    به گفته وی، اگر قرار است طرح تفصیلی بازنگری شود، باید ببینیم بر روی چه مسائلی این اقدام انجام خواهد شد.

    صادق مالواجرد در پاسخ به سؤالی که پرسید کمیسیون ماده 5 شهرداری به جای توجه به قوانین شهرسازی، محلی برای کسب درآمد شده‌اند، آیا این موضوع را قبول دارید یا خیر، گفت: اینکه کمیسیون‌های ما ده 5 محلی برای درآمدزایی شده‌اند، بله درست است، اما آنها می‌گویند منابع پایداری نداریم.

    معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظارت عالیه مصوبات کمیسیون ماده 5 با شورای  عالی شهرسازی گفت: تلاش ما این است که اقداماتی که در کمیسیون ماده 5 صورت می‌گیرد به صورت شفاف باشد چرا که وقتی مصوبات شفاف و اعلام عمومی می‌شود، تخلفات به حداقل می‌رسد.

    وی با بیان اینکه بنده خود عضو کمیسیون ماده 5 هستم، گفت: سامانه‌ای تنظیم و ایجاد شده است که از ابتدا تا انتهای مصوبات را ثبت کند تا تخلفات به حداقل برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار