مدیران خودروعصر اعتبار

بازار زیگزاگی مسکن پایتخت + قیمت

عصر ساختمان:بررسی‌های میدانی از بازار مسکن تهران حرکت زیگزاگی قیمت و معاملات در مسیری غیرنزولی را نشان می‌دهد.

بازار زیگزاگی مسکن پایتخت + قیمت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، با اینکه بازار مسکن تهران هر ماه با نوساناتی اندک مواجه می‌شود، برآوردها حاکی از آن است که قیمت‌ها به شکل زیگزاگ در مسیر مشخصی قرار دارد و با این‌که کاهش نمی‌یابد در بازه‌های بلندمدت با ثبات همراه است. البته شاید برخی مایل باشند این بازار زودتر از روند طبیعی خود از خواب بیدار شود اما آمار اردیبهشت مسکن تهران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خلاف این انتظار عمل کرد و بازار تقریبا باثبات همراه بود.

    بعد از اینکه معاملات تهران در فروردین ماه سال جاری 20.4 درصد نسبت به فروردین 94 افزایش یافت و قیمت مسکن تهران نیز 4.3 درصد رشد کرد، انتظار می‌رفت که در اردیبهشت ماه شاهد رشد بیشتری باشیم اما این‌گونه نشد. با وجودی که پس از استخراج آمار فروردین، مسوولان از پیش‌رونق غیرتورمی مسکن صحبت کردند رشد معاملات در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل چندان قابل اعتنا نبود و با 8.2 درصد افزایش همراه شد که می‌تواند طبیعی باشد. قیمت ها نیز 2.8 درصد نسبت به اردیبهشت پارسال افزایش داشت.

    با این وجود برخی مسوولان از جمله وزیر راه و شهرسازی و رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقدند امسال شاهد خروج غیرتورمی مسکن از رکود خواهیم بود. اما تا کنون شواهدی دال بر اثبات این نظریه دیده نشده است. قبل از امضای برجام بیان می‌شد بخش عمده مصالح ساختمانی و نیروی انسانی مسکن داخلی است و به همین لحاظ تاثیر تحریم‌ها بر رکود مسکن کمتر از 30 درصد است. اما بعد از این‌که توافق هسته‌یی انجام پذیرفت بسیاری در انتظار بهبود بیماری مسکن نشستند که با این اقدام به نوعی تاثیر پارامترهای بین‌المللی بر بخش مسکن 60-70 درصد تلقی شد. به همین دلیل سنگ‌اندازی هایی که به دنبال امضای برجام از سوی برخی قدرت‌ها پیش پای مناسبات اقتصادی ایران قرار گرفت خروج از رکود مسکن که انتظار می‌رفت در پایان سال قبل رقم بخورد را طولانی کرد.

    در این شرایط خوشبین‌ها نیمه سال جاری و بدبین‌ها پنج سال آینده را زمان خروج از رکود مسکن می‌دانند.

    جدول زیر مظنه قیمت املاک معامله شده تهران در اردیبهشت ماه را نشان می‌دهد:

    متوسط قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه 4 میلیون و 10 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.7 و 2.8 درصد افزایش داشت.

    تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت نیز در اردیبهشت 15 هزار 431 مورد بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.2 درصد افزایش نشان داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی