مدیران خودروعصر اعتبار

اثرات مثبت در تعمیر و نگهداری به موقع تجهیزات سرمایشی

عصر ساختمان:براساس اعلام مرکز آمار ایران بیش از ۸۰ درصد خانوارهای شهری از تجهیزات سرمایشی مختلف برای خنک ‌سازی استفاده می‌کنند که در این میان، نزدیک به ۷۰ درصد از خانوارهای شهری از کولر آبی، ۱۸ درصد از کولر گازی و ۱۲ درصد سایر سیستم ‌های سرمایشی را به ‌کارمی برند.

اثرات مثبت در تعمیر و نگهداری به موقع تجهیزات سرمایشی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از سازمان بهره وری انرژی، برپایه این آمار، تعداد کولرهای آبی در بین خانوارهای شهری حدود 10 میلیون دستگاه و تعداد کولرهای گازی به بیش از دو میلیون دستگاه می ‌رسد. استفاده از کولر های گازی در اقلیم‌ های معتدل مرطوب و نیز گرم و مرطوب متداول و منطقی است و برای سایر اقلیم ‌های آب و هوایی استفاده از کولرهای آبی مناسب است.
    براساس پیشنهاد کارشناسان فنی سازمان بهره‌ وری انرژی ایران، با رعایت نکاتی ساده در انجام به موقع سرویس کولرها می ‌توان با افزایش کارایی آنها، مصرف برق را نیز کاهش داد. هرچه مسیر کانال کشی کولرهای آبی پرپیچ و خم و طولانی تر باشد، فشارهوا در مسیر کانال ‌ها افت بیشتری پیدا کرده و این امر موجب هدررفت انرژی می شود، بنابراین انتخاب کوتاه‌ ترین مسیر کانال کشی می تواند یکی از راهکارهای موثر برای کاهش مصرف انرژی باشد.

    تعویض به موقع پوشال، شستشوی ماهانه و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما می تواند کارکرد کولرها را بهبود بخشیده و ازهدر رفتن سرما نیز جلوگیری کند.

    مطابق گفته کارشناسان سابا، نوع کولر را باید متناسب با نوع آب و هوای هر منطقه انتخاب کرد. به عنوان مثال از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و کولر آبی برای مناطق گرم و خشک استفاده شود.
    با نصب سایبان بر روی پنل بیرونی، کندانسور (تقطیر کننده) کولر گازی می ‌تواند به دور از تابش نور خورشید با بازدهی بهتر و مصرف برق کمتر به تبادل حرارت و خنک کردن گاز مبرد کولر بپردازد.

    همچنین لازم است در هنگام نصب کولرهای گازی، پنل بیرونی آن به گونه‌ ای نصب شود که جریان هوای آزاد در پشت آن به راحتی برقرار شود. تجربه نشان داده است با انجام سرویس و نگهداری مناسب می ‌توان تا 20 درصد از مصرف برق کولر گازی صرفه‌ جویی به عمل آورد.
    بهترین محدوده دمای آسایش در تابستان 24 تا 26 درجه سانتیگراد (به شرط رطوبت 20 درصد) است، بنابراین سرد کردن بیش از حد تجهیزات سرمایشی و روشن نگه داشتن مداوم آنها منجر به افزایش بی ‌رویه مصرف انرژی می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار