مدیران خودروعصر اعتبار

تهدیدهای لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها

عصر ساختمان- معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه مسئله مهم امروز شهرداری تهران تلاش برای افزایش درآمدهاست، تأکید کرد که شهرداری تهران سازمان قدرتمند و ثروتمندی است و بحث اقتصاد شهری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا با مولد کردن سرمایه‌های راکد و کسب درآمدهای جدید، افزایش بودجه هزینه‌های عمرانی تحقق یابد.

تهدیدهای لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، حامد مظاهریان، در اولین جلسه کمیته طرح‌ها و لوایح ستاد توسعه درآمدهای پایدار شهرداری تهران که با حضور مشاور شهردار، مدیران کل تخصصی و شهرداران برخی مناطق تهران برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری تهران این عارضه را در طول سال‌های متمادی داشته که به‌واسطه دسترسی به درآمد ناشی از عوارض ساخت‌وساز و تراکم، به سمت توسعه درآمدهای پایدار حرکت نکرده است و شرایط رکود فعلی، این فرصت را فراهم کرده تا شهرداری با ایجاد درآمدهای جدید و پایدار، این وابستگی به درآمد ناپایدار را تا حد زیادی کاهش دهد.

    وی اضافه کرد: در همین راستا، باتدبیر شهردار تهران، ستادی برای توسعه درآمدهای پایدار شهرداری تشکیل‌شده که در ذیل آن چهار کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف تعریف‌شده است؛ یکی از این کمیته‌ها که در معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، قرار دارد، کمیته طرح‌ها و لوایح است که وظیفه تدوین، تنقیح و آماده‌سازی لوایح مناسب در این حوزه را برای ارائه به شورای شهر و سایر مراجع قانونی دارد.

    مظاهریان گفت: تمامی مدیران، مشاوران و مسئولان حوزه شهری می‌توانند پیشنهادهای خود را در حوزه افزایش درآمدهای پایدار به کمیته طرح‌ها و لوایح ارائه کنند، تا طرح‌ها بررسی، کارشناسی و در صورت لزوم تبدیل به لایحه شده و تقدیم شورای شهر شود.

    به گفته معاون شهردار تهران، با توجه به الزام قانونی برای تصویب نرخ عوارض و وضع عوارض جدید تا 15 بهمن‌ماه هرسال در شورای شهر، این طرح‌ها و لوایح باید هرچه سریع‌تر آماده و تحویل شورا شود. البته از شورای شهر نیز انتظار می‌رود انعطاف‌پذیری لازم در این در این موارد از خود نشان دهد.

    وی افزود: برای مثال بلیط ورودی برج میلاد مطابق با مصوبه شورا عدد ثابتی است ولی با توجه به اینکه فصل‌های با رونق زیاد و یا با رونق کم در طی سال اتفاق می‌افتد، مناسب است که مدیریت برج، قدرت لازم برای تعیین بها را با توجه به موقعیت‌های فصلی داشته باشد.

    سید مناف هاشمی، دبیر ستاد توسعه درآمدهای پایدار شهرداری تهران نیز در این جلسه، با بیان اینکه شهرداری باید رایزنی و تلاش در زمینه ایجاد درآمدهای جدید را در همه حوزه‌ها پیگیری کند، گفت: بخشنامه دولت برای تدوین بودجه سال 1399 کل کشور ابلاغ شده است و شهرداری باید از همه ظرفیت خود استفاده کند تا پیشنهاد‌های خود برای سهم دولت در یارانه بلیت مترو و اتوبوس، کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی، اوراق مشارکت و سایر کمک‌های دولت را در طرح اولیه لایحه بودجه بگنجاند. شهردار تهران نیز از فرصت حضور در هیأت دولت برای دفاع از این پیشنهاد‌های استفاده کرده و پس‌ازآن نیز باید تلاش کنیم تا این پیشنهاد‌ها در مجلس به نتیجه برسد.

    وی اضافه کرد: تاکنون حدود 10 تا 15 مورد پیشنهاد برای درج در بودجه برای مجلس شورای اسلامی آماده‌شده است که به نظر می‌رسد نیاز به رایزنی و تلاش گسترده برای نتیجه رسیدن آن از طریق مجمع کلان‌شهرها، نمایندگان مجلس و کمیسیون خاص تهران و کلان‌شهرهای هیأت دولت وجود دارد.

    فرصت‌ها و تهدیدهای لایحه مالیات بر ارزش افزوده

    مشاور شهردار تهران همچنین در گزارشی از آخرین وضعیت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس بند 3 ماده 41 لایحه که به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده، سهم عوارض شهرداری‌ها از 3 درصد به 4 درصد افزایش پیدا کرده است و باید تلاش کنیم تا پیشنهاد کمیسیون در مجلس به تصویب برسد.

    هاشمی اضافه کرد: البته علی‌رغم این افزایش، در ماده 9 این لایحه، معافیت‌های مختلفی برای کالاها و خدمات دیده شده است که افزایش موارد این معافیت، در نهایت منجر به کاهش سطح عمومی مالیات و عوارض شده باید تلاش کنیم تا دامنه این معافیت‌ها به‌خصوص در حوزه شهر کاهش یابد.

    وی افزود: مشکل دیگر این لایحه این است که اختیار وضع عوارض در ماده 53 لایحه از شوراها گرفته‌شده و تا حدود زیادی به وزیر کشور داده‌شده که این برخلاف روح قانون اساسی و فلسفه تشکیل شوراهای اسلامی در کشور است که باید تلاش کنیم تا این مقرره نیز در تصویب نهایی مجلس اصلاح شود.

    در ادامه این جلسه شهرداران مناطق 3، 6، 21 و مدیران کل مجامع عمومی، درآمدها و تدوین قوانین و برنامه‌وبودجه به بیان نظرات خود در خصوص راهکارهای افزایش بودجه پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار