مدیران خودروعصر اعتبار

حجم تجارت سالانه صنعت آسانسور در کشور ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است

عصر ساختمان:رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته گفت : صنعت آسانسور کشور امکان اشتغال مستقیم ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر را دارد و حجم تجارت سالانه این صنعت بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است.

حجم تجارت سالانه صنعت آسانسور در کشور ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، محمدرضا زهره وندی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: امروز صنعت آسانسور در ایران امکان اشتغال غیر مستقیم 200 هزار نفر را فراهم می آورد، با وجود آنکه در گذشته سالیانه در سطح کشور 70 تا 75 هزار دستگاه آسانسور جدید نصب می شد، سال 1394 به دلیل شرایط رکودی در کشور و افت ساختمان سازی این میزان به 45 هزار دستگاه کاهش یافت .
    به اعتقاد این متخصص، صنایع آسانسور در واقع به عنوان یکی از اجزای صنعت ساختمان محسوب می شود، و صنعت ساختمان با فراگیری 75 درصد مشاغل کشور بطور مستقیم و 25 درصد غیر مستقیم از صنایع پویای کشور به حساب می آید.
    وی خاطر نشان کرد: هرگونه تصمیم گیری برای صنعت ساختمان می تواند نتایج جانبی و آثاری برای مشاغل دیگر داشته باشد و در عین حال رونق ساختمان سازی در کشور شتاب در روند فعالیت صنعت آسانسور را فراهم می کند.
    زهره وندی افزود: صنعت آسانسور در کشور می تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند و در چارچوب صادرات خدمات فنی و مهندسی ارز آوری داشته باشد. از جمله بازارهای هدف این صنعت کشورهای آسیای میانه با جمعیت 400 تا 500 میلیون نفری هستند.
    به گفته ی این فعال صنعتی، زنجیره صنعت آسانسور از طراحی، ساخت، اجرا و خدمات پس از فروش تشکیل شده است و به هر میزان سرمایه گذاری بیشتری در این بخش صورت گیرد، می تواند منافع بیشتری به همراه داشته باشد .
    رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته گفت:
    آمار نشان می دهد در استان تهران بیش از یکهزار نفر مجوز فعالیت نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان ها دارند و حوادث نشان می دهد واحدهای استاندارد و مورد تایید این سندیکا کمترین سهم را در این زمینه داشته اند و بیشترین موارد رویدادها مربوط به نصاب های غیر متخصص و مالکان ساختمان هایی است که به شکل غیر حرفه ای ساختمان سازی می کنند و غیر از سودجویی اندیشه ای دیگر ندارند.
    به گفته زهره وندی ، فراوانی ساختمان های ایران در دامنه بین پنج تا هشت طبقه هستند و این مجتمع ها به شکل سنتی اجرا می شود و برای کاهش هزینه ها از مهندس ناظر برخوردار نیستند و یک مالک با نصاب آسانسور که گواهینامه حرفه ای ندارد، اقدام به اجرای این امر می کنند.
    وی افزود: آمارها حاکی است، آسانسورهایی که در ساختمان های پنج و 6 طبقه در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد، 80 درصد تولید داخلی هستند و آسانسورهای ساختمان های هشت و 9 طبقه به بالا 55 تا 65 درصد از نظر ریالی وارداتی محسوب می شوند.
    پیشتر علی فرج زاده ها رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفته بود: براساس بررسی‌های انجام شده 20 درصد قطعات آسانسور دارای نشان و تأیید استاندارد ملی است و امروز بیشترین صدمات و آسیب‌ها به صنایع آسانسور مربوط می شود و در این بخش کسی متولی امر نیست.
    به گفته فرج‌زاده‌ها، آسانسور بیش از 150 قطعه مهم دارد که همه باید استاندارد باشد، اما فقط پنج قطعه از آسانسور استاندارد لازم دارد.
    دست اندرکاران صنعت ساختمان معتقدند،حوادث آسانسور، پس از تصادف های جاده‌ای و مرگ خاموش با گاز در رتبه سوم قرار دارد.
    زهره وندی در ادامه افزود: قفل درب آسانسور، ضربه گیر آسانسور،ترمز اضطراری آسانسور و کنترل سرعت آن به عنوان اقلام مشمول استاندارد اجباری هستند و باید در تولید قطعات استاندارد برای این صنعت اهتمام بیشتری صورت گیرد .
    به گفته وی، واردات از کشورهای ایتالیا، آلمان و چین در بازار ایران بیشتر از سایر کشورها به چشم می خورد و ترکیه نیز در این بخش حضور دارد اما موتور و گیربکس ضعیفی نسبت به سایر رقبا دارد .
    محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پارسال گفته بود، بلندمرتبه سازی در کشورمان در سال های گذشته رشد یافته و این امر بهترین زمینه برای فعالیت تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی است و ایران در زمینه طراحی و ساخت انواع تجهیزات این صنعت همچون کابین، گیربکس، الکتروموتور، سیم بکسل، سیستم کنترل و درب اتوماتیک از توانمندی لازم برخوردار است .
    وی با بیان اینکه ایران تاکنون در زمینه صادرات آسانسور و پله برقی خیلی جدی نبوده، خواستار تعامل بیشتر بین صنعتگران ایرانی با خارجی شد که با انجام کارهای صنعتی مشترک، رویکرد صادرات را برنامه ریزی کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو