مدیران خودروعصر اعتبار

سایه خطر بر سر بافت فرسوده

عصر ساختمان:سایه خطرات دیگری مانند آب‌گرفتی و آتش‌سوزی هم همواره بر سر این مناطق است.

سایه خطر بر سر بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از صمت، بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی، بیش از 70 درصد جمعیت ایران در شهرها سکونت دارند و از این میان، بیش از 17 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند.
    آنطور که محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید، تنها در تهران یک پنجم واحدهای مسکونی تهران در بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد و حدود 2 میلیون نفر از پایتخت‌نشینان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. به گفته وی، در برخی شهرهای دیگر نیز 30 تا 40درصد مردم در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد سکونت دارند.
    در کنار همه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، خطر دیگری که در کمین بافت‌های فرسوده است، آسیب‌پذیری بالای این بخش از شهرها در مقابل حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی است. حال با توجه به سکونت بخش قابل‌توجهی از انسان‌ها در بافت فرسوده این پرسش مطرح می‌شود که این مناطق تا چه اندازه در مقابل حوادث طبیعی ایمنی دارند؟
    سعید بختیاری، معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این پرسش صمت، درباره غفلت از بافت ناکارآمد شهری، چه از نظر تحقیقات و چه از نظر اجرا هشدار می‌دهد و می‌گوید: در بافت فرسوده هنوز وارد مقوله ایمن‌سازی نشده‌ایم یعنی به‌طور جدی بررسی نشده که بافت فرسوده کشور تا چه اندازه در مقابل اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی خطرپذیر است. البته قابل پیش‌بینی است که بافت‌های تجاری قدیمی مانند بازار، خطرپذیری بیشتری در مقابل این حوادث دارند. او با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت شهری ایران در حاشیه شهرها و در بافت فرسوده ساکن هستند، معتقد است در حال حاضر بهترین راه برای جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی، نوسازی بافت‌های فرسوده است. به گفته وی، وام‌های نوسازی می‌تواند در شرایط فعلی، مشوق خوبی برای هدایت ساکنان بافت فرسوده به سمت بهبود وضعیت زندگی آنها باشد.
    معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این مرکز آمادگی کامل برای همکاری مطالعاتی با نهادهای اجرایی و تصمیم‌گیر همچون شهرداری برای انجام مطالعات خطرپذیری بافت فرسوده را دارد، یادآوری می‌کند که آنچه تاکنون در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله انجام شده بیشتر درباره ساختمان‌های جدید بوده و تلاش شده ضوابط و مقرراتی برای ساختمان‌سازی تصویب و اعمال شود و از بافت فرسوده غفلت شده است.
    مسئولان به دنبال راهکار
    مطالعات نشان می‌دهد با وجود حساسیت بالای بافت‌های فرسوده در مقابل حوادث طبیعی، تاکنون همه اقدامات برای بهسازی بافت فرسوده، اقداماتی یک‌جانبه بوده که پاسخگویی مناسب به این نیاز نداشته و نتوانسته مانع از پیشرفت بافت فرسوده شود. به گفته امیرعباس افتخاری، معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، گرچه بیش از 4 دهه از برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری در کشور می‌گذرد، اما با توجه به اینکه نظام طرح‌ریزی و برنامه‌های توسعه شهری در مواجه شدن با نابسامانی‌های بافت فرسوده ناکارآمد به نظر می‌رسد، تدوین دستور کار شهری جدیدی در این زمینه الزامی است.
    آنطور که افتخاری می‌گوید، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، به عنوان یکی از نهادهای مسئول درباره افزایش ایمنی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در مقابل بلایای طبیعی، این شرکت در سال‌های گذشته به دنبال تهیه طرح‌های بازآفرینی این بافت‌ها بوده است. بر این اساس این شرکت بعد از شناسایی و تعیین محدوده بافت‌های فرسوده، طرح‌های بهسازی و نوسازی این محدوده‌ها را تهیه خواهد کرد. به گفته او از سال 85 تاکنون بیش از 76هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در 495 شهر شناسایی شده و تاکنون در زمینه تهیه طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهرهای با جمعیت بیش از 12هزار نفر، اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است. به گفته او، شهرهای دارای جمعیت بیش از 12هزار نفر از سال 89 در اولویت بهسازی و نوسازی بافت فرسوده قرار گرفته‌اند.
    در تهران به عنوان یکی از شهرهای دارای بیشترین جمعیت ساکن در بافت فرسوده نیز راهکارهای بهینه‌سازی بافت فرسوده در مقابل حوادث طبیعی در حال پیگیری است. در همین زمینه در همفکری میان مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی و سازمان‌های زمین‌شناسی، مدیریت بحران و نظام مهندسی ساختمان برای شناسایی پهنه‌های گسلی تهران راهکارهایی در حال بررسی است.
    به گفته اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، نتیجه این همفکری‌ها این بوده که روندی برقرار شود ساخت‌وساز در این پهنه‌های خطرآفرین توسط دستورالعملی که از سوی سازمان مدیریت بحران برای ساخت‌وساز در پهنه خطرآفرین گسلی مشخص می‌شود، انجام شود.
    آنطور که شاکری می‌گوید، مطالعاتی که سازمان مدیریت بحران شهر تهران تهیه کرده است، در مرحله بررسی توسط سازمان زمین‌شناسی است تا هرچه زودتر به کارگروه فنی ارائه شود. به گفته این عضو شورای شهر تهران، این دستورالعمل‌ها به زودی به معاونت شهرسازی شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد تا در طرح تفصیلی تهران گنجانده شود. با توجه به اینکه پهنه‌های گسلی تهران در این طرح مشخص شده است، بافت‌های ناکارآمد شهری که خطرپذیری بیشتری دارند در اولویت بهسازی قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر بر اساس این طرح، ساخت‌وسازهای جدید باید با توجه به این دستورالعمل انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی