مدیران خودروعصر اعتبار

ایمن‌سازی و مساله بهره‌برداری از جاده موقت جایگزین سد هراز

عصر ساختمان- امنیت راه‌ همواره یکی از دغدغه‌های مردم مازندران و مسافران بوده و به گفته مسولان بدون ایمن‌سازی اجازه تردد در جاده موقت جایگزین سد هراز داده نمی‌شود.

ایمن‌سازی و مساله بهره‌برداری از جاده موقت جایگزین سد هراز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، ساخت سد هراز که به عنوان سد " منگول " هم در طراحی‌های اولیه شناخته می شود در سال‌های 69 و 70 ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و اجتماعی، عملیات اجرایی آن حدود 18 سال بعد در سال 1388 آغاز شد.

    سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل در حال ساخت است و با آبگیری آن بخشی از جاده بین‌المللی و یکصد ساله هراز نیز به عنوان اصلی‌ترین راه اتصال پایتخت به مازندران به زیر آب خواهد رفت.

    برای تداوم بهره‌برداری از جاده هراز که سالانه میزبان دهها میلیون تردد است، جاده‌ موقت جایگزین به طول چهارکیلومتر در حال ساخت است که از بالا و مجاور محل احداث سد عبور خواهدکرد که به صورت تک مسیر و از سمت شمال به جنوب است.

    به گفته یکی از مسئولان پروژه سد هراز قرار است  حدود یک سال از جاده موقت جهت کاهش بار ترافیکی استفاده شود و در این مدت جاده اصلی جایگزین به طول 11 کیلومتر احداث می شود که چهاربانده و با شیب 6 درصد و کاملا استاندارد خواهد بود.

    اما بهره‌برداری از محور جایگزین و انحرافی هراز که یکی از طرح‌های پیرامون پروژه سد خاکی هراز است، شک و شبهه‌ای در امنیت این محور برای مردم ایجاد کرده‌است که از نظر مهندسی به دلیل شیب تند و پیچ‌های خطرناک دارای سوالات و شبهاتی است.

    چندی پیش نیز در بازدید معاون عمرانی استاندار مازندران و مسئولان شهرستانی و استانی ساخت سد هراز از پروژه، اعلام شد که تا سه ماه آینده یعنی اواخر پاییز یا اوایل زمستان از این محور جایگزین بهره برداری خواهد شد.

    مدیرکل آب منطقه ای مازندران به عنوان متولی ساخت سد هراز و جاده جایگزین آن که در این بازدید حضور داشت اعلام کرد: عملیات ساخت این محور در حال اتمام است و تا سه ماه آتی زیر بار ترافیکی خواهد رفت و هیچ مشکلی در بهره برداری این مسیر وجود ندارد.

    هر روزه واکنش‌های متعددی در مورد امنیت جاده جایگزین موقت سد هراز در شبکه های اجتماعی و به خصوص درمیان مردم شهرستان آمل دیده می‌شود که نگرانی در این زمینه را بیشتر می‌کند.

    البته مسئولان شهرستانی آمل به دلیل سنگینی بار ترافیکی تقریبا هر روزه در محدوده سد هراز یکی از موافقان اصلی بهره برداری هرچه زودتر جاده جایگزین هستند.

    بدون ایمن سازی اجازه تردد نخواهیم داد

    مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  گفت: با وجود اینکه ساخت پروژه محور موقت جایگزین سد هراز مربوط به آب منطقه‌ای است ، اما راهداری بدون تایید ایمنی جاده اجازه بهره‌برداری از آن را نخواهد داد.

    عباسعلی نجفی ادامه داد: به گفته مسئولان ساخت این پروژه قرار است شیب این محور تا 13 درجه کاهش یابد، اما بر اساس استاندارد جهانی و استانداری راهداری نباید شیب محور از 6 درجه تجاوز کند.

    وی با اشاره به اینکه تمامی طول محور باید دارای شانه خاکی و تعریض جهت ایمنی باشد ، افزود: تا زمانی که این اتفاق نیافتد تردد در این محور امکان پذیر نخواهد بود.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران به عنوان مسئول امنیت راه‌های استان اظهار داشت: حتی 200 متر از تونل این محور باید لاینینگ شود که جزو ملزومات می‌باشد.

    نجفی گفت: بر اساس مشاهدات کارشناسی راهداری و حمل و نقل جاده ای سه ماه زمان برای استفاده ترافیکی از محور موقت جایگزین هراز غیر معقول و ناممکن است و بنا بر پیش بینی ما حدود 6 زمان لازم است .

    وی با تاکید بر اینکه امنیت تردد اولویت تردد در جاده ها است و نمی توان به دلایل مختلف از امنیت مسافران چشم پوشید، اظهارداشت : باید هر طرح عمرانی در جاده‌های مازندران از استانداردها پیروی کند و تمام نکات ایمنی از ساخت و ساز تا راحتی و آرامش تردد را رعایت کند.

    وی در پایان با اشاره به اینکه راهداری بر بهره‌برداری از محورهای مواصلاتی و پروژه های راهسازی نظارت خواهد داشت: گفت: امیدواریم که متولیان ساخت جاده انحرافی و  موقت جایگزین سد هراز ، امنیت و آرامش مسافران را نیز در نظر بگیرند در غیر اینصورت نمی توان انتظارداشت که راهداری از این مسئله بگذرد.

    جاده  موقت جایگزین با نظارت شورای ترافیک استان خواهد بود

    نماینده کارفرما پروژه سد هراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی عملیات راه‌سازی سد هراز با نظارت شورای ترافیک استان و بهره‌برداران بوده و تا کنون در ساخت جاده  موقت جایگزین از مصوبات و نقشه راه این شورا انحرافی وجود نداشته است.

    حسن احمدپور  به شیب 13 درصدی برخی از مسیرهای جاده موقت  جایگزین اشاره کرد و افزود: 600 متر نخست این جاده دارای شیب 13 درصد است که این مسئله نیز با تایید اداره کل راه و شهرسازی ، راهداری و حمل و نقل جاده وپلیس راه مازندران انجام شده است.

    وی با بیان اینکه شیب 6 درصد برای جاده های اصلی خواهد بود نه جاده‌های موقتی، ادامه داد: این محور جاده موقت بوده و در صورت افزایش تردد به زیر بار ترافیکی می رود و در مواقع ترافیک عادی بسته خواهد بود.

    نماینده کارفرما سد هراز همچنین بر نظارت مستمر شورای ترافیک بر جاده انحرافی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر  عرض محور به 10 متر افزایش یافته که طبق تعهد ما و شروط شورای ترافیک بود.

    احمدپور با اشاره به اینکه جاده جایگزین احتمالا آخر دی ماه زیر بار ترافیک می رود ،اظهار داشت: اجرای موارد ایمنی همچون تابلو و محافظ جاده نیز در همین مدت انجام می شود.

    وی نسبت به شک و شبهه ایجاد شده درباره شرایط جاده  موقت جایگزین خاطر نشان کرد که تمامی اقدامات ما بر مبنای شروط شورای ترافیکی بوده که به ما ابلاغ شد.

    نماینده کارفرما در پایان گفت که ایمنی این محور به همراه پیشرفت پروژه از اولویت های ما نیز بوده و جاده اصلی که برای محور هراز پس از پایان ساخت سد در نظر گرفته شده چهاربانده و به صورت بزرگراه می باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار