مدیران خودروعصر اعتبار

اخلاق حرفه ای به عنوان یک الزام برای انجام مسوولیت بزرگ مهندسی

عصر ساختمان:اخلاق حرفه‌ای مفهوم تخصصی دارد و توجه به مفهوم تخصصی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ همان گونه که متاسفانه برخی از کلمات بار ارزشی و معنوی خود را از دست داده‌اند و تبدیل به کلمات زیبا و تزئینی شده‌اند؛ اخلاق حرفه‌ای نیز در برخی از عرصه‌ها دچار چنین معضلی شده است.

اخلاق حرفه ای به عنوان یک الزام برای انجام مسوولیت بزرگ مهندسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، مهندس حبیب الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پیش از هرچیز لازمست برای اخلاق حرفه‌ای تعریف تخصصی داشته باشیم؛ بنابراین تعریف اخلاق حرفه‌ای از نظر من به این قرار است:

    «انجام مسوولیت‌ها و تعهدات حرفه‌ای، با دانش و مهارت لازم، مطابق استانداردهای فنی و مهندسی و براساس صداقت و امانتداری به صورت شرافتمندانه».
      به نظر من می‌توان این مفهوم را به عنوان تعریف تخصصی اخلاق  حرفه‌ای در حوزه ساختمان  به کار برد.

    اگر این مفهوم  را بپذیریم؛  بار اصلی آن این است که عنصر فعال در حوزه خدمات فنی مهندسی که خواه شخصی حقیقی  خواه حقوقی باشد؛ باید بتواند در فرآیند فعالیت و خدمات خود اخلاق حرفه‌ای را به مرحله اجرا در آورند؛ به نظر من انجام مسوولیت مهندسان را باید در سه حوزه تقسیم بندی کرد:

    1- انجام تعهدات و مسوولیت‌هایی که در قبال کارفرما دارند: چون مهندس ارائه کننده خدمت و کارفرما گیرنده یا دریافت کننده آن است و این دو با هم قرارداد و رابطه کاری دارند و مهندس باید  اخلاق حرفه‌ای را در این ارتباط رعایت کند.

    2- انجام مسوولیت‌ها و تعهدات در قبال سازمان نظام مهندسی و مجموعه مهندسان: یعنی همکاران و هم قطاران حرفه، چون یک مهندس نمی تواند بدون توجه به تشکیلات حرفه‌ای و بدون تعریف مشخص از اخلاق حرفه‌ای، رابطه مبتنی بر اخلاق با جامعه مهندسان داشته باشد و با آن‌ها در تعامل باشد.

    3- انجام مسولیت‌ها و تعهدات در برابر جامعه: یعنی مسوولیت‌های اجتماعی، یک مهندس و یا یک شرکت مهندسی(شخص حقوقی) در برابر مردم مسوول است و باید در این ارتباط هم اخلاق حرفه‌ای حاکم باشد.

    تعیین حدود اخلاق حرفه ای در هر کدام از این سه بخش نیازمند تبیین موارد معین و قابل اجراست. اخلاق حرفه ای تنها محدود به رعایت اخلاق فردی نیست؛ بلکه جزئیات اصول اخلاقی را در حوزه مورد نظر تعریف می کند تا یک منشور اخلاقی برای آن تدوین شود.

    پسندیده است در آغاز کار، هریک از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور منشور اخلاقی در نظام مهندسی را  امضا کنند و فرد امضا کننده متعهد به رعایت آن باشد. البته باید گفت؛ رعایت اخلاق حرفه‌ای در حرفه کافی نیست گرچه لازم است.

    رعایت اخلاق حرفه‌ای در ارتباط با کارفرما

    انجام تعهدات قراردادی براساس استانداردهای فنی و مهندسی یک وجه از اخلاق حرفه‌ای است. گرچه این خود دارای الزام قانونی است؛ اما پایبندی و رعایت این‌ها  وجهه‌ای از اخلاق حرفه‌ای است. خودداری از انجام امور معارض با منافع کارفرما، یعنی طرفین در یک قرارداد با اعتماد به یکدیگر کار می‌کنند و براساس قرارداد فی‌مابین، مهندس نباید کاری معارض با منافع کارفرما را مرتکب شود.حفظ اسرار، صداقت در کار نیز بخش دیگری از اخلاق حرفه‌ای مهندس در برابر کارفرماست؛ براین اساس گزارش‌هایی که به کارفرما داده می‌شود؛ باید براساس صداقت و راستی باشد.

    اعلام موارد ناقض مقررات به کارفرما نیز از وظایف مهندس است؛ یعنی هرگاه در حین انجام کار، عوامل اجرایی اقداماتی انجام بدهند که ناقض مقررات ملی ساختمان باشد یا از رعایت آن چشم پوشی شود. مهندس باید به آن‌ها تذکر بدهد و اقدام صحیح را یادآوری نماید، چنانچه با وجود تذکر، عوامل اجرایی همچنان به روند کار خود ادامه دهند؛ باید به کارفرما گزارش شود. در صورت بی‌توجهی کارفرما نسبت به این موضوع و ادامه تخلف قانونی، مهندس باید این موضوع را به عنوان تخلف ساختمان به  شهرداری اعلام ‌کند و در صورت بی‌توجهی از سوی دست‌اندرکاران شهرداری، باید از کار انصراف دهد و با استعفای خود این تخلف را به سازمان نظام مهندسی اعلام کند؛ زیرا مهندس مقید به اخلاق حرفه‌ای، باید برای رسیدگی و پیگیری‌های قانونی یک تخلف آن را به سازمان متبوع خود اعلام کند.

    یک مهندس متخلق به اخلاق حرفه‌ای و عمومی باید تا این پایه به رعایت اصول و ضوابط فنی  وفادار باشد. از آنجایی که مهندس عواقب عدم رعایت موازین فنی و مقررات را می‌داند که چه آسیبی به جامعه می‌رساند باید در جلوگیری از آن بکوشد.

    رعایت اخلاق حرفه‌ای در ارتباط با جامعه مهندسی (سازمان نظام مهندسی ساختمان)

    حوزه دوم اخلاق حرفه‌ای مهندسی در ارتباط با جامعه مهندسی و سازمان نظام مهندسی است. هر شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان عضو فعال سازمان نظام مهندسی ساختمان باید از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشد و اگر توانمندی‌هایی دارد؛ با طرح صادقانه آن در انجام وظایف خود بکوشد؛ نه این که با بزرگ‌نمایی و غلو، آن را به رخ دیگران بکشد؛ علاوه بر این که برای ماندگاری در حرفه خود، لازمست پیوسته  از نظر دانش و تخصص رشد کند. یک مهندس نمی‌تواند با اتکا به دانش و تخصص 40 سال پیش خود، امروز ساختمان بسازد. رعایت حقوق مالکیت معنوی در برابر همکاران یکی دیگر از این وظایف اخلاقی است؛ که مهندس ملزم به رعایت آن است. رقابت شرافتمندانه با دیگر همکاران و رعایت انصاف و عدالت، بدون تخریب دیگر همکاران، از وظایف یک مهندس است. رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مهندسی از دیگر وظایف اخلاقی مهندس در حوزه جامعه مهندسی است. مسوولیت‌پذیری نسبت به نهاد حرفه‌ای یا همان سازمان نظام مهندسی یکی دیگر از وظایف اخلاقی مهندس در حوزه جامعه مهندسی است. فقط مشارکت موثر در فعالیت‌های حرفه‌ای و بهبود فضای کسب و کار کافی نیست. یک مهندس باید نقشی فعال در جامعه مهندسی به ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته باشد.

    رعایت اخلاق حرفه‌ای در ارتباط با جامعه(مردم)

    و اما اخلاق حرفه‌ای در قبال جامعه، به این قرار است که یک مهندس فعال در کسب و کار حرفه‌ای ملزم به رعایت  نکاتی به شرح زیر است:

    عدم ضرر و زیان به دیگران؛ یعنی احداث پروژه ساختمانی نباید موجب ضرر و زیان دیگر ساکنان و همسایگان شود.

    رعایت اصول ایمنی، حفاظت از محیط‌ زیست و سلامتی انسان‌ها مقدم بر جریان فعالیت‌های ساختمانی، یکی دیگر از موارد در حوزه سوم اخلاق حرفه‌ای است.

    رعایت حقوق بهره‌برداران نهایی نیز جزئی از رعایت اخلاق حرفه‌ای در ارتباط با جامعه  و مردم است. فرضاً بهره‌برداران واحدهای مسکونی باید از مسکن ایمن، همراه با آسایش، بادوام و با کیفیت برخوردار باشند؛ نباید به گونه‌ای باشدکه بهره‌بردار پس از 5 سال ناچار به تعمیر و مرمت اساسی خانه بشود، عمر مفید ساختمان‌ها بایستی بیش از صد سال باشد.

    مهندسان ساختمان جزء اصناف و مجموعه‌های صنفی هستند که بار مسوولیت سنگینی برعهده دارند و با رعایت شوونات و اخلاق حرفه‌ای می‌توانند این مسوولیت را به نحو مطلوب به انجام برسانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار