مدیران خودروعصر اعتبار

بلاتکلیفی ۵ ساله دو سند شهری

عصر ساختمان- حدود ۵ سال از تصویب طرح جامع شهر مشهد می گذرد و شورای عالی شهرسازی و معماری در این طرح، اداره کل راه و شهرسازی استان را مکلف کرده بود در مدت دو هفته نقشه پهنه بندی حریم مشهد و سند بلندمرتبه سازی را تهیه کند اما با گذشت پنج سال و با وجود این تکلیف، اقدامی صورت نگرفته است.

بلاتکلیفی ۵ ساله دو سند شهری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از گسترش نیوز ، دو ماه پیش نیز جلسه صیانت از حریم مشهد در محل استانداری تشکیل شد و به گفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد، یکی از مواردی که به طور جدی از مدیران راه و شهرسازی مطالبه شد همین بود و طبق توضیحاتی که آن ها دادند محدوده اختلافی 5 هزار هکتاری شهرستان طرقبه و شاندیز با مشهد، دلیل این تاخیر بیان شد. مهدی نیا حال از پیگیری دو سند پهنه بندی و بلندمرتبه سازی مشهد در جلسه ای که امروز در تهران با حضور مدیران وزارت راه و شهرسازی برگزار خواهد شد، خبر داده است.محمد هادی مهدی نیا رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد در گفت و گو با «خراسان رضوی» با انتقاد از تهیه نشدن سند پهنه بندی حریم مشهد از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان، می گوید: تهیه سند پهنه بندی حریم مشهد از زیر مجموعه های طرح جامع است، متولی آن نیز راه و شهرسازی است که از سال 93 مکلف بوده این سند را تهیه کند ولی تاکنون اقدامی نکرده است. وی با بیان این که تهیه سند حریم مشهد تلکیفی از سوی شورای عالی شهر سازی و معماری است، می افزاید: حال باید از راه وشهرسازی پرسید چرا از سال 93 و ظرف مدت سه ماهی که باید این سند تهیه می شد هنوز ارائه نشده است، ضمن این که تاکید شورای عالی شهرسازی و معماری هم بر این موضوع بوده است که این سند تهیه شود.مهدی نیا با تصریح بر این که در خرداد 95 دوباره یک فرصت برای تهیه سند پهنه بندی حریم مشهد به اداره کل راه و شهرسازی داده شد، یادآور می شود: این فرصت دوباره به آن ها داده شد که ظرف مدت سه ماه این سند را ارائه کنند ولی تاکنون عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد می افزاید: ما در شورای شهر و در کمیسیون معماری برای این که این سند تهیه شود، 700 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفتیم، در حالی که اصلا از وظایف ما نبوده است و ما این اعتبار را در نظر گرفتیم تا راه و شهرسازی با مشاوران وارد مذاکره و این سند هر چه سریع تر تهیه شود.

    وی به جلسه امروز خود با دکتر کاظمیان مدیرکل طرح های معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی درباره پیگیری احیای نهاد مطالعات طرح های تفصیلی مشهد اشاره می کند و می افزاید: در این جلسه علاوه بر پیگیری موضوع احیای نهاد مطالعات طرح های تفصیلی مشهد، سند پهنه بندی حریم و بلندمرتبه سازی مشهد نیز مطرح و پیگیری خواهد شد.مهدی نیا می گوید: دلایل راه و شهرسازی برای تهیه نشدن این سند به نظر من قانع کننده نیست، متاسفانه اراضی حریم ما دستخوش تغییراتی می شود که اگر برنامه نداشته باشیم خود حریم دچار تحولات جبران ناپذیری خواهد شد و ما بعد از 15 سال دیگر، دوباره می گوییم که چه کنیم.

    این عضو شورای شهر مشهد در ادامه به موضوع تهیه نشدن سند بلند مرتبه سازی نیز اشاره می کند و می گوید: تهیه این سند نیز خیلی طولانی شده است، با این که شورا تقریبا هر دو هفته یک بار با شهرداری مکاتبه می کند و از شهرداری می خواهد طرح های تفصیلی را هر چه زودتر ارسال کند به ویژه طرح های ضوابط بلند مرتبه سازی را ، اما گویا هنوز در شهرداری هماهنگی های لازم صورت نگرفته است. وی می افزاید: علاوه بر این که هر دو هفته مکاتبه کردیم، جلسه گذاشتیم و خواستیم که هماهنگی را انجام دهند و طرح ها را بیاورند، به نظرم مشکل اصلی در خود شهرداری این است که بین معاونت های مختلف و اداره کل طرح ها که متولی ارتباط با مشاوران است هماهنگی لازم انجام نمی شود. وی تاکید می کند: از شهرداری محترم می خواهیم هر چه زودتر هماهنگی های بین بخشی خودشان را انجام دهند و طرح تفصیلی را هر چه زودتر آماده و برای شورا ارسال کنند.رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که کدام نهاد در تهیه سند ضوابط بلند مرتبه سازی و پهنه بندی حریم مشهد اهمال کرده است، می گوید: من همه را دخیل می دانم، بیشترین بار و متولی آن شهرداری و راه و شهرسازی است ، الان که بیش از 12 سال طول کشیده بخش زیادی از مسئولیت به این دو نهاد مربوط می شود. مهدی نیا تاکید می کند: اگر قرار است این موضوع حل و فصل شود، این دو نهاد باید بپذیرند که نهاد مطالعات طرح های توسعه شهری شکل بگیرد و هر هفته گزارش بدهند و زمان بندی واقعی را اعلام کنند تا این طرح را در یک بازه زمانی تهیه و به شورا ارسال کنیم.وی در پاسخ به این سوال که آیا نهادی می تواند با این اهمال برخورد کند؟ می افزاید: دستگاه نظارتی در این زمینه هم می تواند شورای شهر و هم سازمان بازرسی کل کشور باشد، از طرفی دستگاه قضایی هم می تواند موضوع را از لحاظ جلوگیری از جرم پیگیری کند.

    تهیه سند پهنه بندی در انتظار تعیین تکلیف حریم و محدوده شهر

    در ادامه برای پیگیری موضوع با مدیرکل راه و شهرسازی استان تماس می گیریم که اخوان عبداللهیان پاسخی مکتوب در این زمینه می دهد: بحث پهنه بندی به تعیین تکلیف حریم و محدوده براساس مرز تقسیمات ارتباط پیدا می کند و هم اینک نیز با توجه به طرح مجموعه شهری، پاسخ متقاضیان در حریم در قالب کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه داده می شود. همچنین سعی شده در مصوبات، حرمت حریم مدنظر اعضای کارگروه باشد ولی چگونگی نظارت متولی بر ساخت وسازهای غیرمجاز در حریم می تواند آسیب شناسی شود. آقای استاندار هم زمان پاسخ‌گویی به متقاضیان در حریم و خارج از حریم را به حداقل رساندند. وی می افزاید: تهیه سند پهنه بندی حریم هم به موازات پیگیری مرز تقسیمات توسط شهرداری در مسیر اقدام است.

    راه و شهرسازی : بابت تاخیر در حوزه خودمان عذر می خواهیم

    مدیر کل راه و شهرسازی استان همچنین در خصوص سند بلند مرتبه سازی مشهد می گوید: در خصوص بلند مرتبه سازی بارها اعلام شد که چارچوب ضوابط و مقررات از طرف شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شده و مقام ارشد اجرایی استان هم به شهرداری ابلاغ کرده است و مقرر شد با برنامه زمان بندی مشخصی که در استانداری و دستگاه های نظارتی به تصویب و استحضار ایشان رسیده، شهرداری که مجری طرح تفصیلی است، تک تک حوزه ها را به کمیسیون ماده 5 استان بیاورد. تاکنون هم در سال های اخیر بسیاری از درخواست های شهرداری در خصوص ساخت و ساز در کمیسیون مطرح شده یا بر اساس طرح های مصوب قبلی خودشان اقدام کرده اند.اخوان می افزاید: شهرداری با هر نظر تخصصی و فنی که شورای محترم اسلامی شهر مد نظر دارد بحث بلند مرتبه سازی را در قالب طرح تفصیلی مشهد در کمیسیون بیاورد، اعضای کمیسیون یا قبول یا رد می کنند یا هم نظر اصلاحی خواهند داد، فقط وقت را تلف نکنند. وی تصریح کرد: اگر با گفتن این که ما مقصر هستیم مشکل مردم و شهر زودتر حل می شود، قبول است، هر چه بزرگواران می گویند. از همه به دلیل تاخیر به وجود آمده در حوزه خودمان عذر می خواهیم، فقط می دانم چندین ماه است که دیگر همه چیز تعیین تکلیف شده است، باید زودتر مباحث عملیاتی شود.شایان ذکر است ، برای پیگیری موضوع با معاون شهرسازی شهرداری مشهد نیز تماس گرفتیم که وی پاسخ گو نبود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار