مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

کاهش هزینه رویه آسفالت با استفاده از روش های نوین

عصر ساختمان- خادمی گفت: با استفاده از روش‌های نوین در بخش رویه‌های آسفالتی توانسته‌ایم هزینه‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهیم

کاهش هزینه رویه آسفالت با استفاده از روش های نوین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات با بیان اینکه 60 درصد رویه آسفالتی کشور‌ها در بخش وزارت راه و شهرسازی و راه‌ها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شود، گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقلی سعی کرده در بخش رویه‌های آسفالتی از فناوری‌های نوین استفاده کند البته شهرداری تهران و سایر کلان‌شهر‌ها هم در بخش استفاده از فناوری‌های نوین در رویه‌های آسفالتی اقدامات خوبی را انجام داده است.

    او با اشاره به اینکه با استفاده از روش‌های نوین در بخش رویه‌های آسفالتی به ویژه در بخش راهداری توانسته‌ایم هزینه‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهیم، گفت: البته اقدامات بسیاری باید در این بخش صورت گیرد.

    خادمی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در چنین همایشی هشدار افزایش قیمت قیر را مطرح کردم و در یکی دو سال گذشته شاهد نادرترین افزایش قیمت‌ها در بخش قیر بوده‌ایم، افزود: با افزایش قیت قیر نمی‌توانیم مطابق با شرایط سابق آسفالت را طراحی و اجرا کنیم بنابراین باید به کارگیری فناور‌های نوین را در دستور کار قرار دهیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در گذشته هزینه رویه آسفالتی 20 تا 30 درصد از کل هزینه‌های تمام شده بود، اما هم اکنون با افزایش قیمت قیر هزینه رویه آسفالتی 50 درصد از کل هزینه‌های جاده سازی را در بر می‌گیرد.

    او تصریح کرد: در گذشته قیمت قیر 5 درصد افزایش داشت، اما به مرور افزایش قیمت قیر به 35 تا 40 درصد رسیده بنابراین ناچار هستیم که رویه استفاده از رویه‌های آسفالتی را تغییر دهیم و این اقدام را تبدیل به یک حرکت ملی کنیم.

    خادمی با اشاره به اینکه باید با کاهش هزینه‌های اقتصادی و استفاده از فناوری‌های نوین عمر آسفالت را افزایش دهیم و بهره وری از آن را اقتصادی‌تر کنیم، بیان کرد: متأسفانه ریسک پذیری در این بخش بسیار پایین است و بسیاری از پروژه‌ها طبق روال سنتی و سابق انجام می‌شود این در حالی است که ما باید استفاده از روند رویه‌های آسفالتی را تغییر دهیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روال سنتی در این بخش دیگر قابل ادامه نیست، گفت: با هماهنگی سازمان راهداری در حال تدوین و ابلاغ اقداماتی هستیم که بتوانیم هزینه استفاده از رویه‌های آسفالتی را کاهش دهیم و ما در این بخش ناچار هستیم که این اقدامات را در دستور کار قرار دهیم و به سمت استفاده از فناوری‌های نوین پیش برویم.

    او یادآور شد: در بخش نگهداری، پروژه‌ای در استان خراسان جنوبی صورت گرفت که تنها با 30 درصد از کل هزینه‌ها رویه‌های آسفالتی بسیار زیبایی با استفاده از مصالح کم، مصرف شد بنابراین باید چنین رویه‌ای در بخش عمده‌ای از کشور انجام شود تا ما شاهد کاهش حجم مصرف آسفالت باشیم.

    خادمی استفاده از قیر‌های بهتر و فناور‌های نوین می‌تواند علاوه بر عمر آسفالت در آب و هوا‌های مختلف کشور هم موثر باشد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در چند سال گذشته راهکار‌هایی در کمیته‌های فنی مطرح شده و البته واقعیت آن است که باید در بحث اجرایی با استفاده از فناوری‌های نوین هزینه نگهداری از راه‌ها را کاهش دهیم.

    او اظهار کرد: برای کاهش هزینه‌ها باید در کارخانه‌جات پروسه تولید را در دستور کار قرار دهیم و در بخش اجرایی هم باید کار‌های بهتر و از مشاوران خبره‌تر استفاده شود.

    خادمی با اشاره به اینکه در شورای عالی شرکت ساخت برای رونق و توسعه بخش‌های اجرایی آزمون‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم، آزمون‌های مختلفی را برای ناظران در نظر گرفته‌ایم که از طریق آن گواهی نامه منطبق به آن‌ها ارائه می‌شود، گفت: برای توسعه زیرسازی و تقویت بخش اجرایی چاره‌ای جز برگزاری آزمون و ارائه گواهی نامه نداشته‌ایم، زیرا که اگر پیمانکاری در بخش اجرایی خوب عمل نکند به هیچ عنوان کار مطلوبی به مرحله اجرایی نمی‌رسد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از مشکلات رویه‌های آسفالتی ناهمواری است که متأسفانه به دلیل آن که در ماهیت و اجرا متخصصان توجه کافی نداشتند شاهد افزایش ناهمواری‌ها در رویه‌های آسفالتی هستیم.

    او گفت: برخی عنوان می‌کنند که ماشین آلات کنونی و یا مسائل نسبت به گذشته بی کیفیت است، اما بررسی‌ها نشان داده است که تنها استفاده از افراد بی تجربه زمینه‌ساز افزایش ناهمواری‌ها در جاده‌ها شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار