مدیران خودروعصر اعتبار

جایگاه مسکن برای خروج از رکود اقتصادی

عصر ساختمان:مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، مسکن را یکی از تأثیرگذارترین عوامل خروج از رکود، معرفی کرد.

جایگاه مسکن برای خروج از رکود اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، علی چگنی گفت: درشرایط رکود اقتصادی ، اهمیت و تأثیر حوزه مسکن به روشنی بر اقتصاد مشخص است؛ مسکن بدون شک در اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و بقیه ابعاد اقتصادی مؤثر بوده است.

    چگنی با بیان اینکه تغییرات مسکن در سه تا چهار سال اخیر، قابل توجه نبود و حتی در برخی ماه‌ها با ثبات جزئی نیز روبه رو شد، گفت: در این زمان معاملات رشد پیدا کرد که این خود، نشان‌دهنده بهبود شرایط مسکن خواهد بود. براساس این گزارش‌ها افزایش فروش و ساخت و ساز نیز ما را به بهبود فضای اقتصاد مسکن امیدوار می‌کند.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: تهیه و تدوین سند طرح جامع مسکن، تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه کشور در بخش مسکن و ساختمان، تدوین بسته خروج از رکود بخش مسکن، تدوین برنامه مشترک بین دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت راه و شهرسازی، انجام امور دبیرخانه پایش طرح جامع مسکن، فراهم شدن زمینه توسعه‌ای شدن بانک مسکن، افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تا 600میلیون ریال، ایجاد تنوع تسهیلاتی ساخت و خرید مسکن در شهرها و گروه‌های مختلف و افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم با هدف تأمین مالی خرید مسکن در سه سقف 800، 600 و 400 میلیون ریالی و برای زوجین جوان تا دوبرابر این مبالغ از اقدامات دولت است.

    همچنین راه‌اندازی شرکت تأمین سرمایه مسکن، فراهم‌آوردن امکان فروش اقساطی با طرح تضمین معاملات مسکن، فراهم آمدن زمینه انتشار اوراق رهنی مسکن، تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان، مشارکت در تهیه لایحه اصلاح قانون تملک آپارتمان‌ها، مشارکت در تدوین آیین‌نامه ماده 77 قانون مالیات‌های مستقیم موضوع اخذ مالیات ساخت و فروش، تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌ صدور مجوز انتشار آگهی پیش‌فروش ساختمان مهم ترین اقدامات از نیمه سال 92 تا پایان 94 در بخش مسکن به شمار می‌رود.

    این مقام مسئول در ادامه موجودی مسکن کشور را در طرح جامع مسکن 16 میلیون و 874 هزار واحد شهری و 5 میلیون و 338 هزار واحد روستایی اعلام کرد و گفت: کشور با کمبود 440 هزار واحد شهری و 557 هزار واحد روستایی در کشورروبرو است که باید جبران شود.
    وی واحدهای مورد نیاز برای ساخت از سال1394 تا سال 1405 را 12 میلیون و 163 هزار واحد اعلام کرد و گفت: 8 میلیون و 993 هزار واحد در حوزه شهری و 3 میلیون و 170 هزار واحد در حوزه روستایی باید ساخته شود.

    چگنی در ادامه، مواردی از جمله تعادل‌بخشی به بازار برای عرضه مسکن توان‌پذیر، رفع کاستی‌های نهادی در بخش‌های مختلف مسکن، نوسازی بافت‌های مسئله‌دار شهری و اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی را از اهداف کلان راهبردی طرح جامع مسکن اعلام کرد و افزود: موارد دیگری مانند توسعه بازار رهن و نظام تأمین مالی مسکن، تداوم برنامه‌ نوسازی مسکن روستایی و افزایش اثر بخشی آن، سازماندهی برنامه‌های تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و ... به عنوان راهبردهای کلان پیشنهادی در طرح جامع مسکن به شمار می‌رود.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مواردی از جمله متنوع‌سازی منابع تأمین مالی، تقویت ابزارهای بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای جدید، اعطای وام خرید مسکن با شرایط مناسب، راه‌اندازی صندوق‌های وام و پس‌انداز منطقه‌ای و راه‌اندازی بازار رهن ثانویه را نمونه‌هایی از ابزارها و روش‌های توسعه بازار رهن و نظام تأمین مالی مسکن اعلام کرد.

    چگنی افزود: اعطای وام به انبوه‌سازان و ساکنان بافت‌های فرسوده، ارائه تخفیف در عوارض نوسازی واحدهای فرسوده و تدوین برنامه حمایتی اسکان مجدد برای 70 هزار خانوار ساکن در محدوده‌های پرخطر شهری نیز نمونه‌ای از اقدام‌های انجام شده در عرضه وام‌های با نرخ سود پایین برای نوسازی و بهسازی و تخفیفات مالی واحدهای مسکونی بافت‌های مسئله‌دار در کشور است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو