مدیران خودروعصر اعتبار

عرضه و تقاضای مسکن در سال‌های ۹۷ و ۹۸

عصر ساختمان- تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن یکی از موضوعات بحث برانگیز در یک دهه اخیر بوده است؛ چنانکه جزیی‌ترین متغیرها در بازار مسکن قادر به بر هم زدن این تعادل هستند.

عرضه و تقاضای مسکن در سال‌های ۹۷ و ۹۸
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مجله دلتا، بازار معاملات اکنون شاهد تغییراتی در عرضه و تقاضا است؛ به طوری که سنگینی کفه در سمت تقاضای مسکن در سال گذشته، اکنون به سمت عرضه واحدهای مسکونی سوق پیدا کرده است.

    بعد از چندین ماه افزایش چند مرحله‌ای قیمت مسکن که منجر به کاهش چشمگیر تعداد معاملات در 10 سال گذشته، به دلیل نبود آگهی با قیمت مناسب و عدم تناسب بین قیمت مسکن و درآمد خانوار شد؛ بازار معاملات مسکن اکنون شاهد تمایل بخش عرضه به کاهش قیمت است. شاید یکی از دلایل چنین اقدام داوطلبانه‌ای از سوی مالکان، نبود سرمایه‌گذاران ملکی در بازار به دلیل رکود موجود باشد؛ چنانکه آن‌ها نیز به امید شرایط بهتر، بازار مسکن را مانند متقاضیان مصرفی ترک کرده‌اند.

    با کاهش رفتار هیجانی بخش تقاضا برای خرید مسکن که به طور عمده از بیم ادامه‌دار شدن جهش قیمت‌ها بوده است، تعداد معاملات خرید آپارتمان از اردیبهشت سال 98 رو به کاهش گذاشت؛ به گونه‌ای که تابستان امسال بازار مسکن با رکودی کم‌سابقه مواجه شد و سطح معاملات خرید مسکن حتی از کف شرایط رکود بازار نیز پایین‌تر رفت. تحت تاثیر این رکود، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران مردادماه امسال در مقایسه با تیرماه حدود 5/ 3 درصد و در شهریور ماه در مقایسه با مرداد حدود 3 درصد کاهش یافت.

    واکنش مناطق به رفتار عرضه و تقاضا
    مناطق 22 گانه تهران نسبت به شکستن سد قیمت‌ها و تغییرات رفتاری عرضه و تقاضا، واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند؛ به‌عنوان مثال، واحدهای مسکونی بزرگ متراژ در مناطق شمالی تهران، شاهد انعطاف‌پذیری مالکان خود تا 30 درصد کاهش قیمت پیشنهادی بوده‌اند. در مقابل نیز، باتوجه به تراکم آپارتمان‌های کوچک متراژ در مناطق جنوبی و وجود متقاضیان بسیاری برای آن، این نوع واحدها برعکس افزایش 70 درصدی قیمت که طی یک‌سال گذشته داشته‌اند، چندان نرمشی به کاهش قیمت‌ از سوی مالکان خود نمی‌بینند.

    به نظر می‌رسد، رونق بازار مسکن در وهله اول چشم‌انتظار انعطاف‌پذیری دسته دوم  یعنی مالکان آپارتمان های کوچک متراژ است، چرا که حتی با کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران و تغییرات مقطعی دو بخش عرضه و تقاضا، دست بسیاری از متقاضیان از چنین واحد هایی با توجه به سطح درآمدی آن‌ها کوتاه خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار