مدیران خودروعصر اعتبار

استفاده از توان دانشگاهیان برای مرمت بافت تاریخی شیراز

عصر ساختمان: مدیرپایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز گفت: برای تکمیل مطالعات و پژوهش ها درباره بافت تاریخی شیراز از توان دانشجویان و استادان دانشگاه ها استفاده می کنیم.

استفاده از توان دانشگاهیان برای مرمت بافت تاریخی شیراز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، عبدالرضا نصیری اصل ، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه های مختلف در طول سال برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به پایگاه بافت تاریخی مراجعه می کنند که تلاش می کنیم امسال نیز مانند سال گذشته دانشجویان در سطوح مختلف با انجام واحدهای درسی، پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد عملی در بافت تاریخی مشارکت دهیم.
    وی افزود: بر این اساس تلاش می کنیم برای به روز کردن اطلاعات بافت تاریخی شیراز از توان دانشگاه و دانشجویان استفاده کنیم به طوری که واحدهای درسی و پروژه های عملی دانشجویان رشته های مرمت و معماری را به سمت کارهای عملی در بافت تاریخی سوق دهیم.
    نصیری اصل بابیان اینکه بنا داریم پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز محل حضور دانشجویان و استادان دانشگاه باشد اظهارداشت: انجام پژوهش های هدفمند در محوطه بافت تاریخی بسیار ارزشمند است که معتقدیم با انجام این روند کارهای خوبی در حوزه بافت تاریخی شیراز انجام خواهد شد.
    مدیرپایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز اضافه کرد: علاوه بر این در انجام برنامه ها و فعالیت های بافت تاریخی شیراز از مشاوران و متخصصان حرفه ای این بخش در قالب قراردادهای کاری نیز بهره خواهیم گرفت.
    او ادامه داد: اولویت ما دراین پایگاه پژوهشی، تکمیل و به روز کردن اطلاعات پایه ای و زیرساختی در بافت تاریخی شیراز است زیرا اطلاعات و مطالعات ما در این بخش مربوط به زمان گذشته است.
    وی عنوان داشت: جمع آوری اطلاعات در محوطه بافت تاریخی شیراز نیازمند کار میدانی و کارشناسی است که به روز کردن این اطلاعات با مشارکت دانشگاهیان درحال انجام است.
    نصیری اصل افزود: مطالعات، اطلاعات و نقشه های دردست ما از بافت تاریخی شیراز از جمله بناهای شاخص، تک بناها، بناهای واجد ارزش، گذرها و خانه های تاریخی ثبتی مربوط به 15 سال گذشته است و نیاز است این بخش به روز شود.
    نصیری اصل افزود: بر این باوریم داشتن اطلاعات صحیح و به روز یکی از اقدامات مهم و موثر برای تصمیم گیری و سیاست گذاری در بافت تاریخی شیراز است که اگر اطلاعات مورد نیاز ما در این بخش صحیح نباشد راه را اشتباه می رویم.
    بافت قدیم شهرشیرازبه مساحت تقریبی 360هکتاردر قلب این شهر جای دارد. این محدوده که 8/2 درصدمساحت کل شهر راشامل می شود، هسته اولیه شکل گیری شهر شیراز در آن قرار گرفته و در ادوار مختلف توسعه و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که حدود آن دروازه ها و حصار دور شهر در دوره زندیه است.
    مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده ای از بناها و مجموعه های با ارزش تاریخی نیز در این محدوده واقع است.
    در واقع این منطقه شیراز قدیم است که دارای ویژگی های خاص خود است. در این بافت 400 اثر بار ارزش، هشت دروازه، 12 مرکز و چندین مکان فرهنگی وجود دارد.
    حفظ، نگهداری و مرمت این آثار و مجموعه ها علاوه بر این که حیات دوباره ای به این آثار می دهد، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز هویت تاریخی فرهنگی شهر شیراز را احیا می کند.
    جمعیت ساکن در این منظقه حدود 75 هزار نفر است که حدود نیمی از آنها غیر بومی هستند، همچنین تعداد خانه های موجود در بافت تاریخی فرهنگی شیراز 11 هزار و 147واحد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار