مدیران خودروعصر اعتبار

عدم موفقیت کشور در احیای بافت فرسوده

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه پیشرفت قابل توجهی در احیای بافت های فرسوده نداریم، گفت:مدل های تعاملی حاکمیتی در احیای بافت فرسوده غلط بوده و متاسفانه در احیای بافت بر روش تملک اجباری که سالهاست در دنیا منسوخ شده اصرار داریم.

عدم موفقیت کشور در احیای بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، افشین پروین‌پور با اشاره به اینکه در احیای بافت های فرسوده پیشرفت قابل توجهی نداشته ایم، گفت:پیچیدگی احیای بافت فرسوده این است که این محلات با تمام مشکلاتی که دارند احیا شوند بنابراین طبق تعریف وزارت راه و شهرسازی از بافت های فرسوده باید علاوه بر واحدهای مسکونی معابر نیز در این بافت ها بازسازی و نوسازی شود.

    وی افزود:اینکه نگاه پلاکی به احیا بافت فرسوده داشته باشیم اشتباه است چرا که باید معابر و خدمات سرانه نیز همزمان با احیای بافت فرسوده اصلاح و بازسازی شود.

    پروین پور ادامه داد:موضوعی که تعامل را در احیاء بافت فرسوده سخت می کند این است مدل های تعاملی حاکمیتی در احیای بافت فرسوده غلط بوده و متاسفانه در احیای بافت بر روش تملک اجباری که سالهاست در دنیا منسوخ شده اصرار داریم.

    این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد:پس وقتی صحبت از بافت فرسوده مطرح می شود نباید پلاک محور عمل کرد چرا که مشکلات بافت فرسوده فقط ساخت یک منزل نیست بنابراین نباید به بافت فرسوده نگاه پلاکی داشت بلکه باید دید چقدر سرانه خدماتی انجام داده ایم.

    وی افزود: به دلیل غلط بودن مدل های حاکمیتی طرح ها نیز موفق نبوده است چرا که در احیای بافت فرسوده یک طرف حاکمیت است که می تواند شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی باشد و طرف دیگر بخش خصوصی و سازنده ها و در نهایت مردم هستند پس بازی متعاملین به گونه ای در احیاء بافت فرسوده پیش برود که همه از این بازی و این اقدام برنده خارج شوند.

    پروین پور تاکید کرد:رویکرد طرح تملک اجباری سالهاست که در دنیا منسوخ شده پس احیای پلاکی نادرست و ناموفق بوده است چون در احیای بافت فرسوده مهم خدمات است نه اینکه چه تعداد پلاک نوسازی شده است.

    وی افزود:وقتی در طرح تملک اجباری و احیای پلاک به زور پول ساکنان را بیرون می کنیم تا نفر جدیدی در آن محل ساکن شود ساکن قبلی به خوبی متوجه می شود که ارزش افزدوه شامل حال او نخواهد شد پس مقاومت می کند و در احیای بافت فرسوده همکاری نمی کند.

    وی تصریح کرد:پس تملک اجباری هم سرمایه عظیمی در ابتدا می خواهد و هم اینکه ساکنان مقاومت می کنند و در ارزش افزود ایجاد شده شریک نمی شوند و این می شود که می بینیم احیای بافت فرسوده در کشور پیش نمی رود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار