مدیران خودروعصر اعتبار

قوانین جدید ساخت‌وساز چه پیام‌هایی دارند؟

عصر ساختمان- شهردار تهران در خصوص برنامه شهرداری برای کاهش درآمدها از محل ساخت‌وساز می‌گوید: در حال حاضر ۴۰ درصد ساخت‌وسازها کاهش پیدا کرده است.

قوانین جدید ساخت‌وساز چه پیام‌هایی دارند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روزنامه ایران، بر اساس تصمیم جدید شهرداری تهران، پیشروی مثبت دو متر در ساخت‌وسازها در زمین‌های کمتر از 250 متر ممنوع و این قانون از ابتدای شهریورماه لازم‌الاجرا است.

    شهرداری کلانشهرها تصمیم دارند در برنامه ای هماهنگ با شهرداری تهران اتکای درآمد به ساخت‌وساز را کاهش دهند و به این ترتیب درآمدهای پایدار برای شهرداری باید طرح‌ریزی شود. پیروز حناچی، شهردار تهران در خصوص برنامه شهرداری برای کاهش درآمدها از محل ساخت‌وساز می‌گوید: «در حال حاضر 40 درصد ساخت‌وسازها کاهش پیدا کرده است».

    دو لایحه برای کاهش وابستگی

    بر اساس آمار و بررسی‌ها، 10 کلان‌شهر کشور بیشترین وابستگی‌های بودجه‌ای را به ساخت‌وساز دارند. شهردار تهران با اشاره به ارسال دو لایحه به مجلس به منظور کاهش وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای ناشی از ساخت‌وساز، می‌افزاید: «گرچه این اقدام فشار زیادی روی مدیریت شهری است، اما تلاش می‌شود تا بودجه شهرداری را از وابستگی به ساخت‌وساز کاهش دهیم».

    تغییر قوانین

    به منظور کاهش وابستگی درآمدهای شهرداری و مهمتر از آن به منظور کاهش شهرفروشی که با افزایش فروش تراکم رواج پیدا کرده، قوانین ساخت دستخوش تغییرات شده است. حیدر جوانمرد، معاون فنی و مهندسی شهرداری تهران در توضیح تغییراتی که در قانون ساخت‌وساز لحاظ شده است گفت: با ضوابط جدیدی که شهرداری تهران آن را ابلاغ کرد پیشروی دو متر که پیش از این مجاز بود، از ابتدای شهریور امسال غیر قانونی اعلام شد. جوانمرد افزود: بر اساس قانون جدید، پیشروی دو متر در زمین‌های کمتر از 250 متر ممنوع است. پیش از این، سازندگان می‌توانستند دو متر پیشروی داشته باشند که حاشیه سود زیادی هم نصیب آنان می‌شد.

    به ضرر سازندگان؟

    برخی فعالان بازار مسکن تخمین می‌زنند با اجرای قانون ممنوعیت پیشروی، آمار ساخت‌وساز بیش از 40 درصدی که شهردار تهران اعلام کرده کاهش یابد. به عنوان مثال در پلاکی با عرض 6 متر، با قانون ممنوعیت پیشروی دو متری در هر طبقه 12 متر از متراژ ساختمان کم می‌شود و اگر ساختمانی 4 واحدی را در نظر بگیریم در 4 طبقه آن حدود 40 متر از متراژ از دست می‌رود. فعالان بازار مسکن با اشاره به کم شدن حاشیه سود ساخت با اجرای این قانون، معتقدند در آینده احتمال کاهش قراردادهای مشارکتی وجود دارد. قانون جدید از اول شهریور اجرایی شده است. به این ترتیب پلاک‌هایی که قبل از اول شهریور امسال دستور نقشه دارند قانون سابق در ساخت آن اجرا می‌شود.

    زیبایی شهر

    موضوع دیگری که در اجرای قانون ممنوعیت پیشروی دومتر مورد توجه سازندگان قرار گرفته این است که این ممنوعیت باعث جلو و عقب بودن ساختمان‌ها در معابر می‌شود. یعنی ساختمان‌های جدید باید 2 متر عقب‌تر از ساختمان‌های قدیمی ساخته شود و این موضوع زیبایی معابر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    کنسول بدون تغییر

    یکی از مشوق‌هایی که در قوانین ساخت برای سازندگان در نظر گرفته شده قانون مربوط به «کنسول» است. در این قانون در گذرهای با عرض بیش از 12 متر سازندگان می‌توانند در ارتفاع 3٫5 متر 80 سانت پیشروی داشته باشند. در گذرهای با عرض 20 متر و بیشتر این پیشروی 120 سانتی متر است. یعنی عملا بدون طبقه اول، طبقات دیگر شامل این پیشروی خواهد بود.

    عقب‌نشینی مانند سابق

    آن‌طور که معاون فنی و مهندسی شهرداری تهران در توضیح قوانین جدید مربوط به ساخت ارائه کرده قوانین مربوط به عقب‌نشینی در ساخت مانند سابق و بر اساس آنچه در طرح تفصیلی آمده اجرا می‌شود و در این قوانین تغییر ایجاد نشده است. بر اساس قانون طرح تفصیلی، برخی پلاک‌ها و معابر شامل عقب‌نشینی می‌شوند و در برخی پلاک‌ها با توجه به عرض معابر و گذر، عقب‌نشینی صفر است که در نقشه طرح تفصیلی این موارد مشخص است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار