مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰ منطقه پرخطر تهران با بیش‌ترین جرثقیل

عصر ساختمان- منطقه ۲۲ و یک، بیشترین تعداد جرثقیل‌های برجی فعال و غیر فعال را دارند.

۱۰ منطقه پرخطر تهران با بیش‌ترین جرثقیل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، ساعت 12:19روز شنبه در محدوده شهرداری منطقه 14 حادثه واژگونی یک دستگاه جرثقیل سنگین(160 تنی) متعلق به بخش خصوصی در پیاده رو و خیابان اطراف شهربازی پارک بسیح واقع در انتهای بزرگراه شهید محلاتی منجر به فوت دو تن از عابران پیاده بر اثر برخورد مستقیم و مصدومیت چهار تن دیگر شد. این حادثه اولین و آخرین باری نبود که جرثقیل‌های 100 تا 200 تنی ناگهان سقوط می‌کنند.

    حدود یک ماه پیش جرثقیلی در محدوده بزرگراه ارتش -میدان ارج سقوط کرد. در این حادثه بازوی جلویی جرثقیل به دلایل نامعلوم دچار شکستگی می‌شود اما جدا نشده و به زمین سقوط نکرده بود اما بازوی جلویی به گونه‌ای به سمت جلو خم شده بود که بازوی عقبی جرثقیل به زمین برخورد کرده بود.

    پس از این اتفاق مسئولان آتش نشانی یادآوری کردند که ‌ این حادثه طی چند روز گذشته چندمین حادثه جرثقیل تاورکرین است و نشان دهنده این است که نیازمند بازنگری اساسی در کارکرد این گونه وسایل در کارگاه‌های ساختمانی هستیم. به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی؛ برخی از این جرثقیل ها عمر مفید خود را در کشورهای دیگر طی کرده اند و کارگاه هایی که از این جرثقیل ها استفاده می کنند باید از ایمنی آن اطمینان پیدا کنند.

    بر اساس این آمارها مهمترین عوامل ایجاد حادثه در جرثقیل های برجی فعال در شهر تهران و دیگر نقاط کشور فرسودگی دستگاه و اتمام عمر مفید آن را نشان می دهد. به گفته کارشناسان، یکی از خطراتی که این جرثقیل ها ممکن است ایجاد کنند حرکت بوم آن هنگام جابجایی مصالح و یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است بر روی ساختمان های اطراف و خودروها و یا رهگذران بیفتد، در این صورت واضح است که این اتفاق موجب تحمیل چه میزان خسارات به شهروندان می شود.

    4 نهاد نظارتی بر جرثقیل های برجی اما چه نهادهایی وظیفه نظارت بر تاورکرین ها را دارند؟

    به گفته یک کارشناس ارشد عمران چهار سازمان درگیر این موضوع هستند که یکی از این سازمان‌ها، سازمان ملی استاندارد است که باید قوانین و استانداردهای لازم در خصوص ایمنی این جرثقیل‌های ساختمانی را تهیه و تدوین کنند. ناظر پروژه و سازمان نظام مهندسی نیز دو نهاد دیگری هستند که مسئولیت اعمال قوانین و نظارت بر آن را دارند. همچنین معاونت معماری شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی نیز مسئولیت کنترل ایمنی این جرثقیل‌های برجی را بر عهده دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار