مدیران خودروعصر اعتبار

گسترش بازار رهن اولویت اول حوزه مسکن برای خروج از رکود

عصر ساختمان: در حوزه مسکن و اقتصاد مربوط به آن، برخی ابزارهای مالی وجود دارد و این ابزارها فقط ویژه ایران نیست، زیرا بخش مسکن بسیار وسیع بوده و گذشته از صنایع زیردستی، دیگر صنایع بزرگ هم تحت تاثیر آن قرار دارند. در اقتصاد ایران از اشتغال گرفته تا نقدینگی در گردش، تحت شعاع صنعت ساختمان قرار دارند.

گسترش بازار رهن اولویت اول حوزه مسکن برای خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ساعت24، به جرات می‌توان گفت تنها بخشی که داده‌ها و ستانده‌های آن از نسبت یک به یک برخوردارند، صنعت ساختمان‌سازی است. بنابراین ابزارهای مالی در این صنعت باید با بهره‌وری بالا همراه باشد. متاسفانه در کشور ایران ابزارهای مالی آنچنان که باید، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و از این ابزارها در راستای یکدیگر بهره‌وری به عمل نمی‌آید. ابزارهایی مانند تسهیلات و مسکوکات بانکی، فاینانس خارجی و... باید مدیریت شوند تا بخش مسکن وارد دوره رونق شود. حال به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، گسترش بازار رهن مسکن در اولویت این حوزه قرار گرفته است. گسترش بازار رهن باید از سال‌ها قبل انجام می‌گرفت، اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، مسئولان از اجرای این سیاست ابا داشتند. امروز این مشکلات از طرف وزارت راه و شهرسازی از میان برداشته شده و حالا نوبت بازار است که خود را نشان دهد. اما گسترش بازار ثانویه مسکن فقط از مشکلات داخلی رنج نمی‌برد، ما امروز باید تدابیری بیندیشیم تا سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس در کنار سرمایه‌گذاری داخلی به وجود آید، چرا که سرمایه‌گذاران داخلی نمی‌توانند منفرد وارد عمل شوند. ما در حوزه مسکن به منابع مالی و سرمایه عظیم نیاز داریم که رفع این نیاز از توان سرمایه‌گذاران داخلی خارج است. گسترش بازار رهن هم باید در کنار دیگر اقدامات عملی شود و بدون هیچ دلیلی تا به امروز در این امر تعلل شده است. اما نباید این سیاست به عنوان اصلی‌ترین اولویت وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در نظر گرفته شود، چرا که صنعت ساخت و ساز در کشور ما در رکود چند ساله به سر می‌برد و خروج از رکود با چنین سیاستی ممکن نیست. مسکن بازار کلان و وسیعی است که به این راحتی از رکود خارج نمی‌شود و گسترش بازار رهن شاید حداکثر تا 10درصد به خروج از رکود کمک کند. اساس رونق بازار مسکن به سرمایه‌گذاری، تولید و گردش مالی بستگی دارد و جذب سرمایه باید به عنوان اولویت اصلی این بخش در نظر گرفته شود. وقتی ما سالانه به تولید یک میلیون و 200هزار واحد مسکونی نیاز داریم، در واقع لازم است سرمایه‌ای حدود 500هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تزریق شود. پس ما به این مقدار از تولید دست نمی‌یابیم، مگر اینکه به نقدینگی در گردش این بخش سرعت ببخشیم. گردش مالی که امروز در این حوزه وجود دارد بسیار کند و زمان‌بر است و گاهی دو تا سه سال به طول می‌انجامد تا سرمایه راکد در بخش مسکن به گردش درآید. در نتیجه تزریق سرمایه به بازار مسکن باید با چاشنی سرعت همراه شود، در غیر این صورت اگر دو برابر 500 هزار میلیارد تومان هم سرمایه به این بازار تزریق شود، هیچ اثری نخواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی