مدیران خودروعصر اعتبار

کمبود فضاهای خدماتی از معضلات شهر تهران است

عصر ساختمان- رئیس شورای شهر تهران گفت: یکی از معضلات پایتخت کمبود فضاهای خدماتی است که در حال حاضر سرانه فضای خدماتی در تهران یک سوم استاندارد یعنی ۵ متر مربع است.

کمبود فضاهای خدماتی از معضلات شهر تهران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مراسم آغاز به کار پنجمین دوره شورایاری محلات تهران اظهار داشت: شورایاری‌ها مویرگی‌ترین شریان مردم‌سالاری و نظام جمهوری اسلامی هستند و شاید بتوانیم لحاظ شورایاری را از حلقه ابتدا تا حلقه نهایی معرفی کنیم و شورایاری‌ها پیوند عمیقی بین حاکمیت و مردم ایجاد می‌کنند.

    وی افزود: حاکمیت باید قدر این روش از مردم‌سالاری را بداند و آن را قانون‌مند کند چرا که ما در دهه دوم فعالیت شوراها قرار داریم.

    رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ در گذشته جامعه مدنی یکی از تشکل‌های ریشه‌دار بوده است و هیأت‌های مذهبی از مهم‌ترین مصداق‌های آن هستند و علاوه بر برگزاری مراسم‌های مذهبی نیازمندی‌های محله را هم برطرف می‌کردند و فعالیت هیأت ها در کشور ما بیشتر از هزار سال است سابقه دارد ولی در تهران کمتر از 300 سال هیأت‌های مذهبی سابقه دارند.

    وی گفت: در حال حاضر شورایاران علاوه بر اینکه این نقش را بازی می‌کنند توسط مردم نیز انتخاب می‌شوند و یکی از راهبردهای مهم شورای پنجم محله‌محوری است که در کنار پروژه‌های بزرگ فرامنطقه‌ای باید به مشکلات مردم هم بپردازد و اگر به این بخش وارد نشویم نمی‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

    رئیس شورای شهر تهران افزود: یکی از معضلات تهران کمبود فضاهای خدماتی از جمله فضای سبز، پارک، سرویسی بهداشتی، تاکسی، مترو و آتش‌نشانی. فضاهای فرهنگی کوچک‌ مقیاس مواردی است که در طرح تفضیلی هم به آن به خوبی اشاره نشده است. بنابراین این نقش را شورایاران می‌توانند بازی کنند که نظارت جامعی بر روی امور داشته باشند. در حال حاضر سرانه فضاهای خدماتی در شهر تهران 5 متر است که باید براساس استانداردها 15 متر باشد و ما تنها یک سوم سرانه خدماتی را در شهر تهران داریم و باید بتوانیم از اراضی ذخیره شده در شهر به خوبی استفاده کنیم و گره‌های دیگر شهر را باز کنیم که اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم زمان طولانی را می‌طلبد و می‌توان با ارتباط با شورایاران این نقیصه را برطرف کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد فعالیت شورایاران نظارت بر عملکرد شهرداری است و شورایاران می‌توانند مشورت مناسبی در امور شهری بدهند و همین‌طور مشورت نظارتی داشته باشند.

    در ادامه میلانی رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران و عضو شورای شهر تهران گفت: حدود 200 سال از زمانی که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شده است می‌گذرد و در این مدت تهران تغییرات زیادی داشته است. از جمله معماری، سبک زندگی و طبیعت تهران دستخوش تغییرات و تحول شده است و هویت شهری نیز به همین دلیل در طول ایام تغییراتی داشته است ولی هویت محله‌ای روبه کاستی بوده و باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

    وی بیان داشت: چگونه می‌شود از میان این تغییرات و تحولات این هویت را پیدا کرد. قطعاً یکی از رسالت‌ها احیا و پاسداشت هویت شهری است.

    رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران و عضو شورای شهر تهران یادآور شد: شورایاران محلات یکی از مهم‌ترین پاسداران هویت محله‌ای در شهر تهران هستند و شورایاران حلقه ارتباط با مردم هستند.

    میلانی گفت: شورای شهر علی‌رغم برخی مشکلات و تنگناها تلاش کرده این انتخابات را برگزار کند و در 347 محله کار شورایاری‌های دوره پنجم آغاز شده است و انتخابات هیأت رئیسه تا پایان مهرماه تکمیل می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه سه گام اصلی تا پایان سال برای شورایاری‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: ارزیابی و اولویت‌بندی مشکلات محله یکی از این گام‌ها است و در گزارش تحویل و تحول پیشینه مشکلات محله را بررسی می‌کنند و تا قبل از آغاز فصل بودجه اعلام خواهند کرد.

    میلانی گفت: گام دوم بررسی فاز بودجه محله است که در اساسنامه شورایاران آمده است که بودجه مورد تصویب را بررسی می‌کنند و معاونت برنامه‌ریزی نیز این مهم را در دستور کار قرار داده است و بودجه سال 99 براساس مطالبات کلیدی محله‌ای بسته خواهد شد.

    وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات شورایاران گسترش ارتباط با مردم، محلات و نخبگان است و پیوند نزدیک‌تری با گروه‌های مردمی برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار