مدیران خودروعصر اعتبار

موانع بزرگ احداث تونل و سد هراز اعلام شد

عصر ساختمان- کمبود نقدینگی، تردد سنگین جاده هراز و معارضین متعدد در پروژه احداث تونل و سد هراز، از بزرگترین موانع تسریع در اجرای بزرگترین پروژه عمرانی استان مازندران در حوزه مدیریت منابع آب به شمار می‌روند.

موانع بزرگ احداث تونل و سد هراز اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، اعلام کرد: پروژه احداث تونل و سد هراز در کیلومتر 20 جاده هراز (از سمت شهر آمل) از پروژه‌های مهم استان مازندران محسوب می‌شود که در صورت تکمیل نقش مهمی در اقتصاد این استان خواهد داشت.
    این سد از نوع خاکی با هسته مخلوط و طول تاج 373 متر و حجم مخزن 230 میلیون مترمکعب می‌باشد که قرارداد آن در اردیبهشت 92 با مدت زمان اجرای 60 ماه، میان شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) منعقد و زمین پروژه تحویل پیمانکار شد. 
    با توجه به توپوگرافی منطقه، با آبگیری سد، بخشی از جاده کنونی در محور هراز که در محدوده مخزن سد قرار گرفته، از دسترس خارج خواهد شد و به زیر آب می‌رود؛ از این رو احداث جادۀ جایگزینی به طول 11.5 کیلومتر و مجموع تونل 6.5 کیلومتر، به موازات قرارداد احداث سد، طی قراردادی در شهریور 93 با مدت زمان اجرای 42 ماه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) ابلاغ شد.
    با توجه به این که تا زمان تکمیل عملیات اجرایی جاده جایگزین، امکان بهره‌برداری و آبگیری از سد هراز حتی در صورت تکمیل تمام سازه‌های جانبی سد مقدور نخواهد بود (به علت حجم ترافیک سنگین محور هراز)، تکمیل عملیات اجرایی بخش جاده جایگزین، در اولویت اول این پروژه است.
    مطالبات این طرح بالغ بر 40 میلیارد تومان می‌باشد و حداقل نقدینگی مورد نیاز برای اتمام بخش اولویت‌دار طرح که شامل 4 کیلومتر آغازین جاده جایگزین ‌می‌باشد، 50 میلیارد تومان وجه نقد یا 90 میلیارد تومان، اوراق است. همچنین برای افتتاح و بهره‌برداری از کل جاده جایگزین 350 میلیارد تومان وجه نقد نیاز می‌باشد.
    به جز مسأله مطالبات، ترافیک سنگین محور هزار در ایام مختلف سال و نزدیکی پروژه با مناطق مسکونی شهری و روستایی متعدد باعث اختلال در تردد ماشین‌آلات کارگاهی و افت راندمان عملیاتی پروژه می‌شود. مجموع این عوامل باعث شده تا میزان پیشرفت این پروژه در بخش سد و سازه‌های جانبی 21 درصد و در بخش جاده جایگزین 39 درصد باشد.
    اما در این بین مباحث مربوط به تملک اراضی محدوده پروژه و رفع مشکل معارضین متعدد محلی، حل مشکل تداخل کاری پروژه با معادن متعدد شن و ماسه موجود در محور هراز و نیز تعیین تکلیف طرح بخش دوم جاده جایگزین (از کیلومتر 4 تا کیلومتر 11)، از جمله مسائل مهم این پروژه است که باید توسط کارفرمای پروژه مرتفع شود.
    نکته قابل ملاحظه در خصوص تحقق الزامات زیست‌محیطی در مراحل بهره‌برداری طرح، مربوط به سایت دفع زباله شهر محمودآباد، آمل و بابل است که در مخزن و بالادست سد قرار گرفته و از هم‌اکنون باید پیگیری‌ها و اقدامات لازم در خصوص تعیین تکلیف آن توسط کارفرما صورت پذیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار