مدیران خودروعصر اعتبار

خبرنگارهای کاشانی از شهر و دغدغه‌هایشان می‌گویند؛

«ایران» در حلقه کاشی‌ها

عصر ساختمان- قرار بر این است که خبرنگار در این صفحه نهایتاً به جمع‌آوری و فرآوری و بازنشر مطالب بپردازد و بیشتر از آن کاری نکند. ما با این سؤال که «اگر خبرنگار بودید، کدام دغدغه از شهر و شهروندان را گزارش می‌کردید؟» به سراغ ایرانی‌ها می‌رویم و از آنها می‌خواهیم برایمان به قول مطبوعاتی‌ها خوراک رسانه ای تهیه کنند.

«ایران» در حلقه کاشی‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایران آنلاین، در نخستین گام سراغ مردم کاشان رفتیم، به هر حال موسم گل است و گلاب و سیل عظیم گردشگر داخلی و خارجی که مقصدش را کاشان گذاشته است. شهری با قدمت تاریخی و فرهنگی طولانی؛ دیار سهراب و کمال‌الملک. این بار کاشانی‌ها قلم  به دست گرفته‌اند و از دغدغه‌ها، مشکلات و مسائل شهرشان گفته‌اند و امید پاسخگویی از جانب مدیران و مسئولان‌شان دارند. قلمی که البته تنها به بیان چالش‌ها پرداخته، چرا که باب تشکر همیشه باز بوده و آنچه جای خالی‌اش بیشتر احساس می‌شود تذکرها و تلنگرهاست.
    فرهنگی و اجتماعی
    هانیه جهانگیر – کارمند: مباحث فرهنگی در کاشان خیلی ضعیف است و ما چیزی به اسم فرهنگ‌سازی در موضوع‌های مختلف نداریم. الان خیلی بحث می‌شود که آمار طلاق در این شهرستان که تمایلات مذهبی هم دارد بالا رفته اما گویا کسی به فکر فرهنگ‌سازی برای مردم نیست. به طور مثال ما هیچ بیلبورد تبلیغاتی یا همایش یا فراخوان در این باره نمی‌بینیم یا اینکه نهادهای شهری در جهت فرهنگسازی جمع‌آوری زباله، حتی سطل آشغال در کوچه‌ها و معابر و خیابان‌ها نگذاشته است در نتیجه من به عنوان شهروند باید چه کار کنم.
    شیما جهانگیر – رادیولوژیست: امکانات فرهنگی کاشان مثل کنسرت، تئاتر، شب شعر و...پایین است. در حالی که با تمهیدات اداره ارشاد و شهرداری می‌توان با تسهیل در امر دعوت از گروه‌های موسیقی و تئاتر و برگزاری محافل شعر در این شهر که عقبه شعر و شاعری هم دارد به غنای فرهنگی- هنری آن و بهره‌مندی علاقه‌مندان از جاذبه‌های فرهنگی افزود. نکته دیگر، اهمیت حفظ محیط زیست است که نیاز به فرهنگ‌سازی از طریق ارگان‌هایی مثل شهرداری دارد اما متأسفانه هنوز خیلی از خیابان‌های اصلی شهر حتی سطل زباله هم ندارند چه برسد به کوچه‌های فرعی.
    ماشاءالله جمال‌آبادی: تقابل و تعارض رفتارهای نسل جدید با نسل قدیم مهم‌ترین معضل فرهنگی شهر ماست. به هر حال کاشان شهری سنتی و مذهبی است اما الان نسل جدید به شبکه جهانی متصل شده و رویارویی این دو نسل با هم قابل تأمل و بحث است.
    مژگان عباسی - مدیر رستوران: ضعف فرهنگی هنری در کاشان به راحتی قابل لمس است. اینجا فقط یک سینما با سه سالن دارد، سالن تئاتر مجزا ندارد و دو یا سه فرهنگسرا دارد، به خاطر همین  ما برای دیدن کنسرت و تئاتر باید به تهران بیاییم.
    محمدرضا سرکاری – کارگر: خدمت  سربازی جوانان کاشان امروز دشوارتر است. قبلاً که تیپ عاشورا در کاشان بود سربازی با سهولت بیشتری همراه بود اما بعد از انحلال این تیپ، مسأله خدمت سربازی جوانان کاشانی با مشکل مواجه شده است.
    آقای اسماعیلی - کارمند اداره ثبت: دوست دارم اول زیبایی این شهر به مردم ایران معرفی شود و بعد مشکلات اجتماعی به مسئولان گوشزد شود؛ مشکلاتی مثل اعتیاد و تبعاتش که خیلی زیاد شده یا طلاق که آمارش در این شهر مذهبی بالا رفته است.
    زهرا- ر – منشی؛ در شهر ما فرهنگ رفتار با بانوان به شدت ضعیف است، به طور مثال به رانندگان زن احترام گذاشته نمی‌شود و فرهنگ رانندگی پایین است. ما از مسئولان می‌خواهیم در این زمینه کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهند.
    فاطمه زیارتی - خانه‌دار: من به شخصه می‌خواهم بیشتر به موضوع عفاف و حجاب زنان و دختران رسیدگی شود نه با گشت ارشاد بلکه از راه‌های بهتر، چون گشت جواب بدحجابی نیست.
    اعظم دهقان- خانه‌دار: کاشان مردم متمول و تجمل گرایی دارد و چشم و هم چشمی در آن زیاد شده است. تجمل گرایی از یک لحاظ خوب است چرا که باعث پیشرفت می‌شود اما از یک نظر هم تلخی زندگی جوانان را رقم می‌زند.
    فراغت و ترافیک
    رضا جلوداریان - مغازه‌دار: خیابان‌های کاشان به لحاظ علائم راهنمایی و رانندگی، جدول کشی، خط کشی و پل عابرپیاده مشکل دارد. در برخی مناطق فقط به خاطر همین مشکلات، حجم ترافیک و تصادفات زیاد است، به طور مثال یکی از ورودی‌های شهر به نام «مدخل» همین مشکل را دارد.
    حسین خداوردیان - مغازه‌دار: یکی از معضلات مهم شهرکاشان که خصوصاً در فصل بهار و تابستان شدت می‌گیرد معضل موتورسوارانی است که مشکلات فراوانی را برای شهروندان به وجود می‌آورند و سالانه تعداد زیادی از آنها کشته و زخمی می‌شوند.
    ورزش و تفریح
    مریم- ر – حسابدار: کاشان دو استخر برای استفاده عموم دارد که یکی از آنها فقط برای کارکنان سازمانی است و عملاً عموم نمی‌توانند از آن استفاده کنند، یک استخر دیگر هم که جنبه عمومی دارد و بانوان می‌توانند از آن استفاده کنند دارای آب آلوده است و موجب بیماری‌های مختلف می‌شود.
    محمدرضا قدمگاهی - بوتیک‌دار: سه پارک بانوان در سه نقطه مختلف شهر داریم که مخصوص بانوان است و می‌توانند استفاده کنند.
    حسین وادقانی- جانباز: تناسب میان فضای سبز و تفریحگاه کم است، هر چند به لحاظ زیباسازی شهری مثل جدول بندی، آب نما، میدان‌ها، فلکه‌ها و پارک‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته اما کاشان ظرفیت زیباتر شدن را به عنوان شهر توریستی دارد.
    فاطمه – دانشجو: کاشان به لحاظ تفریحی چه برای بانوان و چه آقایان مشکل دارد و واقعاً ما از نبود مکان‌های تفریحی در مضیقه هستیم. اصلاً یک سؤال هست که بیشتر جوان‌های کاشانی از خودشان می‌پرسند که کاشان کجا را برای تفریح دارد؟
    خانم کیایی – آرایشگر: فضای سبز کاشان کم است و محلی برای ورزش‌های همگانی وجود ندارد.
    علی فخرایی- محصل: نبود فضای تفریحی مثل کارتینگ و شهربازی حرفه ای. کاشان حتی یک شهربازی نیمه حرفه ای هم ندارد جایی که بتوان به تخلیه انرژی پرداخت و وقتی خسته شدیم به آنجا برویم.
    امیر- ع -  فوتبالیست: وزیر ورزش و جوانان باید مشکلات مربوط به ورزشگاه کاشان را هر چه سریعتر حل کند. جوانان کاشانی زمین چمن برای فوتبال و حتی سالن ورزشی سرپوشیده هم برای تمرین ندارند.
    پزشکی و سلامت
    معصومه فخرایی- فعال اجتماعی: کاشان دانشگاه پزشکی معتبری دارد اما این شهر با داشتن تنها یک بیمارستان که عمرش به بیش از 50 سال می‌رسد به لحاظ پزشکی و خدمات درمانی با مشکل روبه‌رو است. بسیاری از بیماران برای معالجه راهی تهران یا اصفهان می‌شوند. اخیراً هم که مافیای پزشکی دست به دست هم داده تا مشکلات بیشتر شود. این مافیا باندی از پزشکان و داروخانه داران و آزمایشگاه‌ها هستند که فقط با هم کار می‌کنند و عملاً زیر چتر بیمه تکمیلی نمی‌روند.
    حسن صالحی، معلم بازنشسته: بیمارستان بهشتی به دلیل قدمت بالا، نگهداری نامناسب و مشکلات تأسیساتی و زیرساختی در حد مطلوب نیست. همچنین حجم بالای مراجعات مردم، کمبود نیروی انسانی و منابع در بیمارستان را هم سبب می‌شود.
    مدیریت شهری
    اکبر کاشانی - کارمند بازنشسته: وقتی به فضای شهر نگاه می‌کنیم شاید مهم ترین سؤال این باشد که درآمدهای شهر کجا هزینه می‌شود که ما نمود عینی آن را در عمران و آبادانی شهر نمی‌بینیم. آسفالت اکثر کوچه‌ها خراب است و پستی و بلندی دارد. هر سال هم وعده می‌دهند که درست می‌شود و هر سال دریغ از پارسال. البته شاید مسئولان در نگاه به کاشان و مقایسه آن با شهرهای مشابه اینجا را آباد توصیف کنند اما توقعی که مردم کاشان دارند چیزی فراتر از آن است که می‌بینیم، چرا که ما در فکر استان شدن هستیم پس باید استانی بیندیشیم، نه شهرستانی.
    حسین منوچهریان - مدیر بازنشسته آموزش و پرورش: کاشان بعد از گذشت سالها هنوز از نظر عمران و آبادانی پیشرفت نکرده و شهرداری به عنوان متولی این قضیه گام اساسی برنداشته است. بله طی دو سال اخیر برخی نقاط شهر مثل بلوار دانش ترقی کرده‌اند اما بافت قدیم هنوز مهجور مانده و به حال خود رها شده است، درحالی که بودجه شهرداری باید به طور صحیح میان مناطق مختلف شهر هزینه شود. نکته دیگر اینکه کارخانجات ریسندگی و بافندگی سالهاست تخریب و برچیده شده اما هنوز فکری به حال آنها نشده و زمین‌های بزرگ کارخانه آن هم وسط شهر بلااستفاده باقی مانده است.
    عباس اسلامی- مدیر اداره هواشناسی: من اگر خبرنگار بودم دوست داشتم بیلان مالی کاشان از نظر پرداخت مالیات کاشانی‌ها به دولت و تخصیص اعتبار به کاشان از طرف دولت را تحلیل و نسبت به شهرستان‌های دیگر بررسی می‌کردم. همچنین دوست داشتم در خصوص مفاخر گمنام یا کمتر دیده شده کاشان مثل غیاث الدین جمشید کاشانی، محتشم کاشانی، علامه فیض کاشانی، مشفق کاشانی و... بنویسم و رشادت‌های کاشانی‌ها در زمان‌های مختلف و در جنگ‌های ادوار گذشته را بیشتر بازگو کنم.
    امیرعباس – دانشجو: سالهاست که آب کاشان مشکل دارد و هر سال درباره اصلاح آن صحبت می‌شود و حتی یکی از وعده‌های کاندیداهای مختلف برای رأی آوردن در مناصب مختلف، همین آب شور و پر از املاح کاشان است، حتی زمانی طرح انتقال آب زاینده رود به کاشان مطرح بود اما هنوز هیچ اتفاقی برای آب شرب نیفتاده است.
    آقای غلامیان - مدیر سایت خبری کاشان: کمبود سرانه فضاهای سبز  ورزشی- بهداشتی، نبود مرکز بهداشتی- درمانی شبانه‌روزی، نیروی انتظامی، فرهنگسرا، بروز بحران خشکسالی و بی‌آبی و همچنین مشکلات تخریب ابنیه تاریخی، سرریز جمعیت مهاجر کاشان به راوند، پل اتوبان کاشان - قم – اصفهان و نصب نکردن تابلوهای راهنمای منطقه، تنها بخشی از مشکلات و دغدغه‌های کاشان است.
    استان شدن کاشان
    الهه- م - خانه دار: من خیلی دوست دارم خبر استان شدن کاشان را بشنوم و فکر می‌کنم این خبر بهترین و مهم ترین خبری باشد که بتوان به مردم کاشان داد.
    حسام- مهندس سخت افزار: می‌خواهم کاشان استان شده و از اعتبارات مجزا برخوردار شود.
    میثم مرادی- مهندس الکترونیک: موضوع استان شدن کاشان سالهاست که جزو مطالبات عمومی مردم دسته‌‌بندی می‌شود.
    میراث فرهنگی و تاریخی
    حسین برازنده - دانشجوی عکاسی: رسیدگی به بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی شهر که به خاطر قدمت زیاد چه کوچک و چه بزرگ روز به روز در حال تخریب هستند عملاً رها شده و تعلل مسئولان میراث که به گفته خودشان بوجه کافی برای مرمت و حفظ آنها وجود ندارد به سرعت تخریب آن افزوده است. البته شهرداری اخیراً برای پرهیز از تخریب بافت تاریخی فقط به برخی مناطق مجوز آپارتمان‌سازی و نوسازی می‌دهد. اما از طرفی هیچ قانونی برای تخریب نکردن خانه‌های با قدمت چند صد ساله مخصوصاً سمت خیابان محتشم و کمال الملک وجود ندارد.
    سحر یاوری – دانشجو: نماهای خانه‌ها و بناهای جدید کاشان اصلاً با بافت قدیم و معماری اصیل کاشان همخوانی ندارد و بیشتر با الهام از معماری رومی و چینی و... ساخته می‌شود.
    صنعت فرش
    مصطفی حسین پور - مهندس مکانیک: درست است کارخانجات فرش ماشینی در کاشان زیاد است و هر روز هم به تعدادشان اضافه می‌شود اما کارگران همیشه با خطر بیکاری مواجه هستند. به چند دلیل: اول تعداد کارخانجات به نسبت کشش بازار زیاد است و مشکل عرضه و تقاضا پیش می‌آید. دوم به علت فقر مالی تولیدکننده کیفیت محصولات کاهش می‌یابد اما قیمت همچنان بالاست، پس اجناس فروش نمی‌رود. سوم به غیر از چند کارخانه، بقیه کارخانجات تلاشی برای به دست آوردن مزیت رقابتی در بازار رقابت نمی‌کنند و در نتیجه بعد از مدتی با ورشکستگی یا تعدیل نیرو مواجه می‌شوند.
    اکرم- ح - کارگر کارگاه قالیبافی: تجارت قالی دستباف به دلیل حمایت نکردن از آن راکد شده است و به خاطر همین بسیاری از قالیباف‌های سنتی بیکار شده‌اند و آنها هم که سرکار می‌روند از حقوق مکفی در قبال کاری که انجام می‌دهند برخوردار نیستند.
    بهمن- ک - نگهبان کارخانه فرش: بخش زیادی از کارگران چند کارخانه از کارخانجات همسایه ما در شهرک صنعتی راوند بیکار شده‌اند و چند کارخانه دیگر از عید تا الان حقوق نداده‌اند.
    جاذبه‌های گردشگری
    حامد جمال آبادی - مهندس نرم افزار: نبود سرمایه‌گذاری در عرصه جهانگردی و اقامتی در کاشان یکی از مسائل قابل بررسی است. طبق آمار در دو روز تعطیل، کاشان میزبان 400 هزار مسافر بوده ولی امان از بهره‌برداری و امان از نبود زیرساخت و برنامه‌ریزی. چه در کاشان، چه نیاسر و برزک و چه قمصر ما هتل به اندازه کافی نداریم. کاشان دو هتل چهار ستاره دارد و نیاسر و قمصر هم هر کدام یکی. ما یک کویر داریم که می‌توان از آن روزی میلیاردها درآمد داشت اما ما چه درآمدی از کویر کاشان داریم؟ هیچ!  بعد ملت برای تور سافاری دوبی چند میلیون هزینه می‌کنند در حالی که می‌توان به سادگی این پول را در کشور نگه داشت.
    هادی جمال آبادی – سرباز: من اگر خبرنگار در کاشان بودم به موضوع راهکارهای توسعه گردشگری شهرستان کاشان از طریق تبلیغات، روابط عمومی و معرفی جاذبه‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌پرداختم. ما به خاطر ضعف ارتباط با رسانه‌های جمعی و تبلیغات می‌بینیم گردشگری داخلی امسال با کاهش نسبت به پارسال روبه‌رو شده است. مثلاً هیچ وقت برنامه‌های مهیج درباره سافاری و کویرنوردی کاشان و... در تلویزیون ندیدیم. البته به نظرم این ضعف در کل کشور و عمومی است.
    آقای رجبی - کارمند اداره ارشاد: اگر خبرنگار شما بودم الان درباره گلابگیری می‌نوشتم و در طول سال بیشتر به جاذبه‌های گردشگری و معرفی کاشان به عنوان یک مقصد گردشگری نزدیک و ارزان می‌پرداختم. درست است آیین گلابگیری تقریباً جا افتاده اما معرفی برند گلاب و گلابگیری نباید از دست کاشان برود. تورهایی که با قیمت مناسب زمینه حضور گردشگر را فراهم می‌کنند تبلیغات وسیع کنند مثل تورهای سفر به ترکیه و پاتایا و.... نکته دیگر معرفی اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های سنتی قابل اقامت است که در این چند سال زیاد شده و باید بیشتر معرفی شود.
    مجتبی مهدی پور- زیرساخت‌های ارتباطی: کویر مرنجاب و طبیعت کوهستانی قمصر و نیاسر و قرار‌گیری کاشان در مسیرها و دسترسی آسان به شاهراه‌های کشور و بهره‌مندی از خطوط ریلی، اتوبان و اخیراً فرودگاه به عنوان زیرساخت‌های لازم برای مناطق صنعتی از موضوعات قابل بیان است.
    حبیب نادی – کارمند: کاشان در کنار تمام جاذبه‌های گردشگری و توریستی یک صنعت توریستی دیگر هم به نام پرورش ماهی‌های زینتی و آکواریومی دارد که کمتر کسی از آن باخبر است. خوب است بدانید منطقه راوند کاشان بیش از 70 درصد ماهی قرمز شب عید را تأمین می‌کند و همچنین بیش از 50 درصد ماهی‌های زینتی و آکواریومی ایران در این منطقه پرورش داده می‌شود. موضوعی که شاید خیلی مغفول مانده در حالی که در صورت پرداختن به آن هم می‌توان از جنبه‌های توریستی آن کسب درآمد کرد و هم به لحاظ صنعت پرورش ماهی به رونق اشتغالزایی پرداخت.
    زهرا قاسمی: امروز باید بیش از گذشته به ضرورت برندسازی و رقابت آفرینی تولید گل محمدی و گلاب توجه شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار