مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

بیمارستان‌های کرمانشاه در زمان زلزله عملکرد مناسبی نداشتند

عصر ساختمان-شکرچی زاده گفت: بیمارستان‌های کرمانشاه از جمله نوساز و یا قدیمی در زمان وقوع زلزله نتوانسته‌اند عملکرد مناسب ارائه دهند.

بیمارستان‌های کرمانشاه در زمان زلزله عملکرد مناسبی نداشتند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اولین کنفرانس تاب آوری بیمارستان‌ها با بیان اینکه هم اکنون کشور با هجمه‌ای از کلانشهر‌ها روبرو است، گفت: در شهر تهران کمتر از یک درصد از جمعیت کل کشور ساکن هستند اما همزمان با افزایش خدمات و امکانات رفاهی در کلانشهر‌ها میزان مهاجرت به کلانشهر‌ها افزایش چشمگیری یافته است.

    او با بیان اینکه تجمع جمعیتی در کلانشهر‌ها و استان‌ها امکان افزایش خطرپذیری حوادث طبیعی را دارد، گفت: موضوع تاب آوری در کلانشهر‌ها نسبت به سایر شهر‌های کوچک از اهمیت بیشتری برخوردار است و تجارب نشان می‌دهد که هم اکنون کشور در شرایط خطرپذیری بیشتری قرار دارد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: از سال 1395 همزمان با وقوع حادثه پلاسکو، سال 96 زلزله کرمانشاه و امسال هم با وقوع سیل امکان افزایش حوادث طبیعی در کشور بیشتر شده است، وقوع چنین حادثه‌ها و افزایش خسارات و تلفات نشان دهنده اهمیت بیشتر تاب آوری و در اولویت قرار دادن این اقدام در کلانشهر‌هاست.

    او با بیان اینکه هر 10 سال یک بار کشور ایران یک زلزله چند ریشتری را تجربه می‌کند، افزود: بعد از وقوع زلزله طبس و بم میزان وقوع زلزله هر 10 سال یک بار بیشتر شد به طوری که در دهه 80 زلزله بم، زلزله ورزقان در دهه 90 و زلزله سر پل ذهاب  در 2 سال گذشته رخ داده است.

    شکرچی زاده توضیح داد: این زلزله‌ها در نقاط کم جمعیت و کمتر از 100 هزار نفر رخ داده و خسارت‌های ایجاد شده در این مناطق حدود 5 هزار میلیارد تومان بوده، اما اگر این حوادث در شهر‌های بزرگ از جمله تهران، تبریز و مشهد رخ می‌داد میزان خسارت‌ها به بیش از 10 هزار تا 15 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یافت.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: میزان خسارت‌های وارد شده بر اثر سیل، 35 هزار میلیارد تومان ارزیابی شده این در حالیست که ما می‌توانستیم با افزایش تاب آوری و مقاومت ساختمان‌ها چنین خسارت‌هایی را پرداخت نکنیم.

    او توضیح داد: در زلزله کرمانشاه هیچ کدام از بیمارستان‌ها عملکرد مناسبی نداشتند به طوری که بیمارستانی با ساختمان نوساز و بیمارستانی با قدمت بیش از 30 سال هیچ کدام در برابر زلزله دوام نیاوردند و همین موضوع باعث افزایش تلفات در این حادثه شد.

    شکرچی زاده با بیان اینکه 50 درصد از بیمارستان‌ها در کشور نیاز به بازسازی دارند، گفت: باید قبل و بعد از ساخت عملکرد و میزان مقاومت ساختمان‌ها را بررسی کنیم و از سوی دیگر باید دستورالعمل و استاندارد‌ها را مورد بازبینی قرار دهیم.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: طبق آیین نامه 2800 باید تاب آوری در تمامی ساختمان‌ها طبق دستورالعمل انجام شود و این اقدامات باید با همکاری سازمان‌های مجری اجرایی شود.

    او گفت: پروژه بهتاب به عنوان اولین پروژه‌ای است که برای افزایش تاب آوری ساختمان‌ها به مرحله اجرایی رسیده و اجرای چنین اقداماتی می‌تواند کارکرد و عملکرد ساختمان‌ها را بیشتر کند. باید برای یک بار تغییر پارادایم را آرام آرام ایجاد کنیم و به جای افزایش تعداد ساختمان‌ها به سمت عملکرد بهتر و با کیفیت ساختمان‌ها برویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار