مدیران خودروعصر اعتبار

بانک مرکزی:

معاملات مسکن پایتخت ۷۳ درصد کاهش یافت

عصر ساختمان- تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۳ درصد کاهش یافت.

معاملات مسکن پایتخت ۷۳ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال 98، به 2 هزار و 800 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 15.3 و 73 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    تحولات قیمت مسکن در شهریور 98

    در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 12 میلیون و 670 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.8 درصد کاهش و 56.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 25 میلیون و 40 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 5 میلیون و 680 هزار تومان به منطقه 19 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 42.3 و 46.5 درصد افزایش نشان می‌دهند.

    عمر ساختمان‌های معامله شده

    بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در شهریور ماه سال 1398 حاکی از آن است که از مجموع 2787 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 40.8 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با شهریورماه سال قبل حدود 3 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

    تعداد معاملات به تفکیک مناطق

    توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در شهریورماه سال 1398 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15.4 درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 2 و 10 به ترتیب با سهم‌های 8.5 و 8.4 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

    در مجموع 72.2 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در شهریور ماه سال جاری مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5 ،2 ،10 ،4 ،7 ،14 ،8 ،1 ،11 و 3) بوده و 12 منطقه باقیمانده 27.8 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

    تحولات شش ماهه بازار مسکن

    تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شش ماهه نخست سال 1398 به حدود 32 هزار و 400 واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 56.7 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 12 میلیون و 710 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 88.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    اجاره‌بها

    بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در شهریورماه سال جاری موید رشد به ترتیب معادل 31.4 و 29.8 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار