مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر سرمایه گذاری گروه مالی بانک مسکن:

تحریک تقاضای سرمایه ای باعث رونق مسکن می شود

عصر ساختمان- در سال های اخیر شاهد رکود بی سابقه ای در بازار ساختمان و مسکن بوده ایم و منشا این رکود در کمبود نقدینگی و افزایش ساخت و ساز بیش از تقاضا نهفته که تعادل بازار را بر هم ریخته است. ارائه تسهیلات خرید مسکن که از سوی دولت صورت گرفت امید تازهای به فعالان و ذینفعان این صنعت مهم و اساسی که بیش از ۱۰۰ رشته به آن وابسته است، داد.

تحریک تقاضای سرمایه ای باعث رونق مسکن می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از عصربازار، درباره وضعیت بازار مسکن با مهدی شهریاری مدیر سرمایه گذاری گروه مالی بانک مسکن گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

    آینده صنعت ساختمان در بورس را چگونه ارزیابی می کنید؟

    صنعت ساختمان کشور طی 40 سال گذشته یکی از صنایع پر بازده بوده است. اما در سال های اخیر به دلیل رکود اقتصادی از یک سو و افزایش عرضه ها از سوی دیگر، این صنعت با رکود مواجه شده است. در نتیجه شرکت های فعال در این صنعت به خصوص انبوه سازان نیز با مشکلات نقدینگی رو به رو شده اند. برای بررسی وضعیت سهام ساختمانی باید گفت، چنانچه رفع تحریم ها اجرائی شود، سود بانکی به طور معناداری کاهش پیدا کند یعنی تا 12 درصد با نرخ تورم فعلی، همچنین سیاست های دولت در حوزه مسکن از جمله احیای بافت های فرسوده، افزایش تسهیلات، توسعه ابزارها و نهادهای مالی جهت تامین مالی مسکن و منطقی کردن ارزش زمین در سبد بهای تمام شده مسکن اجرایی شود، این امور باعث بهبود پایدار بازار سرمایه و سپس باعث رشد صنعت ساختمان خواهد شد.

    شرکت های ساختمانی از جمله گروه سرمایه گذاری مسکن همواره و حتی در این سال ها موفق به پوشش سود خود شده اند و این به دلیل وجود بازدهی مناسب در صنعت ساختمان است. اما ارزش سهام ساختمانی در بورس تابع شرایط دیگر نیز می باشد. بر اساس تحلیل ها، رونق واقعی در بازار اولیه صنعت ساختمان بعید به نظر می رسد.

    البته باید اذعان داشت که سهام ساختمانی در اکثر مواقع با نسبت p/e پایین در بورس مورد معامله قرار گرفته اند. در اصل این سهام در بورس اصطلاحا سهام dps ی هستند و سرمایه گذاران به دلیل سود مناسبی که این شرکت ها دارند، وارد سرمایه گذاری می شوند.

    به نظر شما ابزارها و راهکارهایی که باید از سوی دولت در جهت رونق بخش مسکن به کار گرفته شود، چیست؟

    تقاضای مسکن به دو دسته تقسیم میشود: تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه ای. سیاست های دولت تاکنون تحریک و افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی بوده که این امر بسیار مناسب است اما با توجه به عرضه بسیار زیاد مسکن طی سال های گذشته، این تحریک تقاضا موجب فعال شدن ساخت و ساز و رونق بخش مسکن نمی شود. به نظر میرسد دولت برای ایجاد رونق واقعی در صنعت ساختمان که به عبارتی حدود 100 رشته با آن در ارتباط است، ابتدا باید سیاست هایی را جهت تحریک تقاضای سرمایه ای به اجرا بگذارد و این مهم از طریق جذاب کردن این بازار اتفاق می افتد. کاهش سود بانکی می تواند به این امر کمک کند. در مرحله بعد توسعه ابزارهای تامین مالی مسکن از جمله صندوق زمین و ساختمان، اوراق رهن ثانویه، انواع صکوک و... که در سال های اخیر بسیاری از این ابزارها توسط گروه بانک مسکن و دیگران ارائه شده است، میتواند به افزایش حجم معاملات و منطقی کردن ارزش زمین در سبد بهای تمام شده مسکن کمک کند.

    با توجه به سیاست ها و تلاش دولت در جهت خروج از رکود، به نظر شما چرا این راهکارها نمی تواند رونق را به این صنعت باز گرداند؟

    به نظر من مهمترین ریسک در بازار کنونی مسکن، افزایش عرضه و نزدیکی آن به تقاضا است که این امر باعث میشود دیگر آن بازدهی مورد انتظار گذشته در صنعت ساختمان حاصل نشود. اما برای رونق بخش مسکن باید عوامل موثر بر آن را تحلیل کرد که یکی از مهمترین آنها نقدینگی است. در سال 90 حدود 40 درصد نقدینگی کل کشور در صنعت ساختمان تزریق شده بود اما در حال حاضر این عدد به 20 درصد رسیده است. بر همین اساس دولت باید سیاست هایی را اتخاذ کند تا حجم نقدینگی به سمت مسکن هدایت شود. البته اینجانب رونق مسکن را در افزایش قیمت مسکن نمی دانم بلکه افزایش حجم ساخت و ساز، احیای بافت های فرسوده و افزایش معاملات فاکتور رونق در بخش مسکن هستند.

    چه عواملی میتواند سرمایه گذاران را ترغیب کند تا به سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان رو آورند؟

    در حال حاضر علت اصلی رکود بازار مسکن، کاهش فروش محصولات و واحدهای ساختمانی است. در حوزه ساخت و ساز کشور و انبوه سازان مشکل خاصی وجود ندارد. به نظر میرسد باید ابزارهای مالی جهت توانمند سازی طرف تقاضا طراحی و خلق شود تا بتواند موجب جذب سرمایه ها حتی سرمایه های خرد شود. در حال حاضر اگر شرکت های خارجی در سمت عرضه مسکن کمک کنند، بعید است که موجب خروج بازار مسکن از رکود شود. اما می توان از ابزارهای مالی بین المللی همچون فاندهای بین المللی، صکوک ارزی و ... جهت جذب سرمایه گذارن خارجی استفاده کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو