مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهرمحلات درخطر هجوم سیلاب

ساخت کانال مسیل همچنان دربلاتکلیفی

عصر ساختمان- محلات- سایت مسکن مهر محلات بر سر راه مسیل قرار دارد که در صورت وقوع سیلاب، خطرآفرین است با این حال به دلیل اختلاف شهرداری محلات و راه وشهرسازی استان مرکزی ساخت کانال این مسیل به تعویق افتاده است.

مسکن مهرمحلات درخطر هجوم سیلاب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، مسکن مهر محلات در شمال شرقی این شهر احداث شده است و بیش از شش سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد.

    با وجود اینکه این مکان بر سر راه یک مسیل قدیمی قرار گرفته، در طول این سال‌ها هیچگونه اقدامی برای احداث کانال به منظور هدایت سیلاب‌های احتمالی انجام نشده است.

    با توجه به بارندگی‌های اخیر و روان شدن آب‌های سطحی به سمت سایت مسکن مهر محلات، احداث کانال مسیل ضرورت بیشتری پیدا کرد. این در حالی است که در زمینه احداث این کانال بین شهرداری محلات و اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اختلاف وجود دارد و هرکدام انجام این کار را وظیفه دیگری می‌داند.

    در زمان احداث سایت می‌توانستند کانال مسیل را احداث کنند

    محمد کمالی از ساکنین مسکن مهر محلات به خبرنگار مهر گفت: قبلاً آب‌های سطحی ناشی از بارندگی در درون سایت مسکن مهر جمع می‌شد و هیچ راهی برای خروج از آن وجود نداشت.

    وی افزود: اخیراً یک خاکریز برای جلوگیری از ورود آب به داخل سایت ایجاد کرده‌اند که مانع از ورود آب به داخل سایت می‌شود و آن را به سمت پایین دست هدایت می‌کند اما مشکل هنوز برطرف نشده است.

    کمالی با بیان اینکه  هنوز هنگام بارندگی شدید به داخل سایت مسکن مهر آب وارد می‌شود، اظهار داشت: در ابتدای احداث سایت می‌توانستند با احداث کانال به طور کامل این مشکل را برطرف کنند تا آب‌های سطحی را از جوار سایت مسکن مهر به سمت پایین دست هدایت کند.

    وی از مسئولین خواست تا هر چه سریع‌تر برای احداث این کانال اقدام کنند.

    شهرداری محلات کانال مسیل مسکن مهر را احداث کند

    مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کار احداث کانال مسیل سایت مسکن مهر محلات تحویل شهرداری و شورای شهر محلات خواهد شد تا برای رفع این مشکل اقدام شود.

    مجیدرضا نصرالله نژاد افزود: نظر این اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی بر آن است که کار ساخت کانال مسیل سایت مسکن مهر محلات، به همراه پنج میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی راه و شهرسازی استان مرکزی، در اختیار شهرداری و شورای شهر محلات قرار گیرد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پس از تحویل این سایت، عملیات احداث کانال مسیل مسکن مهر توسط شهرداری محلات اجرایی خواهد شد.

    طبق قانون ساخت کانال مسیل وظیفه اداره راه و شهرسازی است

    شهردار محلات در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: هر سازمانی که کار آماده سازی این سایت را به منظور احداث ساختمان‌های مسکن مهر انجام داده، باید کانال این مسیل را نیز احداث کند.

    جلال آقارضایی افزود: طبق مواد 21 تا 23 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری، اداره راه و شهرسازی در هنگام آماده سازی باید پیش بینی تاسیسات زیربنایی این سایت را می‌کرد و در سالیان اخیر طی بازدیدهای صورت گرفته، صورت جلساتی وجود دارد که اداره راه و شهرسازی ساخت این کانال را متعهد شده است.

    وی با بیان اینکه بحث جمع آوری آب‌های سطحی موضوع جدیدی نیست و قابل حل است، خاطرنشان کرد: این مشکلات در پروژه‌های عمرانی یک امر طبیعی است و به نظرمی رسد ساخت این کانال را به آینده موکول کرده‌اند ولی با توجه به بارندگی‌های اخیر، این مشکل اکنون خود را نمایان کرده است.

    آقارضایی به اشاره به این موضوع که قانون متولی این کار را مشخص کرده است، ادامه داد: دولت در حال حاضر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند ولی نباید با فرافکنی وظیفه و تکلیف خود را به گردن یک سازمان دیگر انداخت.

    شهردار محلات افزود: احداث این پروژه بیش از 10 میلیارد ریال هزینه دارد و اگر صرف این بودجه برای شهرداری امکان پذیر بود، این اقدام را انجام می‌داد چون ساکنین مسکن مهر هم از همشهریان ما هستند.

    عدم پیش بینی کانال مسیل به دلیل شتاب زدگی در احداث سایت مسکن مهر

    رئیس شورای اسلامی شهر محلات نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه کانال مسیل مسکن مهر باید توسط راه و شهرسازی احداث شود، اظهار داشت: این مکان از ابتدا در حریم مسیل بوده و باید این مشکل را پیش بینی می‌کردند، ولی متاسفانه به دلیل شتاب زدگی و نگرفتن استعلام از مراجع مربوطه، احداث کانال برای این مسیل پیش بینی نشده است.

    محمدرضا علیمحمد افزود: این مساله یک معضل بزرگ است که ممکن است خطرآفرین باشد و باید اداره راه و شهرسازی هر چه زودتر برای حل این مشکل اقدام کند.

    وی با اشاره به اعلام کمک پنج میلیارد ریالی اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری محلات برای احداث این کانال تصریح کرد: این مبلغ در خصوص آماده سازی داخل سایت مسکن مهر پیشنهاد شده چون هنوز کار آماده سازی آن نیمه کاره است.

    علیمحمد ادامه داد: ما تاکنون دو میلیارد و 500 میلیون ریال بابت آسفالت داخل سایت مسکن مهر هزینه کرده‌ایم که قرار شده اداره کل راه و شهرسازی به جز این مبلغ پنج میلیارد ریال دیگر برای آماده سازی سایت شامل ساخت پیاده روها، فضای سبز، جدول گذاری و سایر اقدامات به شهرداری بپردازد.

    رئیس شورای اسلامی شهر محلات اعلام آمادگی کرد در صورت احداث کانال مسیل، کار آماده سازی درون سایت مسکن مهر توسط شهرداری و شورای شهر محلات انجام می‌شود.

    احداث کانال مسیل برعهده مجریان مسکن مهر است

    فرماندار شهرستان محلات در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: احداث کانال مسیل مربوط به مجریان مسکن مهر یعنی سازمان راه و شهرسازی است ولی آنها اظهار می‌کنند که بودجه کافی برای این کار در اختیار ندارند.

    سید احمد سجادی افزود: مسئولین اداره راه و شهرسازی پیشنهاد داده‌اند که این پروژه را به همراه پنج میلیارد ریال بودجه در اختیار شهرداری قرار دهند ولی شهرداری نیز اعلام کرده که احداث این کانال بیش از این مبلغ اعتبار نیاز دارد.

    وی افزود: برای انتخاب این مکان مطالعه کامل در زمینه شاخص‌های زیست محیطی، موقعیت جغرافیایی و فاصله با شهر صورت نگرفته است.

    سجادی ادامه داد: در هنگام جانمایی می‌توانستند مکان مناسب‌تری را به منظور احداث مسکن مهر در نظر بگیرند تا ضمن نزدیکی به شهر، مشکل قرار گرفتن بر سر راه مسیل نیز نداشته باشد ولی با دستور استاندار وقت این مکان انتخاب شده است.

    فرماندار محلات از انجام پیگیری به منظور دعوت از معاون عمرانی استاندار مرکزی و تشکیل جلسه با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و مسئولین سازمان راه و شهرسازی به منظور حل این مشکل خبر داد.

    با توجه به قرار داشتن در فصل بارندگی و احتمال وقوع سیلاب ساخت این کانال ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. جدای از اینکه این کار وظیفه چه نهادی است، باید برای اجرای سریع‌تر آن چاره‌ای اندیشید تا از وقوع هر حادثه‌ای پیشگیری شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه  ( http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: محمدباقر شهبازی
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو