مدیران خودروعصر اعتبار

حرکت مشابه در بازار وام مسکن

عصر ساختمان- حجم معاملات اوراق وام خرید مسکن در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با فروردین ۹۵ افزایش یافت.

حرکت مشابه در بازار وام مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، در بازار اوراق وام خرید مسکن حرکتی مشابه تغییرات بازار مسکن اتفاق افتاد به این معنی که در اردیبهشت ماه امسال به رغم افزایش 83 درصدی حجم معاملات اوراق و بالا رفتن آمار دریافت تسهیلات مسکن به همین میزان، عملا قیمت اوراق در مقایسه با فروردین ماه ثابت مانده و تغییر محسوسی نداشته است. به گزارش دنیای اقتصاد ، طی 31 روز اردیبهشت ماه جاری، در مجموع یک میلیون و 160 هزار فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن از سوی متقاضیان دریافت وام خرید، به ارزش کل 93 میلیارد و 200 میلیون تومان خریداری شد. این اوراق که به‌صورت بسته‌های متوسط 150 فقره‌ای ازسوی هر یک از متقاضیان دریافت شده در نهایت طی یک ماه گذشته منجر به دریافت حدود 7 هزار و 700 فقره وام خرید از بانک عامل بخش مسکن در شهرهای کشور شده است.

    هم اکنون متقاضیان پایتخت با توجه به مصوبه جدید افزایش سقف تسهیلات مسکن بسته به شرایط خود، قادر به استفاده از دو فرمول متفاوت 70 میلیونی یا 110 میلیونی وام خرید با استفاده از اوراق تسهیلات هستند.

    برای این دو وام باید به ترتیب بسته‌های 150 فقره‌ای و 220 فقره‌ای از اوراق 500 هزار تومانی خریداری شود. این در حالی است که متقاضیان سایر شهرهای کشور هم، به‌طور متوسط در حال حاضر مشمول دریافت وام مسکن 60 تا 90 میلیون تومانی از محل اوراق هستند. به این ترتیب، با توجه به اینکه هم اکنون میانگین تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم دریافت وام در سراسر کشور، معادل 75 میلیون تومان در کشور است، در حال حاضر به‌طور متوسط متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن باید یک بسته 150 تایی حاوی اوراق وام خرید خریداری کنند.

    با این حساب، در اردیبهشت ماه سال جاری 7 هزار و 700 نفر از متقاضیان وام مسکن با استفاده از یک میلیون و 160 هزار اوراق معامله شده، موفق به دریافت تسهیلات خرید مسکن شده‌اند. همچنین طی 31 روز اردیبهشت، میانگین قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن 80 هزار تومان بوده است.

    این در حالی است که تعداد وام‌های پرداختی به متقاضیان خرید مسکن از محل اوراق در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه قبل از آن – فروردین 95 – معادل 83 درصد افزایش یافته است. در فروردین ماه به دلیل تعطیلات رسمی یک هفته‌ای نوروز، بازار فروش اوراق وام مسکن از هفته دوم این ماه آغاز به کار کرد، در این ماه تنها حدود 4 هزار نفر از متقاضیان بازار مسکن موفق به دریافت وام از محل خرید اوراق شدند.

    فروردین ماه امسال، در مجموع حدود 633 میلیون فقره اوراق وام مسکن به ارزش حدود 49 میلیارد و 500 میلیون تومان تبدیل به وام مسکن شد. قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن در فروردین ماه در کانال 70 هزار تومان قرار داشت و به‌طور میانگین هر فقره از این اوراق طی این ماه، معادل 78 هزار تومان یعنی با فاصله 2 هزار تومان کمتر از قیمت اوراق در اردیبهشت ماه معامله شد. به این ترتیب عملا قیمت اوراق به رغم افزایش چشمگیر حجم معاملات اوراق، تغییر محسوسی نداشته است.

    حجم معاملات اوراق مسکن در دومین ماه سال جاری، در مقایسه با یک ماه قبل از آن هم 83 درصد افزایش یافت؛ در فروردین ماه امسال 633 میلیون فقره اوراق به وام تبدیل شد که این میزان در اردیبهشت ماه به یک میلیون و 160 هزار فقره رسید.

    به اعتقاد کارشناسان مسکن افزایش 83 درصدی حجم اوراق و همچنین تعداد تسهیلات دریافتی برای خرید مسکن در اردیبهشت ماه در مقایسه با فروردین ناشی از دو علت عمده است؛ اولین علت به نیمه تعطیل بودن بازار مسکن در فروردین ماه برمی‌گردد که منجر به کاهش موقت تعداد تقاضا و حجم معاملات مسکن در این ماه می‌شود و دومین دلیل به افزایش استقبال متقاضیان در اردیبهشت ماه برای خرید اوراق همزمان با افزایش سقف تسهیلات مسکن بر می‌گردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو