مدیران خودروعصر اعتبار

چند و چون راه‌اندازی یک کارگاه کابینت‌سازی ‌ام‌دی‌اف

چطور کابینت بسازیم

عصر ساختمان- همچنین در دهه‌های گذشته اغلب جنس این کابینت‌ها و کمدها از چوب یا فلز بود که بشر برای این مشکل هم راه حلی یافت و امروزه انواع کابینت‌ها را به دلیل هزینه بالا، سنگین بودن و آسیب‌پذیر بودن چوب‌ها در برابر آب و آتش از ورقه‌های ‌ام‌دی‌اف می‌سازند.مخصوصا در سال‌های اخیر به دلیل مزیت‌هایی که انواع کابینت‌ها و وسایل ‌ام‌دی‌اف دارند توجه خانواده‌ها و مسئولان اداره‌ها به سمت این اجناس جلب شده و شما کمتر خانه یا اداره‌ای را می‌بینید که در آن از انواع کابینت‌ها و فایل‌های ‌ام‌دی‌افی استفاده نشده باشد.

چطور کابینت بسازیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹:۰۰

    حتما شما هم در خانه یا محل کارتان فضا، قفسه، میزکشودار یا کابینتی برای جاگذاری وسایل‌تان دارید؛ وسایلی که برای جلوگیری از شلوغ شدن فضای محل کار یا زندگی باید در جایی دور از چشم نگهداری شوند تا هم فضا را مرتب‌تر نشان دهند و هم امنیت وسایل در برابر شکستن و گم شدن بیشتر حفظ شود.سال‌ها پیش افراد برای این منظور طبقات و قفسه‌های چوبی و فلزی می‌ساختند و وسایل خود را در آنجا تعبیه می‌کردند اما امروزه به دلیل محدودیت‌هایی که در فضا به وجود آمده و همچنین با پدید آمدن رشته و تخصص‌های مرتبط با طراحی و دکوراسیون دیگر کمتر کسی از قفسه‌های چوبی یا فلزی در خانه استفاده می‌کند و تولید و طراحی کابینت‌ها در فضای خانه و کمدهای دردار در محیط کار رایج شده است.

    همچنین در دهه‌های گذشته اغلب جنس این کابینت‌ها و کمدها از چوب یا فلز بود که بشر برای این مشکل هم راه حلی یافت و امروزه انواع کابینت‌ها را به دلیل هزینه بالا، سنگین بودن و آسیب‌پذیر بودن چوب‌ها در برابر آب و آتش از ورقه‌های ‌ام‌دی‌اف می‌سازند.مخصوصا در سال‌های اخیر به دلیل مزیت‌هایی که انواع کابینت‌ها و وسایل ‌ام‌دی‌اف دارند توجه خانواده‌ها و مسئولان اداره‌ها به سمت این اجناس جلب شده و شما کمتر خانه یا اداره‌ای را می‌بینید که در آن از انواع کابینت‌ها و فایل‌های ‌ام‌دی‌افی استفاده نشده باشد.

    در گزارش امروز قصد داریم شرایط راه‌اندازی یک کارگاه برای تولید انواع کابینت و سرویس‌های ‌ام‌دی‌اف را از نظر بگذرانیم. بازاری که رو به رشد است و نیاز به راه‌اندازی کارگاه در آن به خوبی حس می‌شود. اکبر اسدی یکی از فعالان این بازار در ادامه توضیحات لازم را به «فرصت امروز» می‌دهد.

    کابینت‌ها، فضاهای کاربردی
    کابینت در واقع به فضا یا محل کوچک و جعبه‌مانندی گفته می‌شود که در بسیاری مواقع کاربرد دارد، اگرچه وجود کابینت‌ها در منازل در سال‌های اخیر برای جاسازی ظروف و اشیا جزو واجبات خانه است اما این تنها استفاده از کابینت‌ها نیست و به کشوها و فایل‌هایی که در مدارس و اداره‌ها برای طبقه‌بندی اسناد و مدارک و مرتب کردن آنها استفاده می‌شود هم کابینت می‌گویند. کابینت‌ها علاوه بر جادادن اشیا و مرتب‌سازی فضا جذابیت‌های بصری هم در ذهن ایجاد می‌کنند، مخصوصا اگر از جنس یا طرح چوب باشند در آرامش روانی افراد تاثیرگذارند و فضای خانه را دلنشین می‌کنند.

    مزیت‌های فراوان ‌ام‌دی‌اف

    اسدی در خصوص توجه روزافزون مردم به کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف می‌گوید: معمولا ‌ام‌دی‌اف را با چوب یا فلز مقایسه می‌کنند که مزیت‌هایی که ورق‌های ‌ام‌دی‌اف نسبت به این دو دارد موجب شده خیلی زود جای خود را در خانواده‌ها و اداره‌ها باز کند. ‌ام‌دی‌اف‌ها جنسی بین چوب و پلاستیک و فایبر گلاس دارد و به راحتی با پیچ و مهره و چسب مخصوص به هم وصل می‌شود.

    ورق‌های ‌ام‌دی‌اف دارای تنوع رنگ و جنس هستند، مسئله‌ای که در مورد چوب یا فلز همیشه یک ضعف بوده است. همچنین ورق گالوانیزه به دلیل روکش و جنسی که دارند مقاوم در برابر رطوبت و آتش‌سوزی هستند. سبک بودن این ورق‌ها از مزیت‌های آنها به شمار می‌آید.

    چالش بازار، تهیه ورق‌های ‌ام‌دی‌اف

    یکی از موضوعاتی که اغلب فعالان این حوزه با عنوان مشکل از آن یاد می‌کنند تهیه ورق‌های ‌ام‌دی‌اف مرغوب است. اسدی در این خصوص می‌گوید: در واقع ورق‌های آلمانی و اتریشی که از کیفیت بالایی برخوردارند هم در بازار کم پیدا می‌شوند و اخیرا هم از واردات آنها جلوگیری می‌شود و هم قیمت بسیار بالایی دارند، ورق‌های ترکیه و چین هم در بازار هستند و واردات خوبی دارند اما به نسبت انواع اتریشی آن کیفیت پایین‌تری دارند.

    در نهایت چند شرکت محدود هم در ایران مانند شهرهای شمالی کشور، خوزستان و تهران ورق‌های ‌ام‌دی‌اف را تولید می‌کنند که هم میزان تولید پایین است و هم کیفیت نهایی محصول چندان بالا نیست. راه‌اندازی کارخانه تولید ورق‌های ‌ام‌دی‌اف هم در نوع خود می‌تواند یک سرمایه‌گذاری براساس نیاز بازار باشد و جایگاه مناسبی با سرعت بالا برای خود در بین مصرف‌کنندگان باز کند که به این موضوع در گزارش‌های بعدی پرداخته می‌شود.

    این فعال بازار ادامه می‌دهد: اما ماشین‌آلات مورد نیاز این کار اغلب در ایران به خوبی پیدا می‌شود که ساخت داخلی است و می‌توان برای کاهش هزینه‌ها در شروع کار از انواع دست دوم و کارکرده آن استفاده کرد. همچنین سایر ابزارها و یراق‌آلات به راحتی در بازار موجود است.

    بازار رو به رشد مصرف

    اسدی معتقداست در سال‌های اخیر از کابینت‌های ‌ام‌دی‌اف در فضاهای مختلف خانه و آشپزخانه استفاده می‌شود و تقریبا همه خانه‌های نوساز از این نوع کابینت‌ها بهره می‌گیرند و افرادی هم که دست به بازسازی منزل خود می‌زنند از این نوع کابینت‌ها استفاده می‌کنند و بازار مصرف ام‌دی‌اف رو به رشد است.

    نیروی خلاق، رمز موفقیت کار

    این تولیدکننده در خصوص نقش نیروی انسانی خلاق در این کار می‌گوید: وجود یک طراح خلاق در این کار می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت شما و کسب‌و‌کارتان کند چرا که می‌تواند براساس فضا و اندازه‌ای که در اختیار دارد با مقداری سلیقه و شناخت رنگ‌ها با استفاده از علم طراحی بهترین چینش و ترکیب رنگ را به مشتری پیشنهاد دهد و موجب جلب توجه مشتری‌های بیشتری شود.

    همچنین اگر بتوانید علاوه بر کارگاه یک فروشگاه برای ویترین کردن طرح‌ها و مدل‌های‌تان در بازار داشته باشید کمک دوچندانی به جلب نظر مشتری‌ها می‌شود. در واقع درست است که مشتری می‌تواند از روی کاتالوگ مدل و طرح خود را انتخاب کند اما اینکه شما یک سری کار را در مغازه به نمایش بگذارید تاثیر بیشتری روی مشتری خواهد داشت.

    سرمایه‌های مورد نیاز

    اسدی در خصوص سرمایه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه کابینت‌سازی می‌گوید: مهم‌ترین بخش سرمایه در این کار برای تهیه فضای کارگاه و همچنین ماشین‌آلات مورد نیاز صرف می‌شود. در کمترین حالت کارگاه شما باید حداقل 100متر باشد چراکه ابزارها و میزهای برش در کمتر از این فضا جا نمی‌شوند.

    سپس براساس سفارش‌ها و میزان تولید می‌توانید فضای بیشتری را در اختیار بگیرید، اگر این فضا خارج‌از‌شهر یا در شهرک‌های صنعتی باشد به دلیل سروصدایی که ایجاد می‌کند، مناسب‌تر است.درخصوص وسایل مورد نیاز هم این وسایل به دو دسته ابزارهای برقی دستی مانند انواع مته، اره، میخکوب و منگنه کوب بادی تقسیم می‌شوند که بین 4تا6میلیون تومان برای این ابزارهای دستی کوچک نیاز دارید.

    همچنین سایر وسایل همچون میز برش دستی و اتوماتیک که حدود 15 میلیون تومان هزینه دارد و دستگاه لبه چسبان که بین 70 تا 80 میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود و سایر ابزارها مانند منحنی زن و دریل‌ها حدود10میلیون تومان هزینه بر است.اسدی در خصوص افراد مشغول به کار می‌گوید: در کارگاه به سه‌نفر نیروی انسانی و دونفر نصاب برای نصب کابینت در محل نیاز است. همچنین یک طراح و مدیر در این مجموعه مشغول به کار می‌شوند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار