مدیران خودروعصر اعتبار

طرح جدید تسهیلات مسکن در پایتخت

عصر ساختمان- افزایش قابل توجه قیمت مسکن در کلان‌شهرها و به‌طور خاص در تهران، باعث شده عملا تسهیلات بانکی کمک هزینه خرید خانه، بخش زیادی از توان تاثیر‌گذاری خود را از دست بدهند اما با وجود این دولت طرح‌هایی را برای افزایش سقف مبلغ وام خرید خانه اجرایی می‌کند.

طرح جدید تسهیلات مسکن در پایتخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اعتماد، گزارش ارایه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال، قیمت خانه در قیاس با سال قبل نزدیک به صددرصد افزایش پیدا کرده و هر چند این روند افزایشی در ماه‌های گذشته متوقف شده و قیمت خانه افت نامحسوسی را نیز تجربه می‌کند اما روند شتابان افزایش قیمت در سال قبل، قدرت خرید بخش قابل‌توجهی از متقاضیان را از بین برده است تا جایی که میزان معاملات مسکن در ماه‌های گذشته کاهش 70درصدی را نشان می‌دهد و تداوم این روند، بازار مسکن را وارد دوره جدیدی از رکود خواهد کرد.

     البته جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن، در قیاس با تورم موجود، منحنی کلی رشد، ‌نزولی بوده است. بر این اساس، در مرداد 1398 تورم سالیانه کل کشور 42.2درصد و میانگین رشد قیمت مسکن شهر تهران در12 ماهه منتهی به مرداد ماه 1398 بالغ بر 5درصد بوده است. این دو شاخص گویای آن است که با وجود افزایش 77درصدی نقطه به نقطه قیمت مسکن تهران (باتوجه به آمار دفتر اقتصاد مسکن) طی یک سال گذشته منحنی کلی رشد آن نزولی بوده و هم‌اکنون قیمت واقعی مسکن 37.2درصد در مقایسه با تورم عمومی کاهش یافته است.

    در سال‌های گذشته، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های دولت برای کمک به افزایش قدرت خرید مردم، افزایش سقف تسهیلات مسکن بوده است.

    با برنامه‌ریزی انجام شده در دولت یازدهم، صندوق پس‌انداز یکم مسکن راه‌اندازی شد. این صندوق از مجردها 40 میلیون و از زوج‌های جوان 80 میلیون تومان سپرده می‌گیرد و بعد از یک سال از آغاز سپرده‌گذاری به مجردها 80 میلیون و به متاهلان 160 میلیون تومان وام می‌دهد و در یک دوره 12 ساله، با اقساط ماهانه حدودا 900هزار و یک میلیون و هشتصد هزار تومانی، اصل مبلغ و سود را پس می‌گیرد.

    جدای از آن وام دیگری که فعال شده، تسهیلات با استفاده از اوراق است. این وام نیز برای مجردها 60 میلیون و برای زوج‌ها 120 میلیون تومان است و با اضافه کردن وام جعاله به 70 و 140 میلیون تومان افزایش می‌یابد. این وام نیاز به سپرده‌گذاری ندارد اما متقاضیان باید چند میلیون تومان هزینه خرید اوراق را بپردازند.

    در کنار این دو طرح اصلی، از سال‌ها قبل، ‌بانک مسکن طرحی را به نام وام مسکن جوانان کلید زده است. وام مسکن جوانان این‌طور عمل می‌کند که متقاضی برای یک دوره چند ساله، ‌هر ماه مبلغی را به یک حساب واریز می‌کند و با رسیدن به زمان سررسید براساس مبلغ سپرده‌گذاری شده، وام دریافت می‌کند. بانک مسکن در جدیدترین اطلاعاتی که ارایه کرده، خبر از افزایش سقف مبلغ این وام در تهران داده است.

    محمدحسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن از افزایش سقف تسهیلات پرداختی از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان افتتاحی سال 1398 خبر داده و گفته: برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال 1398، ضرایب لازم برای استفاده از سقف تسهیلات در پایان سال پنجم 8.97 برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهر تهران، 6.58 برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهرهای بزرگ و 5.02 برابر حداقل واریزی ماهیانه برای سایر شهرهاست. به عنوان مثال اگر فردی قصد دارد در تهران پس از گذشت 5 سال از افتتاح حساب، از تسهیلات

    1500 میلیون ریالی استفاده کند، باید در سال اول به جای ماهانه 500 هزار ریال، 4 میلیون و 485 هزار ریال در حساب خود سپرده‌گذاری کند.

    او اعلام کرد: سقف تسهیلات اعطایی و مبالغ واریزی برای حساب‌های پس‌انداز جوانان افتتاحی سال 1398 در مناطق مختلف جغرافیایی افزایش یافت. بر این اساس، سقف تسهیلات متعلقه براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی در پایان سال پنجم برای حساب‌های افتتاحی طی سال‌ جاری در شهر تهران، شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه) و سایر شهرها به ترتیب 150، 110 و 84 میلیون تومان و در پایان سال پانزدهم به ترتیب 250، 210 و 184 میلیون تومان خواهد بود.

    با وجود افزایش مبلغ سقف این وام، به نظر می‌رسد، فاصله قابل‌توجه نرخ‌های موجود در بازار و توان حمایتی این تسهیلات به حدی بالا رفته که تا ایجاد یک تغییر گسترده در سقف تسهیلات فعلی نمی‌توان انتظار داشت وام‌ها، ‌بتوانند در عبور از رکود تاثیرگذار باشند. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در تهران، ‌میانگین قیمت هر متر خانه، بیش از 13 میلیون تومان است و یعنی سقف وام 150 تا 160 میلیون تومانی، تنها می‌تواند خرید 11 متر خانه در نرخ‌های میانگین تهران را پوشش دهد و این محاسبه نشان می‌دهد برای عبور از رکود جدید در بازار مسکن، نمی‌توان حساب ویژه‌ای روی وام‌ها باز کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو