مدیران خودروعصر اعتبار

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها

عصر ساختمان-حریم گسل‌ها در کشور مشخص شده است و به زودی ممنوعیت ساخت وساز ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها ابلاغ می‌شود.

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از صدا و سیما، آقای علی بیت اللهی مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حریم گسل‌ها در 6 شهر تهران، تبریز، مشهد، کرج، کرمان و زنجان مشخص شده است و به زودی ابلاغیه قانونی مبنی بر ممنوعیت ساخت وساز ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها ابلاغ می‌شود.
    وی بیان کرد: با همکاری مجلس بند 1 ماده 60 قانون 5 ساله توسعه ششم مصوب شد تا حریم گسل‌های شهر‌های بالای 200 هزار نفر مشخص شود.
    وی ادامه داد: در شهر تهران 16 بیمارستان و مرکز درمانی، 100 برج بالای 12 طبقه و چندین ایستگاه اتش نشانی بر روی حریم گسل ساخته شده است که شناسایی و به دستگاه‌ها اعلام شده است.
    بیت اللهی گفت: بیمارستان‌ها جزء ساختمان‌های خطر ساز نیستند، اما باید در اولویت مقاوم سازی قرار گیرد باید اقدام مهم برای ساختمان‌های خطر ساز صورت گیرد و اگر ساختمانی خطرساز وجود دارد باید تخریب شود.
    وی همچنین درباره افزایش فرونشست‌ها در کشور نسبت به میانگین جهانی گفت: برطبق اخرین برداشت‌های میدانی در جنوب شهر تهران بیشترین فرو نشست‌ها را شاهد بودیم بطوری که سالانه 24 سانتی متر فرو نشست داریم.
    وی ادامه داد: فرونشست‌ها در جنوب تهران بیش از میانگین جهانی است یعنی در حد بحران است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. به طور مثال در جوامع اروپایی فرو نشست زمین سالانه 4 سانتی متر است به علت تغییرات ایجاد شده در ساختمان ها و لوله‌های فاضلاب برای ان‌ها بسیار حائز اهمیت است.
    وی اضافه کرد: اگر سالانه 24 سانت فرونشست را در کشور در نظر بگیریم در طول 10 سال این رقم به 2.5 متر می‌رسد و این باعث تغییرات عمده‌ای در راه اهن، فاضلاب ساختمان‌ها، خیابان‌ها و سطح شهر می‌شود.
    مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در شهر تهران حدود 30 هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد یکی از علل فرونشست‌ها در جنوب شهر تهران را برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی و حفره چاه‌های غیر مجاز دانست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو