مدیران خودروعصر اعتبار

مهاجرت کارگران ساختمانی به عراق

عصر ساختمان- شرایط رکودی در بخش مسکن سبب شده تا کارگران به دنبال راه‌حل‌های دیگری از جمله خروج از کشور و کار در کشورهای همسایه از جمله عراق باشند؛ این روزها برخی کارگران و استادکاران ساختمان، به ویژه از استان کردستان برای کار و درآمد بیشتر به عراق سفر می‌کنند.

مهاجرت کارگران ساختمانی به عراق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا،  فصل تابستان فرصتی مناسب برای ساختمان‌سازی است، اما این روزها به دلیل رکود بازار مسکن، ساخت و ساز چندانی اتفاق نمی‌افتد و بازار کار کارگران ساختمانی خوابیده است؛ البته خروج برخی کارگران افغانستانی از ایران موقعیت کاری را برای این کارگران بهبود بخشیده اما همچنان روزهایی می گذرد که آنها بیکار می‌مانند.
    در این زمینه، «کاظم احمدیان» دبیر انجمن صنفی کارگران ساختمانی اظهار داشت: گرانی مصالح ساختمانی و رکود ساختمان سازی در چند سال گذشته، موجب مهاجرت بیشتر کارگران به عراق و شهرهای کربلا و سلیمانیه شده و بیشتر کارگران مهاجر مربوط به استان کردستان به ویژه شهر مریوان هستند که از مرز سلیمانیه به شکل انفرادی و با استفاده از گذرنامه زیارتی وارد عراق می‌شوند.
    وی اضافه کرد: بیشتر این کارگران در دوره‌های زمانی یک ماه تا 45 روز در عراق کار می‌کنند و پس از اتمام مهلت گذرنامه برای تمدید دوباره به کشور مراجعت می‌کنند.
    این فعال صنفی در زمینه میزان دستمزد کارگران گفت: «میانگین دستمزد هر کارگر در داخل کشور روزانه 100 تا 120 هزار تومان است؛ در حالی که بنابر اطلاعات غیر موثق، کارگران مهاجر در عراق روزانه بین 300 تا 400 هزار تومان دستمزد می گیرند».
    وی افزود: مواردی هم وجود دارد که شرکت‌های پیمانکاری فراخوانی برای اعزام نیروی کار ساختمانی به عراق منتشر کرده‌اند و افراد را در گروه‌های چند نفره به این کشور اعزام می کنند که در این شرایط افراد با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند.
    احمدیان اضافه کرد: افرادی که به شکل انفرادی به خارج عزیمت می کنند، تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و چنانچه با حادثه روبرو شوند، کسی پاسخگو نیست و کارفرمایان هزینه درمانی را تقبل نمی‌کنند. این مشکل در اعزام‌های گروهی کمتر است، پیمانکاران قراردادهای مدت‌دار با این افراد دارند و افراد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
    وی درباره تاثیر مهاجرت کارگران در بازار کار داخل گفت: مهاجران بیشتر از استان کردستان و تعداد آنها در سطح کشور محدود است، بنابراین تاکنون تاثیر چندانی بر کاهش نیروی کارگر ساختمانی داخلی نداشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو