مدیران خودروعصر اعتبار

راهکار عملی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- افزایش سقف تسهیلات ازدواج به ۶۰ میلیون تومان برای زوجین یک راهکار عملی برای تقویت قدرت خرید مسکن خانه‌اولی‌ها پیش روی آنها قرار داده است.

راهکار عملی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نتایج مطالعه‌ای که چندی پیش توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شد، حاوی این پیشنهاد بود که پرداخت تسهیلات ازدواج با اولویت کسانی پرداخت شود که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز سپرده‌گذاری کرده‌اند.

    در حال حاضر صف پرداخت تسهیلات ازدواج صرفا بر اساس اولویت‌بندی که طبق زمان ثبت‌نام هر زوج انجام می‌شود، تشکیل شده و به این ترتیب تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل انجام می‌شود. اما اگر یک فاکتور دیگر نیز در این اولویت‌بندی دخالت داشته باشد، پرداخت این تسهیلات با توجه به منابع محدود بانک‌ها هوشمندانه‌تر می‌شود.

    این فاکتور می‌تواند داشتن سپرده در صندوق پس‌انداز مسکن یکم باشد؛ به این معنا که هر زوجی که امتیاز تسهیلات مسکن از محل صندوق یکم داشته باشند، در اولویت پرداخت تسهیلات ازدواج قرار بگیرند و در یک ساز و کار واحد، این تسهیلات به آنها پرداخت شود تا برای خرید خانه از آن استفاده کنند. در این صورت سقف تسهیلات ارزان‌قیمتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد از 160 میلیون تومان فعلی به 220 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه بانک مسکن 20 میلیون تومان تسهیلات جعاله با نرخ سود 18 درصدی و مدت بازپرداخت 5 ساله نیز در صورت تقاضای زوجین یا کسانی که به شکل انفرادی تسهیلات مسکن دریافت می‌کنند، پرداخت می‌کند. در صورت دریافت این تسهیلات توسط زوجین، قدرت خرید آنها با کمک مجموع تسهیلات مذکور به 240 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

    محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، درباره کم و کیف این پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پرداخت فوری تسهیلات ازدواج به کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند و موعد دریافت تسهیلات آنها فرارسیده یا پس از گذشت مدتی فرا خواهد رسید، می‌تواند یک تحول مثبت به نفع خانه اولی‌ها باشد.

    وی همچنین معتقد است تسهیلات 60 میلیونی ازدواج می‌تواند در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری شود و در صورت تکمیل موجودی تا 80 میلیون تومان، زوجین پس از گذشت یک سال می‌توانند از امتیاز ارزان‌قیمت‌ترین تسهیلات مسکن حال حاضر شبکه بانکی برخوردار شوند.

    با این حال دیدگاه معاون وزیر اقتصاد این است که نباید جبری برای سپره‌گذاری در صندوق یکم با تسهیلات ازدواج اعمال شود و این راهکار صرفا به شکل پیشنهاد و به صورت اختیاری باید پیاده شود.

    دهقان دهنوی به این موضوع نیز اشاره کرد که الزاما هر کس در صندوق یکم سپرده‌گذاری کرده یا قصد سپرده‌گذاری دارد، نمی‌تواند واجد اولویت برای پرداخت تسهیلات ازدواج شناخته شود. وی در این باره توضیح داد: ممکن است نیازهای مالی فوری‌تری در زوجین دیگر وجود داشته باشد و اساسا تشخیص اولویت میان زوجین متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج کار ساده‌ای نیست. انتظار این است که منابع بانکی تکافوی پرداخت تسهیلات به تمام زوجین را داشته باشد و اساسا صفی تشکیل نشود که نیازی به اولویت‌بندی در پرداخت این تسهیلات باشد و به همه متقاضیان با سرعت و سهولت، این وام پرداخت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار