مدیران خودروعصر اعتبار

درخواست پلیس برای تغییر ساعت کاری در مهرماه

عصر ساختمان- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار شناور شدن ساعت کاری ادارات در ۱۰ روز نخست آغاز سال تحصیلی شد.

درخواست پلیس برای تغییر ساعت کاری در مهرماه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، سردار سید کمال هادیانفر با پیش‌بینی افزایش 25 تا 30 درصدی ترافیک همزمان با آغاز مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید گفت: در همین راستا از استانداران و روسای ادارات درخواست می‌کنیم به منظور حل مشکل ترافیک در 10 روز نخست آغاز سال تحصیلی جدید، ساعات آغاز کار ادارات را به مدت دو ساعت شناور کنند.

    این درخواست پلیس در حالی در نشست خبری روز گذشته مطرح شد که در دو سال گذشته نیز سابقه اجرای طرح‌های مشابه وجود داشته است.

    در سال 96 اقدام متفاوت مدیریت شهری و دولت برای کنترل ترافیک تهران در قالب ایجاد ساعت کاری منعطف در نیمه اول مهرماه موجب شد شاخص زمان سفر در کل شهر تهران 10درصد نسبت به مهرماه سال 95 کاهش پیدا کند؛ به این معنا که میانگین مدت زمان هر سفر درون‌شهری در تهران در اول مهر 96 نسبت به مهر سال قبل از آن، حدود 10 درصد کوتاه‌تر شد. این وضعیت ناشی از توزیع بار سفرهای صبحگاهی در معابر بزرگراهی از بازه زمانی دو ساعته به بازه سه ساعته بود. در واقع بازه زمانی پیک ترافیک صبحگاهی در اول مهر سال 96 به 6:30 تا 9:30 گسترش یافت؛ در حالی که این بازه از اول مهر تا پایان نیمه دوم سال 95 بین ساعات 6:30 تا 8:30 بوده است.

    اما با وجود نتایج مثبت این طرح، نه تنها این اقدام به سایر ایام دست‌کم در نیمه دوم سال که نیمه پرترافیک شناخته می‌شود، تسری نیافت تا از مواهب آن در کنترل ترافیک ساعات پیک استفاده شود، بلکه حتی در سال 97 به همان صورت تکرار نشد. در مهر سال 97 تصمیم دولت برای تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌ها تا دقیقه 90 به طول انجامید و آن‌قدر دیرهنگام اتخاذ شد که فرصت کافی برای اینکه کارمندان الگوی سفر خود را متناسب با اختیارات این مصوبه تنظیم کنند، وجود نداشت. از طرفی اعمال انعطاف در ساعات کاری در ادارات منوط به مجوز مدیران ارشد اداری اعلام شد و در نتیجه به اندازه کافی برای توزیع سفر در بازه زمانی گسترده‌تر و در نتیجه کاهش بار ترافیک موثر نبود.

    اخباری که از نشست روز گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در «ایسنا» منتشر شده نیز، به شکل دقیق این موضوع را منعکس نمی‌کند که آیا پلیس درخواست خود برای شناورسازی ساعت کاری را به شکل رسمی در اختیار دولت قرار داده است یا خیر. در نتیجه باید دید اعلام این درخواست با اقبال مسوولان ارشد دولتی روبه‌رو خواهد شد؟ ضمن اینکه اثرگذار بودن این قبیل تصمیمات بستگی زیادی به زمان مناسب اعلام آنها و اطلاع‌رسانی کافی به شهروندان دارد؛ چراکه در صورت اعلام دیرهنگام تصمیم و عدم اطلاع کافی کارمندان، ممکن است آنها از امتیاز انعطاف ساعت کاری خود که به کاهش بار ترافیک می‌انجامد، استفاده نکنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو