مدیران خودروعصر اعتبار

حذف وام از معادلات بازار مسکن

عصر ساختمان- بررسی‌ها نشان می‌دهد: میانگین قیمت مسکن از اواسط سال ۹۶تاکنون ۲۰۰ درصد رشد داشته؛ در این فرایند، نسبت پوشش‌دهی قوی‌ترین تسهیلات اعطایی برای خرید مسکن، یعنی وام مسکن یکم زوجین، از ۵۳درصد در سال ۹۶به ۱۶درصد در نیمه سال‌جاری رسیده است.

حذف وام از معادلات بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از همشهری، براساس آمارها، میانگین قیمت یک واحد مسکونی مطابق با الگوی مصرف در شهر تهران در میانه سال 96معادل 337میلیون تومان بوده و تسهیلات 160میلیون تومانی مسکن یکم زوجین تهرانی بیش از نیمی از این هزینه را جبران می‌کرد. ارزش همین واحد مسکونی در میانه امسال به مرز یک میلیارد تومان رسیده و تسهیلات 160میلیون تومانی زوجین تهرانی فقط 16درصد از آن را پوشش می‌دهد.

    در این وضعیت، افزایش سقف وام مسکن، تنها راهی است که برای ترمیم شکاف میان قدرت پوشش دهی وام و ارزش مسکن وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه افزایش وام مسکن منجر به تحریک و رشد دوباره قیمت مسکن می‌شود، عملاً این گزینه از دستور کار خارج شده است. هرچند با افزایش سقف وام مسکن، مبلغ اقساط بازپرداخت نیز بالا خواهد رفت و عملاً از دایره توان پرداخت متقاضیان وام مسکن خارج می‌شود.

    سقوط معاملات  وام مسکن

    در پی گرانی مسکن و کاهش شدید تقاضای مصرفی در این بازار، حجم معاملات و قیمت فروش اوراق گواهی تسهیلات مسکن در فرابورس از ابتدای امسال با سقوطی بی‌سابقه مواجه شده است.

    براساس آمارهای فرابورس، حجم معاملات اوراقی گواهی تسهیلات مسکن در هفته گذشته به 210هزار برگه رسید که در مقایسه با هفته قبل از آن 45درصد کاهش داشت. همچنین آمارهای مربوط به معاملات این اوراق از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد جمعاً 8میلیون و 220هزار از این اوراق در فرابورس معامله شده که نسبت به پارسال 14درصد کاهش دارد. البته مقایسه ارزش اوراق معامله شده در این دوره زمانی با دوره مشابه سال قبل از افت بسیار ملموس‌تری حکایت دارد؛ زیرا علاوه بر کاهش تقاضا برای خرید اوراق گواهی تسهیلات مسکن، کاهش قیمت این اوراق نیز باعث پایین آمدن گردش مالی این بازار شده است. طبق آمارهای رسمی، از ابتدای امسال تاکنون 369میلیارد و 900میلیون تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن در فرابورس ایران دادوستد شده که این میزان در مقایسه با ارزش 633میلیارد تومانی معاملات این اوراق در دوره مشابه سال قبل 42درصد افت کرده است. در این شرایط، قیمت هر برگه از اوراق گواهی تسهیلات مسکن از 65هزار تومان در سال گذشته به محدوده 45هزار تومان در سال‌جاری رسیده، ازآنجا‌که متقاضیان باید برای دریافت هر یک میلیون تومان وام مسکن از بانک مسکن، 2برگه از این اوراق را بخرد، هزینه دریافت یک فقره وام 60میلیون تومانی با این اوراق 2.5میلیون تومان کاهش یافته که البته در مقابل قیمت‌های بازار مسکن رقم دندان‌گیری محسوب نمی‌شود و خریداران مسکن را به خرید مسکن با استفاده از اوراق ترغیب نمی‌کند

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو