مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت بیمارستان بدون اخذ مجوز و رعایت قوانین

عصر ساختمان- مسؤولان بیمارستان سینا در حالی برای ساخت بیمارستان تخصص M.S تلاش می‌کنند که به گفته شهردار منطقه ۱۲ پس از گذشت دو سال هنوز مجوزهای لازم برای ساخت و ساز اخذ نشده است.

ساخت بیمارستان بدون اخذ مجوز و رعایت قوانین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس ، بیمارستان سینا یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بیمارستان‌های ایران است. بیمارستان سینا به عنوان یکی از بیمارستان‌ های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از مراکز جراحی به ویژه در موارد تروما در ایران محسوب می‌شود.

    بیست سال پس از گشایش دارالفنون، ناصرالدین شاه پس از مسافرتی که به اروپا کرد دستور داد که در تهران بیمارستانی به سبک اروپایی بسازند که نام آنرا پس از اتمام بیمارستان دولتی گذاشتند.

    مؤسس این بیمارستان ناظم‌الاطبا بود و این ساختمان همان ساختمان قدیمی‌ای بود که در نزدیکی میدان حسن‌آباد قرار داشته و سپس با تغییر شکل و ساختن بناهای اضافی در اطراف آن امروزه بیمارستان سینا نامیده می‌شود.

    ساخت بیمارستان فوق تخصصی ام.اس

    در دی ماه سال 1396 عملیات ساخت بیمارستان فوق تخصصی خیریه امام رضا(ع) که آنرا اولین و مجهزترین بیمارستان ویژه بیماران 'ام اس' خاورمیانه می‌نامند در محوطه بیمارستان سینا کلید خورد.

    قرار بود این مرکز بزرگ درمانی در بیمارستان سینا تهران در 11 طبقه و با زیربنای 12 هزار متر مربع توسط؛ یکی از خیرین سلامت ساخته شود.

    در مراسم آغاز ساخت این بیمارستان سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت حضور داشت و از پیشنهاد برای شناخته شدن 40 بیماری به عنوان بیماری خاص خبر داد.

     

    ساخت این بیمارستان از آن جهت اهمیت داشت که در سال قبل از کلنگ‌زنی در بخش ام اس بیمارستان سینا 8245 نفر ویزیت و 900 نفر نیز بستری شده بودند و یکی از مهمترین مشکلات بیماران ام اس، جابجایی برای دریافت خدمات تخصصی مختلف است و مرکز جامع یا بیمارستان ام اس، شامل بخشهای مختلف از جمله خدمات اولیه، بستری، توانبخشی، آب درمانی، تصویربرداری، نوجوانان و بخش تحقیقات است که بیماران خدمات را در یک مرکز جامع دریافت می کنند.

    تخلف با نقاب کمک به بیماران!

    اهمیت ساخت چنین بیمارستانی بر کسی پوشیده نیست و می‌تواند به کمک بیماران آید اما به طور قطع هر ساخت و سازی نیازمند رعایت یک اصول و اخذ مجوزهای لازم است.

    آنطور که مسؤولان شهری شهر تهران عنوان کرده‌اند پس از گذشت دو سال هنوز مدیران بیمارستان به عنوان متولیان ساخت بیمارستان M.S هیچ مجوزی اخذ نکرده‌اند.

    این در حالی است که شنیده شده است که یکی از مسؤولان بیمارستان هر از گاهی با فشار برخی از افراد صاحب نفوذ تلاش دارد تا بدون هیچگونه اخذ مجوزی کار خود را به پیش ببرد.

    نگران جان بیماران باشید!

    علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 شهر تهران در واکنش به عدم اخذ مجوزات لازم و همچنین وقوع برخی از اعمال فشارها خطاب به مدیر اورژانس بیمارستان سینا گفت: چندی پیش پست اینستاگرامی شما را در فضای مجازی خواندم گمان می‌کنم شدت کار و تلاش جنابعالی، برای خدمت به بیماران موجبات غفلت از تأثیر سایر علوم و فنون در نظام زندگی شهروندی را فراهم آورده است و آنقدر مشغول بوده اید، که متن نامه شهرداری منطقه را نیز مطالعه ننموده اید.

    جناب دکتر کرمانپور! گمان ندارم جنابعالی با اشاره به نام اساتید محترم حرفه پزشکی قصدی مبنی بر انحراف افکار عمومی داشته‌اید، اما نیک می‌دانم یک ساختمان با اهمیت نظیر مرکز تخصصی بیماران MS - آن هم در یک بیمارستان کلیدی مثل بیمارستان سینا- به اعتبار پزشکی روی پای خود نخواهد ایستاد و نیاز به دانش مهندسی خواهد داشت.

    سعادتی در بخشی از پیامش خطاب به کرمان‌پور گفته است: ضمن تبریک روز پزشک به آگاهی‌تان می‌رسانم، ساختمان برای ساخته شدن علاوه بر کلنگ‌زنی، گرفتن چند عکس یادگاری و انتشار آن به صورت پست اینستاگرام، نیاز به تهیه نقشه ساختمانی نیز دارد ، و البته شما متاسفانه مسیر را برعکس پیموده اید. شما اول گلنگ زده اید، بعد به دنبال مجوز رفته اید، و در نهایت تلاش را برای تهیه نقشه ها آغاز نموده اید، دکتر مسیر را برعکس آمده اید.

    شما برای ساخت مجموعه‌تان باید در خصوص میزان مقاومت خاک آزمایشاتی انجام دهید و با تکیه بر نتایج آن ساختمان بسازید، همانگونه که برای بیماران، قبل از هر اقدام آزمایشاتی انجام می‌دهید.

    در نظام ساختمان‌سازی، سازمانی وجود دارد که آنرا «سازمان نظام مهندسی ساختمان» می نامند ، این مجموعه نقشه‌های ساختمان شما و فعالیت مهندسان شما را مورد نظارت قرار می‌دهد، لطفا به آن سازمان مراجعه نمایید، مشابه فعالیتی که در سازمان نظام پزشکی وجود دارد.

    ساختمان شما برای فعالیت نیاز به ایمنی دارد و نقشه‌های شما باید از سوی سازمان آتش نشانی بررسی شود تا خدای ناکرده بعدها به دلیل سهل انگاری‌تان، بیماران و مراجعین قربانی فاجعه انسانی نشوند.

    در شهر مرسوم است، فکری هم به حال ایمنی کارگاههای ساختمانی می نمایند ، تا در فرآیند گودبرداری، صدها نفری که در محوطه بیمارستان تردد می‌نمایند خدای ناکرده در اثر ریزش گودساختمانی، جان به جان آفرین تسلیم نکنند.
    جناب دکتر! شما که عمری را در راه خدمت سپری کرده‌اید، بهتر از من می‌دانید که هدف وسیله را توجیه نمی کند؛
    لطفاً برای بیماران MS ساختمان ایمن ، مقاوم و قانونی بسازید و از دانش پزشکی‌تان برای ساختمان‌سازی بهره نبرید.؛ بگذارید ساختمان را مهندسین صاحب صلاحیت بسازند.

    تخلفات ساختمانی روند کاهشی نداشته است

    این در حالی است که محمدسالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به میزان تخلفات ساختمانی در شهر تهران معتقد است: با وجود ساز وکارهای متعدد برای جلوگیری و کاهش تخلفات براساس قوانین فرادست و مصوبات شورای شهر همچنان مشاهده می شود که تخلفات ساختمانی روند کاهشی نداشته است.

    وی با بیان اینکه به ازاء هر پروانه ساختمانی در شهر تهران، 2.1 پرونده تخلف ساختمانی وجود دارد که به کمیسیون های ماده صد ارسال می شود، ابرازکرد: با توجه به آمار نامطلوب فوق، به جدیت از طریق ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده صد نسبت به ساماندهی این موضوع اقدام خواهیم کرد.

     

    سالاری در خصوص آراء صادره کمیسیون های ماده صد اظهار داشت: ضمن اینکه در آراء های قلع و قمع، بناهای مازاد باید تخریب شوند، تغییر کاربری ها در آراءهای اعاده نیز به علت عدم رعایت اصول، فنی، شهرسازی و بهداشتی، باید به حالت اولیه بازگردد ولی نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر کمتر از یک درصد از آراء قلع و قمع اجرا می‌شود و برخی از آراءها به عنوان ابزار و اهرم قانونی به عنوان توافق استفاده می‌شود.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حوزه ساماندهی و کاهش تخلفات خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع تخلفات یک اصل است که باید تمرکز ما بر این حوزه بیشتر باشد چراکه با شکل گیری تخلف نمی‌توان اقدام موثری در رفع اثر آن به انجام رساند، لذا تصمیم داریم در حوزه پیشگیری، پرونده های سال جاری ارسالی به کمیسیون های ماده صد را پایش کرده و عوامل مقصر در وقوع تخلفات توسط شهرداری گزارش و سازوکار انضباطی اعمال شود و نظام مهندسی هم در حوزه نظام مهندسی این موضوع را جدی پیگیری کند که قطعا این روش تاثیر قابل توجهی در کاهش تخلفات خواهد داشت.

    امنیت صدها نفر در خطر است

    اما علی محمد سعادتی در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در خصوص نامه نگاری با مسؤولان بیمارستان گفت: چندی قبل به مسؤولان بیمارستان سینا زنگ زدم و به آنها گفتم چرا برخی حرفه‌های غیر مسؤولانه می‌زنید و به آنها گفتم که شهرداری حاضر به کمک به آنهاست.

    وی افزود: به آنها گفتم شما فکر کنید من در شهرداری نیستم و فرد دیگری در سر کار است آیا شما نباید به فکر امنیت بیمارانتان باشید؟ فردا اگر در این بیمارستان به دلیل عدم اخذ مجوزهای لازم آتش سوزی رخ دهد مسؤول آن چه کسی است.

    شهرداری منطقه 12 گفت: ما به مسؤولان بیمارستان گفتیم که قانون باید از سوی همه افارد رعایت شود و این در حالی است که ما به آنها گفتیم بروید تجهیز کارگاه کنید و سپس نسبت به اخذ مجوزها اقدام کنید به صورت همزمان.

    سعادتی گفت: ما از ساخت بیمارستان جلوگیری کرده‌ایم و دلیل این اقدام ما هم این است که نمی‌شود به واسطه برخی حرف و حدیث‌ها و برخی بهانه‌ها با اسم ساخت بیمارستان برای بیماران از قوانین تخطی کرده و جان عده‌ای دیگر را به خطر انداخت.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار