مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش ۷۶درصدی حجم معاملات ملکی در مردادماه

عصر ساختمان- درحالی که حجم معاملات مسکن در پایتخت طی تیرماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۴.۴ درصد کاهش یافته بود، تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد که تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۶ درصد افت کرد.

کاهش ۷۶درصدی حجم معاملات ملکی در مردادماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تعادل، طبق این آمار، روند نزولی معاملات خرید و فروش مسکن که از خرداد ماه آغاز شده بود در مرداد ماه ادامه یافت و به بالاترین میزان خود طی 6 سال گذشته (یعنی کاهش 76 درصدی حجم معاملات) رسید، البته کارشناسان و مسوولان بخش مسکن پیش از این و طی ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده بودند که تعداد قراردادهای خرید و فروش سیری نزولی خواهد داشت اما افت بالای 76 درصدی، زنگ خطری برای بازار مسکن است که نشانه تشدید بیش از پیش رکود در بازار است، مساله‌ای که می‌تواند منجر به طولانی ترشدن این دوره رکودی نسبت به دوره‌های پیشین بشود.به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک، بررسی بازار مسکن شهر تهران طی 27 روز نخست مرداد سال 98، حکایت از آن دارد که در مردادماه 98، ‌16 هزار و 627 قرارداد خرید و فروش و رهن و اجاره امضا شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش 47درصدی داشته است.

    مصطفی قلی خسروی می‌افزاید: تعداد قراردادهای خرید و فروش در این مدت، 3 هزارو 580 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 76 درصد افت داشته است و تعداد اجاره نامه هم 12هزار و 954 معامله بوده که 21 درصد کاهش یافته است. او ادامه می‌دهد: آمار سال جاری درحالی است که در 27 روز نخست مرداد سال گذشته 31 هزار و 297 فقره معامله در شهر تهران انجام شده بود که 14 هزار و 625 فقره آن مبایعه نامه بوده و 16 هزار و 447 فقره هم اجاره نامه بوده است.

    کاهش 26 درصدی معامله مسکن در 5 ماه

    رییس اتحادیه مشاوران املاک، با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال جاری می‌گوید: در 5 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور شاهد کاهش 19 درصدی حجم معاملات بودیم که 26 درصد آن مربوط به مبایعه نامه و 10 درصد آن اجاره نامه بوده است.

    خسروی اظهار می‌کند: اما طی این بازه زمانی در تهران شاهد افت 36 درصدی تعداد قراردادهای خرید و فروش و رهن و اجاره بودیم که 54 درصد آن به مبایعه نامه بازمی‌گردد و 19 درصد آن اجاره نامه است.

    او ادامه می‌دهد: از اول فروردین 97 تا 27 مرداد 97، تعداد کل قراردادهای کشور 599 هزار و 94 فقره بوده است که 318 هزار و 268 فقره مبایعه نامه و 274 هزار و 229 فقره آن اجاره نامه بوده است.

    به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک، از اول فروردین 98 تا 27 مرداد 98، حجم معاملات انجام شده کشور، 487هزار و 843 فقره بوده که 235 هزار و 842 مبایعه نامه و 247هزارو 855 فقره اجاره نامه بوده است که شاهد کاهش 19 درصدی معاملات (کاهش 26 درصدی در مبایعه نامه و افت 10 درصدی در قرارداد اجاره) نسبت به سال گذشته بودیم.خسروی اضافه می‌کند: در شهر تهران از اول فروردین 97 تا 27 مردادماه، تعداد کل قراردادهای شهر تهران 164 هزار و 821 فقره بوده که 81 هزار و 261 مبایعه نامه و 82 هزار و 327 عدد آن اجاره نامه بوده است و از تاریخ یک فروردین 98 تا 27 مردادماه 98، تعداد کل قراردادهای خرید و فروش 105هزار و 153 معامله بوده است که 37هزار و 352 مبایعه نامه و 67 هزار و 81 عدد آن اجاره نامه است که 36 درصد در کل قراردادها که 54 درصد درمبایعه نامه و 19 درصد در اجاره نامه بوده است.

    روند نزولی قیمت‌ها ادامه دارد

    رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین درباره آینده بازار مسکن می‌گوید: قیمت‌ها در مناطق مختلف شهرتهران درحال کاهش است، حجم معاملات هم بستگی به توان مالی مردم دارد، اگر این توان افزایش یابد تعداد قراردادهای خرید و فروش رشد می‌کند اما اگر تغییری در آن رخ ندهد یا کاهش یابد، شاهد تداوم روند نزولی خرید وفروش مسکن خواهیم بود.او اظهار می‌کند: درنیمه دوم سال جاری هم پیش‌بینی می‌شود که شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن هستیم و تعداد قراردادهای خرید و فروش هم بستگی به توان اقتصادی خانوارها دارد.

    کاهش 5 میلیون تومانی!

    اما همگام با سیرکاهشی حجم معاملات، قیمت‌ها هم روندی نزولی را طی می‌کنند و به گفته نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک دربرخی مناطق تهران، شاهد کاهش 5 میلیون تومانی هر متر مربع واحد مسکونی بودیم، حسام عقبایی می‌گوید: همزمان با کاهش چشمگیر معاملات مسکن و نبود مشتری برای واحد‌های مسکونی قیمت مسکن در یک ماه گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

    عقبایی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد قیمت واحد‌های بالای 150 متر در شهر‌های بزرگ تا پایان شهریور کاهش 30 درصدی داشته باشد، می‌افزاید: به دلیل کاهش چشمگیر حجم معاملات مسکن در واحد‌های بالای 150 متر این کاهش زودتر از موعد انجام شد و روند نزولی قیمت‌ها هم در واحد‌های کوچک متراژ هم آغاز شده است.

    نایب‌رییس اتحادیه املاک استان تهران تاکید می‌کند: روند نزولی قیمت در واحد‌های کوچک متراژ ادامه دارد و قیمت مسکن از یک میلیون تومان تا 3 میلیون تومان در هر متر مربع کاهش یافته و در برخی از مناطق این کاهش تا مرز 5 میلیون تومان هم رسیده است.

    او اظهار می‌کند: قیمت مسکن از اواخر اسفند سال گذشته رشد چشمگیر قیمتی داشت و همین موضوع باعث شد تا میزان معاملات به مرور زمان کاهش یابد، همچنین به دلیل نبود متقاضیان مالکان قیمت واحد‌های مسکونی خود را به قیمت واقعی برای فروش عرضه می‌کنند.

    عقبایی اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی قیمت همچنان ادامه داشته باشد و قیمت‌ها در بازار مسکن به نرخ واقعی خود برسد، پیش‌بینی می‌کنیم که همزمان با افزایش تولید و عرضه مسکن بازار روند رو به رشدی را پیدا کند.

    نایب‌رییس اتحادیه املاک استان تهران درباره بازار اجاره هم می‌گوید: قیمت بازار اجاره تابع قیمت خرید مسکن است و همزمان با کاهش قیمت خرید بازار اجاره هم به سمت آرامش و ثبات قیمتی می‌رود. امیدواریم با ایجاد ثبات اقتصادی در کشور و همچنین آرامش در بازار ارز قیمت مسکن هم در کلان‌شهر‌هایی مانند تهران به سمت ثبات هدایت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار