مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر شهرسازی مطرح کرد

ضرورت ایجاد تغییر نگرش برای بهبود عملکرد نوسازی در بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی از ضرورت ایجاد تغییر نگرش برای بهبود عملکرد نوسازی در بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: توانمندسازی، ارتقای قلمرو عمومی و نوسازی مسکن، سه هدف مهم در آغاز رویکرد جدید بهسازی شهری به شمار می‌روند.

ضرورت ایجاد تغییر نگرش برای بهبود عملکرد نوسازی در بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمدسعید ایزدی در نشست مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها که دیروز یکم خرداد ماه برگزار شد درباره بحث بازآفرینی و توانمندسازی محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد شهری در ایران اعلام کرد: درحال حاضر ما باید به این نکته دقت کنیم که آیا واقعا تمامی اقدامات و فعالیت‌های ما در این حوزه صحیح بوده است؟ به راستی ساکنان پلاک‌هایی که در محلات ناکارآمد شهری خریداری شد‌ه‌اند درحال حاضر کجا ساکن هستند؟ با پاسخ به این پرسش‌ها و موارد مشابه به نظر می‌رسد نه تنها در پروژه‌های شهری بلکه در محلات نیز دچار اشتباه‌هایی شده‌ایم.

    وی در این‌باره افزود: ما برای یافتن راه حلی برای بهبود عملکرد نوسازی در بافت‌های فرسوده باید تغییر نگرشی اساسی داشته باشیم، اکنون که کشور در بحرانی‌ترین شرایط ممکن به سر می‌برد ما باید اقدامات بزرگی انجام دهیم و به سمت روش‌ها و سیاست‌های جدیدی برویم که زمینه لازم برای این تغییر رویکرد را فراهم سازد.

    ایزدی در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر 19 میلیون نفر از جمعیت کشور (که برابر با 30 درصد جمعیت کشوری است) در بافت‌های نابسامان شهری زندگی می‌کنند گفت: 130 هزار هکتار از مساحت کشور را این بافت‌ها تشکیل می‌دهند که 56 هزار هکتار آن برای بافت‌های ناکارامد شهری، 25 هزار هکتار بافت‌های تاریخی و 48 هزار هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش عواملی مانند سرایت آسیب‌های بهداشتی –آموزشی به کل شهر، تهدید جدی مخاطرات طبیعی برای وقوع فاجعه‌های انسانی، تقابل هنجارهای فرهنگی و بروز تنش، رشد شکاف اجتماعی سبب افت عدالت اجتماعی و ناکارایی برنامه‌ها، کم رنگ شدن اعتماد مردم و کاهش مشارکت ازجمله پیامدهای ناشی از تداوم توسعه مدل شهرنشینی نادرست (تمرکز بر کلانشهرها و رها شدن شهرهای میانه) در کشور هستند، افزود: بر اساس مطالعه نزدیک به 500 شهر بزرگ، کلانشهر و مراکز استان، جمعیت مناطق محروم از یک ششم به یک چهارم جمعیت کل شهر در حدود یک دهه افزایش یافته است که قطعا اگر شهرها با فقر برخورد سازنده‌ای نکنند، فقر برخورد ویرانگری با آنها خواهد کرد.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنانش آغاز دو بازه نوسازی و بهسازی 10 ساله به طور سالانه 270 محله را در کشور راهکاری مناسب در پیشبرد هرچه بهتر اهداف اعلام کرد و گفت: ما در گام اول این اقدام نیز باید شهرها و محلات اولویت دار را برای شروع مشخص و سپس نوع اقدامات ضروری برای اجرا را تعیین کنیم.

    براساس گزارش وزارت شهرسازی، ایزدی همچنین با تأکید بر این مطلب که با توجه به محدودیت منابع اقتصادی در این طرح فضایی رقابتی بین استان‌های کشور به وجود خواهد آمد گفت: هر استانی که شرایطش برای آغاز طرح بهسازی فراهم باشد در اولویت اقدامات قرار خواهد گرفت.

    وی در پایان توانمندسازی، بهسازی و ارتقای قلمرو عمومی و بهسازی و نوسازی مسکن را اهداف مهم و اساسی اجرایی در این بخش اعلام کرد و گفت: با توجه به تجارب موجود از سال‌های گذشته اجرای این طرح باید به صورت همزمان در سه بخش ذکر شده صورت گیرد چراکه اگر یکی از آنها تحقق نیابد طرح مورد نظر با موفقیت روبه رو نخواهد نشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو