مدیران خودروعصر اعتبار

رکود مسکن در شهرهای جدید

عصر ساختمان- بررسی‌ها نشان می‌دهد با تثبیت رکود و کسادی در بازار مسکن پایتخت، به‌تدریج معاملات بازار مسکن شهرهای جدید حومه تهران نیز طعم رکود گرفته و ترمز رشد قیمت در این بازار کشیده شده است.

رکود مسکن در شهرهای جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، در جریان جهش اخیر بازار مسکن، میانگین قیمت زیربنای مسکونی در کمتر از 2 سال 230درصد رشد کرد اما از میانه کار به بعد در سایه گرانی واحدهای مسکونی در مناطق میانی و شمالی شهر تهران، نقدینگی به سمت مناطق جنوبی و حاشیه‌ای پایتخت که قیمت مسکن در آنها پایین‌تر بود سرریز شد و رشد قابل‌توجهی را در این مناطق رقم زد. در این وضعیت، میزان قیمت مسکن در برخی شهرهای جدید حومه تهران به 2 برابر رشد قیمت‌ها در شهر تهران رسید تا جایی که مثلاً در شهر جدید پردیس، قیمت یک آپارتمان 100میلیون تومانی تا 500درصد نیز رشد کرد و بهای آن از محدوده 600میلیون تومان فراتر رفت. حالا در وضعیتی که بازار مسکن تهران با افت 70درصدی تعداد معاملات روبه‌رو شده و مظنه قیمتی آن به سمت تعادل بازگشته، بازار مسکن شهرهای جدید نیز راکد شده است. همچنین بازار مسکن مناطق ارزان‌قیمت تهران که رشد قابل‌توجه قیمت را تجربه کرده بودند، حالا با خروج تقاضای مؤثر به دام رکودی عمیق گرفتار شده‌اند.

    بلای پول سرگردان

    یکی از مشاوران املاک شهر جدید پردیس  می‌گوید: قیمت مسکن در این شهر، مانند بازار مسکن تهران و سایر مناطق کشور، به‌واسطه تحولات اقتصادی وارد روند افزایشی شد اما از یک سال پیش که قیمت مسکن در شهر تهران از قدرت خرید متقاضیان مصرفی بالاتر رفت، روند مهاجرت به این شهر شدت گرفت و به رشد قیمتی این شهر دامن زد. بهمنی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر امکانات زیربنایی شهر پردیس ارتقای خوبی داشته و مسیرهای دسترسی آن به شهر تهران نیز مساعد است، می‌افزاید: بسیاری فقط برای اینکه یک واحد مسکونی خریده باشند و از موج بازار مسکن جا نمانند از تهران به شهرهای جدید ازجمله پردیس آمده‌اند و آپارتمان خریده‌اند که برخی از آنها به مستأجران واگذار شده و برخی همچنان خالی است. به عقیده او، جهش قیمت مسکن در شهرهای جدید تا حدودی می‌تواند ناشی از ورود این شهرها به بورس مسکن پایتخت باشد اما بخشی از آن حبابی است که درنتیجه سفته‌بازی سوداگران ایجاد شده و به‌تدریج کاهش خواهد یافت. با این روند باید انتظار تثبیت و سیر نزولی قیمت مسکن در این مناطق را داشت.

    خانه‌های میلیاردی در جنوب شهر

    یک‌طرف تحولات قیمتی بازار مسکن ناشی از افت شدید ارزش ریال بوده که باعث شده با احتساب ارزش جایگزینی ساخت یک آپارتمان و قیمت زمین آن، بهای یک آپارتمان حتی در مناطق جنوبی شهر تهران نیز به مرز یک‌میلیارد تومان برسد. حامد محسنی، مشاور املاک منطقه 17تهران می‌گوید: از یک سال پیش تقاضا برای خرید آپارتمان در مناطق جنوبی و ارزان‌قیمت پایتخت به طرز قابل‌توجهی افزایش یافت و در معاملات انجام شده، ظرف چند‌ماه قیمت یک آپارتمان 80متری در محله فلاح از حوالی 300میلیون تومان به مرز یک میلیارد تومان رسید و حتی در فایل‌های فروش قیمت‌هایی تا 30درصد بالاتر نیز برای آن تعیین شد. به گفته محسنی، این جهش قیمت عمدتاً ناشی از این بود که بخش عمده نقدینگی سرگردان بازار مسکن که فقط به‌دنبال تبدیل‌شدن از ریال به سنگ و آهن بود وارد محلات پایین‌شهر شد و به رشد قیمت‌ها دامن زد. به‌نظر می‌رسد با تثبیت و سیر نزولی نرخ  ارز  و کاهش سوداگری در بازار مسکن قیمت حبابی واحدهای مسکونی متراژ کوچک در اینگونه مناطق نیز به ثبات رسیده و یا کاهش یابد.

    پیش‌بینی رکود سنگین

    مشاوران املاک در مناطق جنوبی و حومه تهران که جهش قابل‌توجه قیمت مسکن را تجربه کرده‌اند معتقدند با فرض تداوم وضع موجود، بازار این مناطق به‌شدت راکد و کساد خواهد شد زیرا بسیاری از خریداران آپارتمان در این مناطق به‌قصد سرمایه‌گذاری خرید کرده‌اند و برای کسب سود باید آنها را به ساکنان محلی بفروشند درحالی‌که جمعیت ساکن در این مناطق قدرت خرید خانه‌های موجود را ندارند و با فروکش‌کردن هیجان خرید در بازار مسکن، کسی از تهران یا مناطق بالای شهر برای خرید این خانه‌ها رغبت ندارد.

    نبض بازار

    یکی از مشاوران املاک شهر جدید پردیس می‌گوید: قیمت مسکن در این شهر، مانند بازار مسکن تهران و سایر مناطق کشور، به‌واسطه تحولات اقتصادی وارد روند افزایشی شد اما از یک سال پیش که قیمت مسکن در شهر تهران از قدرت خرید متقاضیان مصرفی بالاتر رفت، روند مهاجرت به این شهر شدت گرفت و به رشد قیمتی این شهر دامن زد

    سیر صعودی قیمت

    از یک سال پیش تقاضا برای خرید آپارتمان در مناطق جنوبی و ارزان‌قیمت پایتخت به طرز قابل‌توجهی افزایش یافت و در معاملات انجام شده، ظرف چند‌ماه قیمت یک آپارتمان 80متری در محله فلاح از حوالی 300میلیون تومان به مرز یک میلیارد تومان رسید

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار