مدیران خودروعصر اعتبار

طرح موضعی باغات کن و فرحزاد تصویب شد

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: طرح موضعی فرحزاد با هدف حفظ ۳۰۰ هکتار از باغات این محله به تصویب رسید.

طرح موضعی باغات کن و فرحزاد تصویب شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در نشست خبری اظهار داشت:در سال دوم شورا از دوره پنج، 112 جلسه رسمی کمیسیون شهرسازی را برگزار کردیم که 16 طرح و لایحه مورد بررسی و تبادل نظر و ارائه نظر توسط کمیسیون به صحن شورا از آن بیرون آمد.

    وی ادامه داد: کارگروه معماری و شهرسازی در راستای الکترونیکی کردن مسیر ساخت و سازها در مناطق توانست تعداد کثیری از دستورالعمل‌های مناطق را بررسی کرد.

    محمد سالاری افزود: همچنین در این مسیر 156 پرونده مربوط به باغات مورد بررسی قرار گرفت و با کمک گرفتن از نظر کارشناسان و با بازدیدهای میدانی نظر کارشناسی خود را به شورا اعلام کردیم.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: فرایند نظارت بر بررسی نماهای ساختمان‌های شهر تهران را در کمیته نمای مناطق به تعداد 1400 فقره مورد بررسی قرار دادیم.

    وی ادامه داد: همچنین تعداد 560 درخواست مردمی را رو در رو مورد بررسی قرار دادیم که برخی از آنها ذی‌نفعان پرونده‌های تعاونی‌های مسکن بودند.

    سالاری خاطرنشان کرد: از 107 گود پر خطر بازدید شده و برای ایمن سازی آنها و همچنین  ساخت و ساز در آنها دستوراتی صادر شده است.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: 78 گزارش از شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اخذ شده و در کمیسیون مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و 50 گزارش تحلیلی در حوزه مأموریت‌های کمیسیون تهیه و تدوین شده است.

    وی ادامه داد: کاهش رانت و فساد در حوزه معماری و شهرسازی و کاهش تخلفات یکی از برنامه‌ها و اقدامات کمیسیون بوده است و با ایجاد نهاد پایش اجرای طرح‌های شهری که مدتی بود تعطیل شده بود اقدامات خوبی در این مسیر انجام شد.

    سالاری افزود: برخی تخلفات در حوزه ساخت و سازها انجام می‌گرفت که مغایر با مفاد طرح‌های توسعه شهری بود و شاهد بودیم که در 15 روز به تعداد 140 فقره اضافه طبقات داده شده بود.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: کمیسیون ماده 5 تغییر رویکرد داده و رویکرد آن منطبق بر طرح‌های تفصیلی شهر است و دیگر شاهد آن انبوه سازی‌ها و بارگذاری‌های افزایشی نیستیم.

    وی ادامه داد: اقدامات جدی برای کاهش فرآیند صدور پروانه انجام دادیم و مجموعه‌ای از نشست‌ها و جلسات در این خصوص برگزار شد و اخیرا هم یک تفاهم نامه‌ای میان آتش نشانی و معاونت معماری و شهرسازی منعقد شد.

    سالاری گفت: با کنش‌‌گری‌های انجام شده پهنه‌هایی که از طرح تفصیلی بلاتکلیف مانده بودند و نمی‌دانستند باید برایش چه کاری کرد مورد ارزیابی قرار گرفت و این‌ها در حال تعیین تکلیف است.

    وی افزود: با همکاری وزارت کشور لایحه تغییر قانون ماده صد را ارائه کنیم و در حال حاضر در مرحله تدوین نهایی است و به زودی به دولت می‌رود برای رأی‌گیری.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: پروژه‌های بزرگ مقیاسی که تخلفاتی داشتند زیر ذره بین قرار گرفته و دستورات خوبی برای آنها صادر شد اما در پروژه‌ای مثل پالادیوم متأسفانه هنوز موفق به صدور رأی نشده‌ایم.

    وی ادامه داد: کمیسیون ماده 100 در حکم بدوی رأی به قلع و قمع بنا داده است اما شعبه تجدید نظر هنوز رأی مربوطه را صادر نکرده است.

    سالاری خاطرنشان کرد: درخصوص صیانت از باغات در شورای پنجم اقدامات خوبی انجام گرفت و نهایتا مصوبه برج باغ لغو شد و برج خانه به تصویب رسید که این اتفاق فوق العاده خوبی بود.

    وی ادامه داد: در این 2 سال و به خصوص سال گذشته محدوده باغات کن که بیش از هزار هکتار است را تعیین تکلیف کردیم و طرح موضعی اراضی کن به تصویب رسیده و ابلاغ شد.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: این در حالی است که طرح موضعی فرحزاد هم با هدف حفظ 300 هکتار از باغات این محله به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

    سالاری به موضوع پلازاهای شهری و میدان‌گاه‌ها اشاره کرد و گفت جنبشی در این حوزه به راه افتاد و مقرر در برنامه سوم باید تعداد زیادی از این پلازاهای و میدان‌گاه‌ها در نقاط مختلف شهر ساخته شود.

    وی ادامه داد هدف این طرح این است که خیابان‌ها را بیشتر در خدمت مردم و پیاده راه ها کنیم البته می‌دانیم که این کار محقق نمی‌شود مگر همزمان با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به افزایش 350 درصدی بودجه مربوط به مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: این رویکرد را با همکاری همشهریان ادامه می‌دهیم و باید بدانید که بخشی از همین پروژه مناسب سازی با همت مردم شکل خواهد گرفت.

    وی درباره تاب آوری شهر تهران و بازسازی و احیای بافت فرسوده گفت: این کار کاری زمان بر است زیرا بافت‌های فرسوده محصول یک بازه زمانی صد ساله است که حتماً یک ساله و دوساله به سرانجام نخواهد رسید.

    سالاری به اهمیت اخذ نظرات کارشناسی و اخذ پیوست‌های اجتماعی در پروژه ها اشاره کرد و گفت به نظر ما بسیاری از اشکالات فعلی شهر تهران از مطالعه به پروژه نرسیده است و از پیمانکار به پروژه رسیده‌ایم.

    سالاری در ادامه با تغییرات رویکرد در کمیسیون ماده 5 اظهار داشت: همه تصمیمات در این کمیسیون بلافاصله ابلاغ می‌شود ولی ما حق رأی نداریم و به عنوان ناظر شرکت می‌کنیم.

    * طرح تفضیلی جدید منطقه 22 به شورا می‌آید

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره طرح تفضیلی منطقه 22 اظهار داشت: در کمیسیون مربوطه و شورای پنجم این مسئله بسیار اهمیت دارد و باید توجه داشت که تلاش می‌کنیم مشکلات گذشته طرح را شاهد نباشیم. منطقه 22 منطقه بی‌نظیر تفرجگاهی بوده که آن را از دست داده‌ایم و ساخت و سازهای گذشته با طرح تفضیلی جدید مجددا نباید بر بارگذاری‌های موجود اضافه کند.

    وی تصریح کرد: متأسفانه شهرداری به جای اینکه طرح تفضیلی مربوطه را طبق قانون شورای شهر و کمسیون تخصصی اجرا کند خلاف آن عمل کند مستقیم برای شورای عالی شهرسازی ارسال کرده است من این موضوع را مکاتبه کردم و مخالفت‌مان را اعلام داشتیم ولی پاسخی نگرفتیم و سرانجام آقای هاشمی رئیس شورای هم مکاتبه کرد و در جلسه شورای عالی نیز این موضوع مطرح شد.

    سالاری گفت:‌در نهایت تذکر قانونی دادیم و پذیرفتند که این مسئله باید در شورای شهر هم بررسی شود. طرح تفضیلی جدید شاخص‌های خوبی نسبت به گذشته در محتوا دارد و به ابعاد زیست محیطی توجه شده است. برخی در طرح فعلی تصمیم دارند که مجموعه برنامه‌های گذشته را قانونی کنند و ما مخالف هستیم.

    وی بیان داشت: متأسفانه برخی بر اساس طرح تفضیلی قبلی سند مالکیت نداشتند و رفتند مصوبه و پروانه دستی گرفتند که اکنون باید شورای عالی شهرسازی تصمیم‌گیری کند و جدی ورود یابد. همچنین در طرح جدید به دلیل بارگذاری‌های انجام گرفته به حمل و نقل عمومی توجه نشده و ما صراحتاً این مسئله را به وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم که قرار شد طرح دوباره به شورا جهت بررسی بیاید.

    *ضرورت توجه به پیوست‌های ترافیکی و پدافند غیرعامل در ساخت و سازهای بزرگ‌مقیاس

    وی در مورد اینکه گفته می‌شود رئیس سازمان مدیریت پیشگیری و بحران در شهرداری اعلام کرده که در بسیاری از مناطق در زمینه شهرسازی به مدیریت بحران توجه نشده است گفت:‌این مسئله بحث درستی است در فرآیند صدور پروانه باید به این موضوعات توجه شود در گذشته مقررات ملی ساختمان‌ها هم مورد توجه قرار نگرفته است و ساخت و سازها به ویژه از نوع بزرگ‌مقیاس علاوه بر ضوابط اصلی باید پیوست‌هایی همچون پدافند‌های غیرعامل و موضوعات ترافیکی را در برگیرد و این دغدغه ما است.

    وی گفت:‌شهرداری را ملزم کردیم به این موضوع توجه کند و از دلایل کاهش صدور پروانه و طولانی شدن آن همین است.

    *جزئیاتی از طرح مسکن استیجاری با مدیریت شهری

    سالاری در پاسخ به سوالی در مورد طرح مسکن استیجاری که مطرح شده قرار است با همکاری شهرداری انجام گیرد گفت:‌اخباری از این جلسه منتشر شده که رئیس‌جمهور در آن حضور داشته است مفهوم کلی و بدون ابعاد کارشناسی اعلام شده و من اطلاعات کاملی ندارم.

    وی افزود: شهردار تهران عنوان کرده که بر اساس قانون شهرداری‌ها می‌تواند در مورد تأمین مسکن اقدام کند و این مسئله در دولت مطرح شده و قرار است جلساتی با حضور وزارتخانه‌ها برگزار شود. لذا اجازه دهید تا ابعاد طرح بازگو شود سپس در مورد آن بحث کنید.

    وی تصریح کرد: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و دولت طرح مسکن استیجاری را مورد بررسی قرار خواهند داد و نحوه عملیاتی شدن آن اعلام می‌شود.

    * تخلفات ساختمانی تداوم داشته است

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در مورد تخلفات ساختمانی گفت:‌متأسفانه این موضوع تداوم داشته و در تهران ساز و کارهای موجود پاسخگو نیست و نشان می‌دهد که باید به سمت پیشگیری از بروز تخلف رویم.

    سالاری گفت:‌ به اصطلاح تخلفات نان و آب‌دار در مناطق بنا بر یک بند قانونی که به اشتباه گاهی برداشت می‌شود رخ داده و این بند در واقع به این صورت بوده که در قالب آن مطرح شده شهرداری می‌توانند تخلفات را احصاء کنند بنابر این برخی گمان می‌کنند می‌توان آن را احصا نکرد و برخی از درآمدها اینگونه حاصل می‌شود.

    وی گفت: هنوز آئین‌نامه نحوه اعمال تبصره ماده 100 که معرفی متخلفین به کمیته انضباطی است طی چند دهه عملیاتی نشده و من تذکر دادم البته پیش‌نویس آن آماده شده و برنامه‌هایی در این راستا قرار است اجرایی شود.

    *پرونده باغات کن پیچیده است و معترضین حق دارند

    وی در مورد پرونده باغات کن گفت:‌این موضوع بسیار پیچیده است قرار است با مشارکت ذی‌نفعان برنامه‌هایی محقق شود طرحی موضوعی را قرار است شهرداری و ذی‌نفعان بخش اجرایی برایش لحاظ کنند تا زیرساخت‌های لازم برای اینکه این باغات به تفرجگاه‌ عمومی تبدیل شود عملیاتی شود.

    سالاری گفت: شهروندان از روند طولانی شدن پرونده گلایه دارند والبته حق دارند که معترض باشند چرا که شهرداری منطقه 22 را به سرعت امکان بارگذاری داد ولی به طرح اجازه بارگذاری نمی‌دهند.لذا این مسئله پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

    * انتقادات به هیأت رئیسه شورای شهر

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است شما به در هیأت رئیسه فعالیت کنید،‌گفت: یک سال دیگر از فعالیت شورای شهر در دور پنجم به اتمام رسیده و در اولین جلسه شورا یکشنبه آینده نسبت به انتخاب هیأت رئیسه اقدام خواهد شد.

    وی گفت:‌قانون‌گذار اجازه داده که انتخاب هیأت رئیسه انجام گیرد و تغییراتی در آن حاصل شود و این مسئله که چقدر تغییرات داشته باشیم بستگی به تمایل اعضای مختلف شهر نسبت به این مسئله دارد.

    وی افزود: به نظر من ترکیب فعلی تثبیت خواهد شد چرا که عملکرد موجود مثبت بوده البته انتقاداتی هم مطرح بوده و صراحتاً در جلسات هم‌اندیشی و علنی این موضوع را مطرح کرده‌ایم.

    سالاری اعلام کرد:‌اینکه گفته می‌شود من قصد ورود به هیأت رئیسه را دارم صحت ندارد.

    * در نوسازی بافت فرسوده بازآفرینی بلوک شهری نشده است

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در مورد روند نوسازی بافت فرسوده گفت: میانگین نوسازی در تهران 40 درصد است ولی متأسفانه در این زمینه درجاسازی شده و تخریب و نوسازی پلاکی انجام گرفته است.

    وی گفت: بنابر این با نوسازی‌های صورت گرفته بازآفرینی بلوک شهری و منطقه‌ای نشده و یا به طور مثال بازگشایی معبر را شاهد نبوده‌ایم و کمتر تجمیع صورت گرفته است.

    وی خاطرنشان کرد: پروژه محرک توسعه شهری شکل نگرفته هر چند به لحاظ کمی نسبت به شهرهای دیگر در زمینه نوسازی رشد داشته‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار