مدیران خودروعصر اعتبار

تکیه تاریخی گرگان مرمت و بهسازی شد

عصر ساختمان- تکیه نو دوشنبه‌ای (اصطبار) به عنوان یکی از آثار تاریخی محله «دوشنبه‌ای» گرگان، مرمت و بهسازی شد.

تکیه تاریخی گرگان مرمت و بهسازی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در راستای طرح پایلوت بازآفرینی بافت تاریخی گرگان و با هدف احیای بناهای تاریخی در حال تخریب و همچنین تجدید حیات کالبدی و بازگشت بناهای با هویت به زندگی شهری، تکیه تاریخی واقع در محله دوشنبه‌ای گرگان مرمت و بهسازی شد.

    عملیات اجرایی این پروژه از خردادماه 94 و با تامین اعتبار از محل پروژه‌های عمرانی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آغاز شد. این پروژه با برنامه‌ریزی هیأت عامل عمران و بهسازی شهری ایران در استان گلستان، با طراحی و نظارت دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان و همچنین همراهی و همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان پس از هشت ماه به پایان رسید.

    تکیه اصطبار از نظر موقعیت جغرافیایی در ضلع شمالی محله دوشنبه‌ای، از محله‌های بافت تاریخی گرگان واقع شده و دارای دو طبقه است. این بنا 120 متر مربع زیربنا و 140 سال قدمت دارد که مالکیت آن برای عزاداری حضرت اباعبدالله وقف شده است. نوع سازه این اثر، دیوار باربر آجری است و در طبقه تحتانی آن مطبخ و مغازه قرار دارد که این مغازه نیز در ایام محرم کارکرد تکیه پیدا می‌کند.

    از خصوصیات مهم این تکیه قرار گرفتن داخل مجموعه‌ای مسکونی و ارتباط مستقیم آن به داخل خانه است، به نحوی که در ضلع شمالی تکیه حیاط منزل مسکونی و در ضلع غربی حیاط، سه اتاق سه‌دری قرار دارد.

    روی ستون باربر سقف این تکیه که از جنس چوب است، اشعار و عبارت‌هایی مانند «یا حسین مظلوم» خطاطی شده است. آسمانه تکیه نو به سبک پوشش‌های دوره قاجار است و سه شیبه یا سه ترک اجرا شده است.

    در تکیه نو به دلیل اطلاع نداشتن متولیان از ارزش تاریخی و نبود نظارت بر تغییرات اعمال‌شده در آن، مداخلات نامناسب و ناهمگون در بازشوها، خمش تیرها و رطوبت خسارت‌های جدی به بنا وارد شده است. همچنین سال گذشته الحاقات نامأنوسی در پلکان ورودی و طبقه فوقانی رخ داده بود که سیمای تکیه را بسیار مخدوش کرده بود.

    برای اجرای فاز اول مرمت و بهسازی تکیه اصطبار، علاوه بر آواربرداری و حمل نخاله، بخش‌هایی از آن اندودزدایی شد و الحاقات بنا هم پاکسازی شد. پس از این مرحله اقدامات تقویت پی و استحکام بخشی بنا مرمت دیوارها و جرزها، الوارریزی و اجرای سقف سفالین چوبی و کف و تیرک‌های چوبی تکیه فوقانی انجام شد و همزمان با بندکشی و سفیدکاری بدنه، تاسیسات پیش‌بینی شده نیز اجرایی شد.

    از مصالحی که برای مرمت تکیه اصطبار استفاده شد می‌توان به سنگ قلوه، آهک، آجر سنتی، آجر 20 سانتی و چوب نراد روسی اشاره کرد. در اجرای این پروژه بیش از پنج‌هزار نفرساعت نیروی کار صرف شد. از نکات برجسته مرمت این بنا، استحکام‌بخشی و مرمت خطوط و خوشنویسی در زیر پیش‌آمدگی بود که برای اولین بار در منطقه انجام شد.

    پروژه مرمت و بهسازی تکیه نو دوشنبه‌ای از محل اعتبارات ملی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در قالب طرح «محرم تا محرم» و با همیاری و مشارکت مالی بخش خصوصی و دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان انجام شد.

    بافت تاریخی گرگان با مساحت 130 هکتار نخستین بافت ثبت‌شده در کشور است که تکایا، خانه‌ها و مجموعه‌های تاریخی ارزشمند بسیاری دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو