مدیران خودروعصر اعتبار

چالش قیر و رکود طرح‌های راهسازی

عصر ساختمان- ایران با تولید سالانه افزون بر ۶ میلیون تن قیر و با قابلیت صادرات حدود چهار میلیون تن به عنوان بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه، اکنون با چالش جدی در این صنعت مواجه شده به گونه ای که حدود ۶۰۰ کارخانه آسفالت در کشور به گفته معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی در حال تعطیلی ، رکود و یا ورشکستگی قرار گرفته اند.

چالش قیر و رکود طرح‌های راهسازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، براساس آمار موجود، میزان تولید قیر در جهان سالانه افزون بر 115 میلیون تن است که حدود هفت درصد تولید آن در ایران است و این صنعت سال گذشته و در اوج تحریم ها بیش از 500 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.

    با رصد برخی مصاحبه ها و تحلیل ها از سوی کارشناسان و متولیان امر در تولید صنعت قیر کشور می‌توان دریافت که برخی اختلاف ها و نبود تعامل‌های بین بخشی سبب رکود این صنعت و ایجاد مشکل در طرح‌های عمرانی راهسازی و راهداری کشور شده است.

    برخی کارشناسان حوزه راهسازی معتقدند که بیش از آنکه عوامل خارجی و تحریم ها باعث بروز چالش در صنعت قیر ایران بشود برخی ناهماهنگی‌ها و یا خودتحریمی ها باعث ایجاد بحران و بی نظمی در این صنعت شده است.

    گره زدن تولید و صادرات

    اما برخی کارشناسان و وزارت راه و شهرسازی نیز معتقدند که نباید موضوع صادرات صنعت قیر با توجه به شرایط خاص اقتصادی و تحریم ها به موضوع تولید و میزان نیاز طرح های عمرانی کشور گره بخورد و طرح های عمرانی و راهداری دستخوش این اتفاقات و ناهماهنگی شود.

    مسئولان وزارت راه و شهرسازی می گویند: موضوع تولید داخل و نیاز مبرم طرح های راهسازی و ایمنی راه ها ارجح تر و مهمتر از چالش کاهش میزان صادرات این صنعت در کشور است که باید دولت و مجلس در این راستا تدابیر لازم را بیندیشند.

    یکی از چالش ها و مشکلات اساسی در تامین قیر مورد نیاز در طرح های راهسازی مربوط به فرآیند سخت بودجه ای در سال های اخیر از جمله بودجه امسال است.

    رکود 600 کارخانه آسفالت

    معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی نیز در همین زمینه می‌گوید موضوع تولید قیر در کشور همچنان در بحرانی ترین وضعیت خود به سر می برد و ظرف سال جاری و تا کمتر از 2 ماه مانده به فصل بارش ها هنوز یک کیلوگرم قیر تحویل این وزارتخانه برای اجرای طرح های راهداری نشده است.

    عبدالهاشم حسن نیا  در یاسوج تصریح کرد: تا این لحظه اقدامی در خصوص قیر صورت نگرفته و امیدواریم ظرف یک ماه آینده و حداقل قبل از بارش های پاییزی در این راستا چاره‌اندیشی شود.

    وی یادآور شد: این در حالی است که سازمان راهداری سالانه رقمی افزون بر 15 میلیون آسفالت در سطح جاده ها به ویژه راه های شریانی کشور می ریخت.

    حسن نیا با بیان اینکه هم اینک حدود 600 کارخانه آسفالت در کشور نیمه تعطیل و در حال تعطیل شدن است، گفت: بیش از 150 هزار کیلومتر معادل 20 درصد راه های اصلی و شریانی دچار خرابی شدید و نیازمند آسفالت هستند.

    تولید هفت درصد قیر دنیا در ایران

    مدیر توسعه و تحقیق شرکت نفت پاسارگاد نیز در همایشی سال گذشته در یاسوج اظهار داشت که حدود هفت درصد تولید قیر در دنیا مربوط به ایران است.

    محمد راهی در نخستین همایش ملی قیر و آسفالت در یاسوج گفته بود که میزان تولید قیر در دنیا افزون بر 115 میلیون تن در سال است که حدود 6 میلیون تن از این میزان در ایران تولید می شود.

    وی تصریح کرد: حدود چهار میلیون تن از این میزان قیر در ایران سالانه صادر و بقیه مصرف می شود.

    شرکت نفت پاسارگاد به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکننده انواع قیر در خاورمیانه محسوب می شود.

    این شرکت از 6 کارخانه در سراسر ایران شامل کارخانه های تهران، اراک، تبریز، شیراز، آبادان و بندرعباس تشکیل شده است.

    شرکت نفت پاسارگاد از مجموع حدود پنج میلیون تن قیر تولید در سال گذشته در کشور حدود 50درصد آن را تولید کرد و به طور نسبی نیز نیمی از آن را صادر کرد.

    راه و شهرسازی، راهداری و بنیاد مسکن در قالب قیرهای تهاتری و قیر رایگان با این شرکت تفاهمم نامه همکاری دارند و هر ساله نیز میزان قیر مورد نیاز استان از طریق شرکت نفت پاسارگاد تامین می شود.

    مصرف سالیانه قیر در کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 تا 25 هزار تن برآورد شده است.


    خود تحریمی 

    یک عضو هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در همین زمینه و در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه های داخلی نیز گفته بود که بازارهای صادراتی ایران در زمینه قیر مشخص است و سال‌ها نیاز خود را از ایران تامین می‌کنند اما اکنون برخی بی نظمی‌های داخلی و ناهماهنگی ها به بروز این مشکلات و بحران تولید قیر در کشور دامن زده است.

    وحید شیخی تصریح کرد: قیر ایران که در سطح جهان شناخته شده بود، به دلیل برخی بی توجهی‌های داخلی کنار گذاشته می شود و در حقیقت جلوتر از تحریم‌های بیرونی، خودمان را تحریم کردیم.

    این عضو هیات مدیره فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی معتقد است: اکنون بازارهای در اختیار ایران اکنون در دست شرکت های چینی و حتی عراق قرار گرفته و بازار ایران در صنعت قیر دنیا در حال از دست رفتن است.

    220 هزار کیلومتر راه در کشور و نیاز به قیر

    معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امسال با توجه به سیل بردگی ها و خسارت ناشی از سیل فروردین امسال میزان خرابی ها نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود و اکنون یکی از چالش های مهم در این راستا تامین قیر است که فرآیند تامین آن تاکنون برای وزارت راه و شهرسازی ممکن نشده است.

    حسن نیا با بیان اینکه سالانه بررسی مطالعاتی وضعیت ایمنی و خرابی راه های کشور توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری انجام می شود، گفت: هم اینک بیش از پنج میلیون قطعه عکس از وضعیت راه ها در اختیار این وزارتخانه است.

    معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی همچنین بیش از 92درصد حمل و نقل بار و مسافر را از طریق جاده های کشور دانست و یادآور شد: روزانه حدود هشت میلیون تردد در سطح این جاده ها ثبت می شود.

    وی همچنین تردد حدود 650 هزار مورد حمل و نقل عمومی و کامیون ها را در سطح جاده های کشور یادآور شد و تصریح کرد: این مهم بیانگر امنیت بالای جاده ها و مسیرهای زمینی است.

    حسن نیا از مجموعه دولت و سایر بخش های خصوصی و متولیان امر در تولید صنعت قیر خواست از نابودی این سرمایه اصلی کشور جلوگیری کرده و برای ارتقای سطح ایمنی و کیفیت راه های کشور بیش از پیش وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور را یاری دهند.

    پاسخ مثبت وزرت راه و شهرسازی به 9 طرح درخواستی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

    حسن نیا بمنظور که منظور بررسی برخی مطالبات و درخواست های استاندار کهگیلویه وبویراحمد به این استان سفر کرد از عملیاتی شدن 9 طرح و درخواست این استان در مزنیه بهبود وضعیت و ایمنی راه ها از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

    حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد که 25 تیرماه امسال برای پیگیری و مطالبات مردم این استان در حوزه حمل و نقل جاده ای و ساماندهی وضعیت ناایمن راه های استان با اسلامی وزیر راه و شهرسازی دیدار کرده بود بخشی از این قول ها با پیگیری های انجام شده در حال عملیاتی شدن است.

    معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی و در دیدار روزهای گذشته با استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملیاتی شدن 9 مورد درخواست های ویژه این استان در دیدار ماه گذشته حسین کلانتری با وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: ظرف دوهفته آینده اعتبار و تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این درخواست ها در استان آغاز خواهد شد.

    حسن نیا تصریح کرد: تمامی درخواست ها و موارد مطرح شده از سوی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در حوزه های گوناگون از جمله راهداری و ایمنی جاده ها عملیاتی خواهد شد.

    75میلیارد ریال براورد ریالی 9 طرح درخواستی

    در دیدار استاندار کهگیلویه وبویراحمد با وزیر راه و شهرسازی 9 مورد درخواست و مطالبه این استان در حوزه حمل و نقل و ساماندهی وضعیت راه های استان بررسی که با پاسخ مثبت دولت و این وزارتخانه همراه شد.

    استاندار کهگیلویه وبویراحمد، برخی از این درخواست ها را شامل بهبود وضعیت ایمنی در راه های برون شهری با نصب علائم و تجهیزات راهداری، ساماندهی و نوسازی ناوگان راهداری با عمر بالای 30 سال ، تامین قیر مورد نیاز برای بهسازی و روکش آسفالت بویژه در راه های فرعی و روستایی، تهویه تونل های مسیر جاده یاسوج – بابامیدان و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای راهها و ابنیه ها و پل های تخریب شده در سیل امسال عنوان کرد.

    به گفته کلانتری میزان برآورد ریالی این 9 درخواست بویژه در حوزه ایمنی راه ها رقمی افزون بر 75 میلیارد ریال است.

    وی تصریح کرد: ظرف سه ماه گذشته و با بروز تصادفات مرگبار در جاده های برون شهری این استان وضعیتی خاصی در استان به لحاظ روانی ایجاد شده که بارتاب های منفی و گسترده ای نیز در رسانه ها به دنبال داشته است.

    75درصد راه های کهگیلویه وبویراحمد نیازمند قیر و تجهیزات راهداری

    کلانتری تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط خاص توپوگرافی، کوهستانی بودن و همچنین پراکنش و پراکندگی گسترده مناطق، وضعیتی منحصربه فرد در حوزه حمل و نقل و ساخت طرح‌های راهسازی و راهداری دارد.

    استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بیش از 75درصد از حدود 6 هزار کیلومتر طول راه های این استان اعم از اصلی، فرعی و روستایی در زمستان های سخت برف گیر و کوهستانی، نیازمند حضور عوامل و تجهیزات راهداری است.

    وی وضعیت ناوگان راهداری در استان را تاسف بار توصیف کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی و راهداری این استان با وجود همه این مشکلات و تنگناها و وضعیت خاص در حوزه راه ها فاقد حتی یک دستگاه لودر با کیفیت راهداری است.

    معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: تمامی این مطالبات و 9 مورد درخواست استاندار کهگیلویه وبویراحمد که مورد تاکید وزیر نیز هست، در دستور کار برای عملیاتی شدن قرار گرفته است.

    حسن نیا تاکید کرد: موارد مربوط به حوزه راهداری از جمله نوشدن و تامین اعتبار لازم برای ناوگان راهداری این استان و همچنین، رفع مشکلات و نبود تهویه مناسب در تونل های جاده یاسوج - بابامیدان و نیز تامین اعتبار لازم برای پل ها ، ابنیه‌ها و خسارات ناشی از سیل از هفته آینده وارد فاز عملیاتی و اجرایی خواهند شد.

    بر اساس آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد حوادث جاده ای این استان در سه ماهه نخست امسال 58 نفر را به کام مرگ کشاند.40 درصد از جانباختگان سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد معادل 23 نفر امسال خرداد ماه جان خود را از دست دادند.

    همچنین پزشکی قانونی شمار فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در این استان را سال گذشته 186 نفر اعلام کرده بود.بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور سال گذشته 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی و ترافیکی کشته شدند؛ این میزان تصادفات بیش از 16 هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور در بر داشته است.

    بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.

    استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، 17 بخش و یکهزار و 670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است. این استان با داشتن کمتر از 140 کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

    بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود سه تا چهار برابر استان های کویری است؛ از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از 50 درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

    راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار