مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران:

قبل از کاهش نرخ سود بانکی‌ خانه بخرید

عصر ساختمان- بازار مسکن یکی از مقاصد سرمایه‌های بانکی پس از اجرای سیاست کاهش نرخ سودها است. کارشناسان پیش بینی می کنند با هجوم تقاضا برای خرید خانه و سرمایه گذاری در این بخش، مسکن گران می‌شود.

قبل از کاهش نرخ سود بانکی‌ خانه بخرید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایلنا ،محمد مهدی مافی، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه تمام سعی دولت بر این است که بازار مسکن از رکود خارج شود اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که در شرایط رکود یک تورم ناخواسته به وجود بیاید.

    وی افزود: البته عوامل موثر در افزایش قیمت‌ها و تورم در حال کنترل است تا زمانی که بازار مسکن از رکود خارج می‌شود دوباره تورم به این بازار سرایت نکند.

    این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی به نفع اقتصاد ایران است گفت: به طور قطع با خروج سرمایه‌ها در بانک‌ها و هدایت آن به بخش‌های تولیدی اشتغالزایی را افزایش می‌دهد و به رشد اقتصادی کمک می‌کند البته نکته بسیار مهم این است که نرخ سود بانکی تا چقدر کاهش می‌یابد.

    وی با اشاره به شرایط پس از زبرجام و بازار مسکن ادامه داد: ثبات اقتصادی در شرایط پسابرجام می‌تواند منجر به ورود سرمایه‌های خارجی شود و در این صورت می‌تواند به فعال‌سازی پروژه‌ها کمک کند.

    مافی افزود: حال در این شرایط کاهش نرخ سود بانکی هم می‌تواند باعث شود تا سرمایه‌های به خواب رفته در قالب سپرده‌های بانکی به بازارهای تولیدی از جمله بازار مسکن تزریق شود.

    این کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه معتقدم کاهش نرخ سود بانکی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به افزایش سقف وام‌های خرید مسکن دارد گفت: البته این سیاست بانکی در بازارهایی که نقدشوندگی بیشتری دارند تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

    وی درباره تاثیرگذاری کاهش نرخ سود بانکی در بازار مسکن گفت: کاهش نرخ سود بانکی ممکن است با افزایش قیمت مسکن همراه باشد بنابراین به متقاضیان این بازار توصیه می‌شود قبل از اجرای این سیاست بانکی اقدام به خرید خانه کند.

    مافی توضیح داد: وقتی سرمایه از بانک ها خارج شود می‌تواند در بخش خرید دو اثرگذاری داشته باشد اول اینکه مردم سپرده‌های بانکی خود را وارد بازار مسکن می‌کنند تا با خرید خانه دراین بازار به نوعی سرمایه‌گذاری کنند و یا نیت مردم از خرید مسکن مصرف است.

    وی ادامه داد: اگر نیت مردم از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن پس‌انداز یک کالای سرمایه‌ای نباشد و هدف از خرید تامین نیاز مصرفی باشد به نفع بازار مسکن خواهد بود.

    وی گفت: نوع دیگر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن سرمایه‌گذاری در تولید است که می‌تواند باعث افزایش عرضه شود.

    مافی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود گفت: تجربه نشان داده است به طور طبیعی رونق مسکن با تورم همراه بوده است و این احتمال وجود دارد که با کاهش نرخ سود بانکی و ورود این سرمایه به بازار مسکن در قالب خرید خانه به عنوان کالای سرمایه‌ای باعث افزایش قیمت‌ها شود. بنابراین به متقاضیان واقعی توصیه می‌کنیم قبل از اجرای این سیاست بانکی اقدام به خرید خانه کنند.

    برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید. جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی