مدیران خودروعصر اعتبار

وام مسکن را به مصالح ساختمانی بدهیم

عصر ساختمان- یک کارشناس حوزه کار معتقد است کارگران زمانی می‌توانند صاحبخانه شوند که به جای ارزش افزوده زمین تنها هزینه آماده سازی زمین را بپردازند. او تاکید کرد که وام‌های مسکن باید به جای فرد به ساخت و ساز و مصالح ساختمانی داده شود.

وام مسکن را به مصالح ساختمانی بدهیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، علی اکبر سیارمه اظهار کرد: اگر بخواهیم برای تامین مسکن کارگران، طبقات محروم و کم درآمد و اقشار آسیب پذیر فکری کنیم باید الگوهایی که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای خانه دار کردن طبقات متوسط و محروم استفاده کرده‌اند، مطالعه کنیم و ببینیم چه شیوه هایی را برای ساخت مسکن به کار برده‌اند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر زمین‌های بسیاری در دست ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی هست که دولت می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مناسب و تامین مصالح مورد نیاز در آنها خانه سازی و مردم را خانه دار کند.

    کارگران باید تنها هزینه آماده سازی زمین را بپردازند

    سیارمه گفت: شرط خانه‌دار شدن کارگران این است که قیمت زمین در خرید خانه محاسبه نشود یعنی به کارگران زمینهایی اختصاص بدهیم که تنها هزینه آماده سازی آن را بپردازند نه قیمت ارزش افزوده‌ای که طی این سالها تحت تاثیر تورم پیدا کرده است؛ در آن صورت می‌توان امیدوار بود که کارگران صاحب خانه شوند.

    این کارشناس حوزه کار درباره اختصاص وام‌های مسکن گفت: وام مسکن بهتر است به جای فرد به مصالح ساختمانی داده شود و اکیپ‌های خانه‌سازی که توان ساخت و ساز دارند از این وام برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد استفاده کنند. پیشنهاد من این است که زمین از طریق تعاونی‌های مسکن که امکان توزیع عادلانه را دارند بین متقاضیان توزیع شود و از ظرفیت تعاونی‌های مسکنی که پروژه‌های خوبی را به ثمر رسانده‌اند در خانه‌دار کردن مردم بهره‌برداری کنیم.

    تنها ایراد مسکن مهر مدیریت اجرایی آن بود

    سیارمه با بیان اینکه مسکن مهر موجب خانه‌دار شدن مردم و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن شد، گفت: تنها ایراد مسکن مهر در مدیریت اجرای آن بود. اگر چه ساخت مسکن مهر به دست تعاونی‌ها سپرده شد ولی هیات مدیره آنها عملا اختیاری نداشتند. سازمان نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی با هر استان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده بودند و هیات مدیره‌ها تنها ماشین‌های امضا برای گرفتن تسهیلات دولتی بودند که برای ساخت و ساز مسکن مهر پیش بینی شده‌بود. همین مساله باعث شد تا ساخت برخی واحدها دچار وقفه و اتمام آنها دچار مشکل شود و بعضی واحدها از کیفیت ساخت و ساز برخوردار نباشند.

    مسکن مهر به اشتغال و کاهش اجاره‌بها کمک کرد

    وی ادامه داد: دلیل اینکه می‌گوییم ساخت مسکن مهر به متخصصان سپرده نشد این است که واحدهایی ساخته شد که با فرهنگ ما همخوانی نداشت. در محیط‌های بسته و به شکل قوطی کبریت ساخته شده بود و به همین دلیل در ابتدا با استقبال مواجه نشد و مسکن مهر روی دست سازندگانش ماند.

    این کارشناس حوزه کار به تحلیل‌ها در خصوص مسکن مهر اشاره کرد و گفت: برخی منتقدین معتقدند که نقدینگی‌های بسیاری برای ساخت و ساز مسکن مهر صرف شد ولی این واحدها کیفیت لازم یا امکانات مورد نیاز را نداشت در مقابل عده ای معتقدند که مسکن مهر به کاهش اجاره‌بها و اشتغالزایی کمک کرد و پاسخگوی کارگران بیکار در آن مقطع بود.

    به گفته سیارمه، در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها، تورم لجام گسیخته و افزایش تقاضا برای سکونت در حاشیه شهرها، واحدهای مسکن مهر ارزش پیدا کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.

     داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی در اصل 31 قانون اساسی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. بر اساس آمارها بیش از 60 درصد دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار