مدیران خودروعصر اعتبار

تعمیر ۱۲ هزار خانه سیل‌زده در لرستان

عصر ساختمان- بیش از ۴ ماه از وقوع سیل در لرستان می‌گذرد؛ روزهای سختی که نوروز را به کام همگان تلخ کرد.

تعمیر ۱۲ هزار خانه سیل‌زده در لرستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، این تلخکامی هنوز ادامه دارد و دست از سر سیل‌زدگان برنداشته است چراکه بسیاری از سیل‌زده‌ها (شهرستان پلدختر) هنوز به روزهای عادی پیش از سیل بازنگشته‌اند و برخی از آنان همچنان در چادرهای اسکان اضطراری هلال ‌احمر به سر می‌برند. دلیل بازنگشتن سیل‌زدگان به خانه‌هایشان این است که هنوز بسیاری از واحدهای مسکونی خسارت‌دیده کارشان به اتمام نرسیده یا تازه در مرحله اخذ قرارداد بانکی هستند تا کار بازسازی یا تعمیرات آنها پس از 5 ماه آغاز شود.

    این در حالی است که مسئولان بنیاد مسکن در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرده بودند کار بازسازی خانه‌های تخریب‌شده 9 ماهه انجام خواهد شد. البته مسئولان می‌گویند که کار بازسازی در حال انجام است و اگر خود مردم نیز پای کار بیایند، کارها طبق روال پیش خواهد رفت. در این بین دولت تسهیلات بلاعوض خوبی برای خانواده‌های سیل‌زده در تمامی شهرهای متاثر از سیل در استان در نظر گرفته است. این رقم‌ها به گونه‌ای است که هر خانوار می‌تواند تا اتمام کار واحد مسکونی‌ خود زندگی راحتی داشته باشد. اما با سردرگمی خانواده‌ها، گویا این تسهیلات نتوانسته است دردی از آنها دوا کند و آنها را به زندگی عادی بازگرداند.

    انعقاد قرارداد 26 هزار واحد مسکونی
    رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان به خبرنگار همشهری می‌گوید: بر اساس میزان خسارت واردشده به واحدهای مسکونی در تمامی شهرهای متاثر از سیلاب، 32 هزار و 500 واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و از این تعداد 26 هزار واحد به انعقاد قرارداد موفق شده‌اند.

    «رضا خواجه‌ای» می‌افزاید: برای مابقی واحدها نیز اقدامات لازم به منظور نهایی شدن پرونده و انعقاد قرارداد در دستور کار قرار دارد. وی اظهار می‌کند: کار تعمیر 12 هزار واحد مسکونی در تمامی شهرهای سیل‌زده استان به اتمام رسیده و تعمیر 7 هزار واحد مسکونی دیگر هم آغاز شده است. خواجه‌ای می‌گوید: این واحدهای تعمیری در شهرهای پلدختر، معمولان، خرم‌آباد، دوره چگنی، دلفان و الیگودرز هستند.

    پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان
    خواجه‌ای در مورد واحدهای احداثی نیز بیان می‌کند: در مجموع احداث 7800 واحد در دستور کار قرار گرفته بود که از این تعداد، اعتبار لازم برای 6300 واحد مسکونی تخصیص یافته و ابلاغ شده است. وی ادامه می‌دهد: برای واحدهای مسکونی شهری 50 میلیون تومان به ‌علاوه 12 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 15 میلیون تومان وام و نیز 5 میلیون تومان تسهیلات معیشتی پرداخت شده است. رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان می‌گوید: همچنین، برای اجاره واحد مسکونی، پرداخت 12 میلیون تومان تسهیلات به واحدهای شهری صورت گرفته است.

    وی می‌افزاید: برای واحدهای مسکونی روستایی نیز 40 میلیون تومان به علاوه 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 5 میلیون تسهیلات معیشتی پرداخت شده است. این مسئول می گوید: ناگفته نماند که به خانواده‌های سیل‌زده روستایی برای اجاره واحد مسکونی 6 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است. وی تاکید می‌کند: در مجموع، تا امروز، به هر خانواده سیل‌زده شهری 92 میلیون تومان و به هر خانواده سیل‌زده روستایی 72 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

    توزیع سیمان و آهن
    این مسئول در خصوص روند کار و ساخت ‌و ‌ساز می‌گوید: تاکنون 12 هزار و 500 تن سیمان رایگان در شهرهای سیل‌زده استان و بین واحدهای مسکونی در دست تعمیر یا ساخت توزیع شده است و این توزیع کماکان ادامه خواهد داشت. وی اضافه می‌کند: آهن‌آلات نیز به میزان لازم در شهرستان‌های متاثر از سیلاب دپو شده است که به مرور توزیع می‌شود تا با کمک مردم بتوانیم واحدها را به سرانجام برسانیم.

    رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان در خصوص میزان پیشرفت کار در مناطق سیل‌زده می‌گوید: در زمینه واحدهای تعمیری می‌توان به صراحت گفت که بیش از 90 درصد پیشرفت کار وجود دارد. وی می‌افزاید: در مورد واحدهای احداثی نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و برنامه زمان‌بندی، تا پایان سال جاری همه واحدهای احداثی آماده و به خانواده‌ها تحویل داده خواهند شد.

    پرداخت تسهیلات بلاعوض
    رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میزان پرداخت تسهیلات اشاره می‌کند و می‌گوید: تاکنون 78 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به خانواده‌های سیل‌زده پرداخت شده است. وی ادامه می‌دهد: هرچند پیش‌بینی‌ها برای پرداخت تسهیلات تا سقف 200 میلیارد تومان صورت گرفته و منابع آن نیز آماده است، اما با توجه پیشرفت کار تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود. خواجه‌ای بیان می‌کند: به تعبیر دیگر، پرداخت تسهیلات تا مبلغ 122 میلیارد تومان دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

    نیاز به مشارکت مردم در بازسازی خانه‌ها
    مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: پس از وقوع سیل، 1961 روستا با مجموع 44 هزار و 800 واحد مسکونی ارزیابی شدند. در ارزیابی‌های انجام‌ شده، 19 هزار واحد تعمیری و 16 هزار واحد احداثی تشخیص داده شدند. «مسعود رضایی» با بیان این‌که کار بازسازی واحدهای احداثی تا پایان سال جاری تمام خواهد شد، می‌افزاید: بازسازی مشارکتی است و با حضور و همکاری مردم معنی پیدا می‌کند، بنابراین خودشان هم باید پای کار باشند.

    کمک کنیم تا کار زودتر به سرانجام برسد
    یک کارشناس مسکن در این زمینه  می‌گوید: در مواقعی که زلزله یا سیلاب خسارت‌هایی را در شهرها و روستاها ایجاد می‌کنند، به دلیل بالا بودن حجم خسارت‌ها، به نیروی کار و توان بالا برای مدیریت نیاز است. «احمد فراخی» ادامه می‌دهد: همین امر باعث می‌شود کارها به کندی پیش برود. اما در این مواقع مشارکت و همکاری مردم در کنار ستاد بازسازی و نیروهای دیگر می‌تواند در پیشبرد کار بسیار راه‌گشا باشد.

    وی اظهار می‌کند: این‌که مردم بومی خودشان بر روند کار نظارت داشته باشند و همپا و همدوش سایر نیروها فعالیت کنند، علاوه بر تسریع کار، باعث می‌شود اعتبارات لازم نیز - بسته به پیشرفت کار – سریع‌تر تخصیص پیدا کند و در نهایت کار زودتر به اتمام برسد. این کارشناس می‌افزاید: نکته‌ای که وجود دارد، این است که افرادی که کار تعمیرات واحدهای مسکونی‌شان به اتمام می‌رسد، لازم است برای دیگر همشهریان یا هم‌محله‌ای‌های خود نیز پای کار باشند و آنها را یاری دهند تا در وهله اول به برگشت زندگی به محله خود کمک کنند و در وهله دوم کار زودتر به اتمام برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار