مدیران خودروعصر اعتبار

تخریب آثار تاریخی ملی برای کسب منافع شخصی

عصر ساختمان:معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برخی آثار تاریخی که ارزش ملی دارند، به دلیل کسب منافع شخصی رها و سپس به راحتی تخریب می شوند.

تخریب آثار تاریخی ملی برای کسب منافع شخصی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، مهدی ایزدی، درباره ایمن سازی کاروانسرای تبریزی در ساری اظهار داشت: شنیده ها حاکی از در حال ویران بودن این اثر تاریخی است اما از آنجا که مالک آن خصوصی است و داخل بافت شهری قرار دارد، شهرداری باید ورود کند.
    وی ادامه داد: ساختمان هایی از این دست که جنبه منافع شخصی دارد، با توجه به شرایط سخت ثبت آن در فهرست میراث ملی و اجازه ندادن مالک برای ورود میراث فرهنگی و رها شدن اثر، به راحتی در حال تخریب شدن هستند.
    بنای تاریخی کاروانسرای تبریزی ساری در خیابان جمهوری اسلامی (نادر سابق) واقع شده است که البته با توجه به گزارش ها و درخواست های مردمی بسیار، بدلیل ریزش های مکرر در بادهای شدید توسط تیم فنی شهرداری ساری تا حدودی ایمن سازی شد.
    فرسودگی و خطر ریزش این ساختمان تاریخی روی شهروندان نکته مهمی است که رسیدگی نکردن به آن در آینده ای نزدیک به فاجعه ای برای مردم در حال تردد در این خیابان و کسبه فعال در زیر این ساختمان ها تبدیل خواهد شد.
    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری مازندران از تهیه و تحویل طرح مرمت و بازسازی دو محور تاریخی آب انبار نو و سیزده پیچ تهیه و به شهرداری ساری خبرداد.
    وی گفت: در این طرح برنامه هایی چون چگونگی مرمت و تعمیر، جاسازی لکه ها، کف سازی، جداره و در و پنجره سازی با کمک مشاور گنجانده شده است.
    وی ادامه داد: به همسایگان نیز برای ساخت جدید الگو دادیم تا نما آجری و در و پنجره ها چوبی باشد اما متاسفانه گاهی این کار انجام نمی شود.
    سیزده پیچ یکی از محلات قدیمی ساری و یک کوچه باریک و تنگ است، این گذر استثنایی از حدود پنجاه سال پیش به خاطر داشتن سیزده پیچ به این نام معروف شده است.
    وجود دو حمام قدیمی زنانه و مردانه در ابتدای ورودی ضلع جنوبی این محله که به حمام خویی معروف است و دو آب انبار در ابتدا و انتهایش که متاسفانه بعد از انقلاب به دلیل بی توجهی مسئولان تخریب شد و الان به صورت یک قطعه زمین بلااستفاده در آمده است از ویژگی های بارز سیزده پیچ است.
    غیر از مسئولان، مالکان جدید اینگونه بناها که برخی به شیوه های مختلف از جمله مرگ مالک قبلی صاحب بنا شدند، کوچکترین توجهی به این آثار تاریخی ندارند و شاید منتظرند هر چه زودتر این آثار تخریب شود تا جای آن ساختمان جدید بسازند.
    قدیمی ترین ساختمان های تاریخی موجود در محله آب انبار نو بیش از 300 سال قدمت دارد و دیرینگی بقیه ساختمان ها نیز بیش از 100 سال برآورد می شود.
    معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری مازندران از تهیه و تدوین این طرح در بناها و آثار تاریخی شهرهای دیگری چون بابل، آمل، آلاشت و بابلسر خبر داد و گفت: مرمت و بازسازی آثار تاریخی در آمل در حال اجرا بوده و در بابل نیز به تازگی آغاز شده است.
    با وجود اینکه بابل شهری با پیشینه تاریخی قوی است و بسیاری از آثار تاریخی این شهرستان به طور کامل نابود شده اند، اما مرمت آن به تازگی در دستور کار قرار گرفته است.
    امامزاده هفت تن، حسینیه معلم کلا، حمام میرزا یوسف، خانه تاریخی راشدی و دو ماه قبل خانه تاریخی خلیلیان در معرض تخریب و نابودی کامل قرار گرفته اند و حتی برخی از این آثار با کشمکش هایی بین اوقاف، شهرداری و میراث فرهنگی همراه بود طوری که حمام میرزا یوسف به دست شهرداری و خانه خلیلیان به دست اوقاف تخریب شد.
    شاید اگر چاره ای اندیشیده نشود، فردا بنای تاریخی و ثبتی مجتمع سلمان در مجاورت پل تاریخی محمدحسن خان و یا حتی کاخ بابل واقع در دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان نیز نامزد تخریب احتمالی باشد.
    جالب اینکه اداره اوقاف بابل بخاطر وقفی بودن عرصه بنای شهرداری سابق و موزه فعلی بابل (گنجینه) حکم تخلیه موزه مردم شناسی این شهر را دریافت کرده و به سازمان میراث فرهنگی مهلت یکماهه برای تخلیه ساختمان موزه داده است.
    2 هزار و 500 اثر تاریخی حفاظتی و ثبتی در مازندران وجود دارد که تاکنون 670 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
    اداره کل میراث فرهنگی استان تنها مالکیت 20 اثر تاریخی ثبتی را در اختیار دارد و مالکان بقیه آثار تاریخی، بخش خصوصی و یا ادارات دولتی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار