مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی عنوان کرد:

خروج غیرتورمی مسکن از رکود در سال ۹۵

عصر ساختمان:وزیر راه و شهرسازی گفت: ما امسال سیاست خروج غیرتورمی مسکن از رکود را همگام با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به پیش می‌بریم.

خروج غیرتورمی مسکن از رکود در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری مهر، عباس آخوندی با بیان اینکه به تدریج در حال خروج از رکود هستیم و با خروج مسکن از رکود سایر بخش‌های اقتصادی همچون صنایع لوازم خانگی، فولاد و سیمان نیز از رکود خارج خواهند شد، گفت: در سال های اخیر کل اقتصاد کشور در رکود بود که به تبع آن بخش مسکن نیز در رکود به سر می‌برد.

    وی افزود : این بخش در اقتصاد خانوار اهمیت زیادی دارد و شاید مهمترین پس‌انداز هر خانوار تملیک یک واحد مسکونی باشد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحریک تقاضای مسکن بسیار سخت است و از سویی بدون تحریک تقاضا کاری نمی‌توان برای بخش مسکن کرد، اظهارداشت: در تهران در آمارهای سال‌های 91 و 92 گفته می‌شد 400 هزار واحد ساخته شده است اما فروش نمی‌رود.

    آخوندی تصریح کرد: در سراسر کشور نیز تعداد زیادی واحدهای مسکونی خالی داریم که فاقد تقاضا هستند، بنابراین عرضه مسکن بدون تقاضا به این وضعیت دچار می‌شود که در گذشته شاهد بودیم؛ باید بین عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد شود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر سلسه اقداماتی با کمک بانک مرکزی و همکاری شبکه بانکی برای تحریک عرضه و تقاضای مسکن انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در حال حاضر برای تحریک عرضه بخش مسکن 150 میلیون تومان وام به سازندگان داده می‌شود که مبلغ بسیار مناسبی است، یعنی برای یک واحد 150 مترمربعی به ازای هر مترمربع یک میلیون تومان تسهیلات ساخت داده می‌شود و در استان‌ها نیز 100 میلیون تومان وام ساخت داده می‌شود که به طرف عرضه مسکن کمک خوبی می‌کند.

    آخوندی با بیان اینکه تحریک طرف تقاضای بخش مسکن نیز بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: برای اجرای برنامه‌های طرف تقاضا در تهران برای زوجین 160 میلیون تومان و مراکز استان‌ها 120 میلیون تومان از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم تسهیلات داده می‌شود که رقم بسیار خوبی است و براساس گزارشات بانک مسکن، این مبلغ در شهرستان‌های کوچک معادل 100 درصد قیمت بازار مسکن است.

    وی، این اقدمات را نشان دهنده تلاش وزارت راه و شهرسازی برای تقویت عرضه و تقاضای مسکن عنوان و تصریح کرد: برخی استانداران از این اطلاعات آگاهی ندارند که ما در این جلسه در تلاشیم تا این اطلاعات را به سمع استانداران برسانیم و آنها نیز با استفاده از این اطلاعات در شورای مسکن استان برنامه‌ریزی کنند.

    وزیر راه و شهرسازی، نکته دیگر در خصوص رونق بخش مسکن را مکان‌یابی اجرای پروژه‌های ساخت مسکن ذکر کرد و گفت: آنچه ما در دولت تصمیم گرفته‌ایم، این است که مهمترین مسئله در بخش مسکن نوسازی بافت داخلی شهرها است. طی سال‌های گذشته شهرهای ما از درون فرسوده و از برون گسترده شدند که از یک سو به اتلاف سرمایه های اجتماعی، انسانی، فرهنگی و اقتصادی شهرهای می انجامد و از سوی دیگر هزینه خدمات شهری در شهر فرسوده بسیار بالا است.

    آخوندی ادامه داد: به همین منظور وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی وام 160 میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن یکم که صرفا به خانه اولی‌ها پرداخت می شد را به ساکنان بافت فرسوده نیز پرداخت می کند تا آنها از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

    وی تاکید کرد: راهبرد دوم وزارت راه و شهرسازی بعد از تحریک عرضه و تقاضای مسکن برای خروج این بخش از رکود، تاکید بر بهسازی بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای، میانی و روستاهای ملحق شده به شهرها که به طور کلی بافت‌های ناکارآمد و نابسامان شهری نامگذاری شده‌اند، خواهد بود.

    وزیر راه و شهرسازی با درخواست از استانداران برای تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری و دعوت از مدیران عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و بانک مسکن، گفت: استانداران همچنین شورای مسکن استان را هم تشکیل دهند تا این دو ستاد به موازات هم می توانند به تعادل در تصمیم گیری های استانی در بخش مسکن کمک کنند.

    آخوندی با بیان اینکه آمارهای بانک مسکن نشان می دهد در سه ماه زمستان 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان تسهیلات مسکن این بانک رشد چشمگیری داشته است، افزود: به تدریج در حال خروج از رکود هستیم و با خروج مسکن از رکود سایر بخش‌های اقتصادی همچون صنایع لوازم خانگی، فولاد و سیمان نیز از رکود خارج خواهند شد. ما امسال سیاست خروج غیرتورمی مسکن از رکود را همگام با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به پیش می‌بریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو