مدیران خودروعصر اعتبار

اما و اگرهای تغییر کاربری حسن آباد

حادثه حریق به نفع میدان هشت گنبد می‌شود؟

عصر ساختمان- میدان تاریخی حسن‌آباد شب گذشته طعمه حریق شد، بخش‌هایی از این بنای تاریخی آسیب دید و اکنون برخی از اعضای شورای شهر مصمم به تغییر کاربری در این محل شده‌‌اند.

اما و اگرهای تغییر کاربری حسن آباد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  ساعت 21:18 شب گذشته وقوع یک فقره آتش‌سوزی در یک انبار یراق‌آلات در حسن‌آباد به سامانه 125 اطلاع داده شد و دقایقی پس از این تماس نیروهای آتش‌نشانی برای اطفای حریق به خط شدند و به گفته جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی شهر تهران مأموران از 7 ایستگاه به محل اعزام و مشخص شد از شیروانی سقف این انبار آتش به بافت تاریخی حسن‌آباد سرایت کرده است.

    هر چند طی یک ساعت همه آتش‌نشانان تلاش خود را انجام دادند تا شعله‌های سوزان را خاموش کنند ولی با این وجود بنای تاریخی حسن‌آباد دچار آسیب شد.

    میدان حسن‌آباد که در قدیم میدان هشت گنبد یا میدان ملک‌المتکلمین نام داشت میدانی در بافت تاریخی شهر تهران است که در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) با خیابان حافظ و وحدت اسلامی واقع شده است.

    * تاریخچه یک میدان قجری در پایتخت

    این میدان تاریخی بخشی از بافت سنتی و تاریخی تهران در زمان قاجاری است که ساختمان‌های گنبدی اطراف آن به همراه خود میدان در سال 1309 ساخته شد و به بهر‌ه‌برداری رسید.

    این مجموعه تاریخی سرانجام در 16 فروردین 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید چرا که این میدان با 4 ساختمان و 8 گنبد به گونه منحنی شکل و قرینه ساخته شده و ساختمان‌ها گرداگرد چهار گوشه میدان را در بر گرفته‌اند.

    پیرامون میدان را فروشگاه‌های ابزار و یراق‌آلات و قفل‌فروشی در بر گرفته که شب گذشته حریق در یکی از انبارهای این یراق‌آلات و ابزار سبب بروز حادثه و آسیب به میدان شد.

     

    * خسارت 50 درصدی میدان هشت گنبد

    البته محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره میزان آسیب‌ها به این میدان تارخی گفت: خوشبختانه نمای تاریخی ضلع شمال غربی میدان  آسیب جدی ندیده ولی برآوردهای اولیه حکایت از خسارت 40 تا 50 درصدی به این بنا دارد.

    * کلاه‌فرنگی حسن‌آباد دفورمه شده است

    جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: یکی از گنبدهای کلاه‌فرنگی دور میدان حسن‌آباد به طور کامل از بین رفته و گنبد از حالت طبیعی خارج و دفورمه شده است.

    * ابزارفروشی کاربری مناسبی برای یک اثر ثبت ملی نیست

    این حادثه از ساعاتی پس از وقوع با واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی همراه شد به طوری که حجت نظری عضو شورای شهر تهران در توئیتی در فضای مجازی اعلام کرد کانون حریق در میدان تاریخی حسن‌آباد، انبار ابزار و یراق بود. ابزارفروشی کاربری مناسبی برای قرارگیری در یک اثر ثبت ملی نیست.

    وی تأکید کرد: قبلاً نیز پیگیر تغییر برخی کاربری‌ها در بافت تاریخی بوده‌ام و جا دارد باز هم تأکید کنم که شهرداری و دیگر دستگاه‌های مربوطه این مسأله را جدی بگیرند.

    نظری که سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران است در ادامه این انتقادها به خبرگزاری فارس، گفت: از نظر ایمنی و مدیریت بحران ابعاد این حریق را در کمیسیون خدمات شهری بررسی می‌کنیم البته این میدان به لحاظ تاریخی و میراثی نیز دارای ارزش بسیار است که قطعاً منتظر برآورد هزینه برای مرمت آن خواهیم بود تا در قالب یک طرح پیرامون مرمت و بازسازی بنای میدان این موضوع را در کمیسیون اجتماعی شورا بررسی کنیم.

    انتقادها به این حادثه به دلیل اینکه میدان ثبت ملی و تاریخی شده بود بالا گرفت و بسیاری مدافع تغییر کاربری در این میدان و خیابان‌های پیرامون آن شدند.

    درباره اینکه آیا امکان تغییر کاربری در این محدوده وجود دارد یا خیر، با محمد شهرآبادی معاون شهرسازی منطقه 11 تماس گرفتیم وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: تغییر کاربری ساختمان‌های واجد ارزش با نظر میراث فرهنگی باید انجام شود بنابراین هماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی در این زمینه حائز اهمیت است و پس از توافق این موضوع در شورای معماری مطرح خواهد شد.

    * احتمال تغییر کاربری میدان حسن‌آباد و تبدیل آن به مهمانپذیر

    وی با تأکید بر اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تصمیم به تغییر کاربری در میدان حسن‌آباد بگیرد، گفت: قطعاً ما از تغییر کاربری در این منطقه استقبال می‌کنیم و مدنظرمان است که این محدوده و میدان تبدیل به مهمانپذیر شود چرا که فعالیت‌های فرهنگی بسیار مناسب برای این محدوده است البته تاکنون تقاضایی نداشتیم و در کمیته شهرداری و میراث فرهنگی نیز مطرح نشده است.

    شهرآبادی گفت: در صورتی که کسبه ابزار و یراق‌آلات نیز از این موضوع استقبال کنند ما حداکثر مساعدت را با آنها خواهیم داشت و به طور مثال در بحث عوارض تسهیلات مناسب ارائه می‌دهیم.

    در مورد اینکه برخی از کسبه نیز بخواهند فعالیت کنونی‌شان را در منطقه دیگری انجام دهند از لحاظ ضوابط شهری مشکلی ندارند و این امکان در پهنه‌های دیگر وجود دارد البته اینکه شهرداری بخواهد در بحث تملک مغازه‌ها ورود کند باید بررسی‌های لازم انجام گیرد چرا که شرایط اقتصادی در شهرداری شاید چنین موضوعی را به سرانجام نرساند.

    * میدان حسن‌آباد در چند قدمی تغییر

    هر چند که از وقوع حادثه آتش‌سوزی در میدان حسن‌آباد هنوز 24 ساعت نمی‌گذرد ولی این موضوع مطرح شده که احتمال تغییر کاربری در این محدوده وجود دارد.

    اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ظاهراً پیگیر این موضوع بوده و حالا باید دید که مسؤولان شهرداری و میراث فرهنگی چه تصمیمی برای این بنای تاریخی دارند و آیا تهرانی‌ها به زودی شاهد تبدیل میدان حسن‌آباد به یک محیط فرهنگی خواهند بود یا خیر؟

    انتهای پیام/

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار