مدیران خودروعصر اعتبار

همه نکاتی که درباره استانداردهای آسانسور باید بدانید

عصر ساختمان- استانداردهای آسانسور اصولی هستند که باعث بهره‌وری امن و باکیفیت از انواع آسانسور می‌شوند. اهمیت این استانداردها و ویژگی‌های آنها را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

همه نکاتی که درباره استانداردهای آسانسور باید بدانید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حتما شما هم در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و یا در صفحه اخبار و جراید درباره حوادث مرتبط با آسانسور اطلاعاتی را مشاهده کرده‌اید. البته همین ابتدای کار باید بگوییم که آسانسورها معمولا وسیله‌ای امن برای حمل و نقل عمودی و در بین طبقات ساختمان‌های کوتاه و بلند هستند؛ اما اگر استانداردهای لازم در زمینه طراحی، نصب و نگهداری از آنها رعایت نشود، ممکن است استفاده‌کنندگان خود را دچار دردسر و حادثه کنند.

    در گذشته استانداردهای مرتبط با آسانسور را خیلی جدی نمی‌گرفتند؛ و البته طراحی آسانسورهای قدیمی نیز به نسبت مدل‌های امروزی، بسیار ضعیف‌تر بود. جمیع این علل نیز باعث می‌شد که تعداد حوادث مرتبط با آسانسور بیشتر باشد. اما امروزه با وجود اینکه مدل‌های جدید آسانسور بسیار به ندرت دچار مشکل می‌شوند. رعایت استانداردهای لازم در زمان طراحی و نصب و همچنین در دوران نگهداری، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و تبدیل به قوانین لازم الاجرا در حوزه ساختمان‌سازی شده است. البته همین استانداردها موجب تغییر قیمت آسانسور نیز شده است. به قول قدیمی‌ها هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست. این استانداردها امنیت و آرامش خاطر را برای شما به ارمغان آورده و استفاده از آسانسور را آسوده خاطرتر می‌کند.

    آشنایی با اصول کلی این استانداردها
    اگر بخواهیم به زبان ساده به این مسئله بپردازیم؛ باید بگوییم که امنیت اصلی‌ترین موضوع در تعریف  استاندارد آسانسور است. در واقع هرچقدر که آسانسور شما زیبا و کارا باشد، ولی از استانداردهای امنیتی لازم بهره نبرده باشد، فایده ندارد. به همین دلیل در میان اهل فن در این حوزه جمله‌ای معروف وجود دارد که "مهم‌ترین کارایی آسانسور امنیت است." همان‌طور که گفتیم اصول امنیتی در دو مرحله طراحی و نصب و نگهداری از آسانسور باید مورد توجه قرار گیرد.

    در ادامه بخش‌های مهم یک آسانسور دارای استاندارد و ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم:

    سیستم ارتباط مکانیکی اولین بخش از آسانسور است. این سیستم مسئول بازکردن درب‌های آسانسور در طبقات مختلف است. این سیستم باید در هماهنگی کامل با سیستم الکترونیکی آسانسور بوده و درب آسانسور را دقیقا در زمان و موقعیت مناسب باز و بسته کند.

    زنگ هشدار قدیمی‌ترین و البته هنوز هم ابزاری کاربردی برای افزایش سطح امنیت آسانسور است. این زنگ باید به کمک باتری روشن شود؛ تا در صورت قطع برق نیز همچنان کارایی لازم را داشته باشد. زنگ‌های هشدار معمولا قادر به روشن کردن چراغ‌های اضطراری آسانسور نیز هستند. همچنین در کنار این زنگ‌ها، گاهی امکان برقراری ارتباط تلفنی نیز ممکن است؛ که باعث آسودگی خاطر و احساس امنیت بیشتر فرد گیر کرده در آسانسور می‌شود.

    پاراشوت دیگر عنصر امنیتی موجود در ساختار آسانسور است. این عنصر را می‌توان ابزاری بسیار کارا دانست؛ که اگرچه به‌صورت استثنایی ممکن است به کار آید؛ اما در همین موارد استثنا، وجودش بسیار حیاتی و نجات بخش است. در موارد بسیار نادر که آسانسور در چاه خود سقوط کند؛ پیش از افتادن، دستگاه پاراشوت با کاهش سرعت و حفظ کابین، از سقوط کامل آن جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد که سرنشینان آسانسور آسیب ببینند.

    توقف اضطراری نیز ابزار دیگری است که اجازه می‌دهد سرنشینان در شرایط اضطراری آسانسور از متوقف کنند.

    لیمیتر یا محدودکننده نیز آخرین ابزاری است که با حفظ سرعت ثابت آسانسور و جلوگیری از افزایش آن، در بالا بردن سطح امنیت آسانسور کارایی دارد.

    فراموش نکنید که این تجهیزات دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند؛ و در این نوشته فقط به‌طور خلاصه به کارکرد و نقش آنها در افزایش امنیت آسانسور پرداخته شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار